Lite mer om Skarpnäcksfältet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Skarpnäck
Mats Averkvist skrev tor 09 okt 2008, 10:18
Vart låg flygfältet på Skarpnäck?
Mellan vilka år var det i bruk?
Vilka flygklubbar och ev. andra var det som höll till där?
Hörde detta till Stockholms stad/kommun? Om inte vilken då?
Vart låg flygfältet på Skarpnäck?
Mellan vilka år var det i bruk?
Vilka flygklubbar och ev. andra var det som höll till där?
Hörde detta till Stockholms stad/kommun? Om inte vilken då?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck
Lars Sundin skrev tor 09 okt 2008, 11:08
I/nära Stockholms-stadsdelen Skarpnäck, söder om Söder i Stockholm förstås!
Nå skämt åsido, detta med namn på Stockholms stadsdelar och stadsdelsområden är inte lätt, och en kommult kunnig person skulle kanske beskriva det annorlunda. Skarpnäcksfältet är möjligen nu namnet på området, se Wikipedias http://sv.wikipedia.org/wiki/Skarpn%C3%A4cksf%C3%A4ltet som väl beskriver "namnröran".
Jag har i mitt radhusliv bott granne med fältet och hade tidigare nyttjat det för modellflyg sedan mitten av 50-talet, så jag har aldrig brytt mig vad området hette/heter. Jag visste ju var det låg - det räckte!
Det kom att användas enbart för segelflyg av Stockholms segelflygklubb under efterkrigstiden, även om det väl togs i bruk härför i kanske redan i slutet på 30-talet/början av 40-talet. (SSFK:s krönika bör ge bättre besked om årtal). Det bebyggdes med bostadshus med tiden. Från början hade väl Stockholms stad mer storslagna planer, men så blev det Bromma istället.
Vad som hände under beredskapen vet jag inte; åtminstone en S 17 landade med sina flottörer på den frosthårda marken i ett nödläge (och startade också). Ett tyskt plan landade visst där en gång, vilket gav upphov till "en affär". Jag minns också hur efter beredskapen en mängd spanska ryttare stod upptravade i ett område på fältet.
I Kronologin: 1980, 28 augusti: Segelflygverksamheten från Skarpnäcks flygfält i Stockholm avslutas officiellt. Någon enstaka start görs i september. Stockholms Segelflygklubb hade då sedan ett tiotal år använt fältet Långtora norr om Enköping. Skarpnäcksfältet bebyggdes med bostäder och arbetsplatser. En fotnot hänvisar till mer läsning i Flygets Årsbok 1981.
Lars S, i viss hast
I/nära Stockholms-stadsdelen Skarpnäck, söder om Söder i Stockholm förstås!
Nå skämt åsido, detta med namn på Stockholms stadsdelar och stadsdelsområden är inte lätt, och en kommult kunnig person skulle kanske beskriva det annorlunda. Skarpnäcksfältet är möjligen nu namnet på området, se Wikipedias http://sv.wikipedia.org/wiki/Skarpn%C3%A4cksf%C3%A4ltet som väl beskriver "namnröran".
Jag har i mitt radhusliv bott granne med fältet och hade tidigare nyttjat det för modellflyg sedan mitten av 50-talet, så jag har aldrig brytt mig vad området hette/heter. Jag visste ju var det låg - det räckte!
Det kom att användas enbart för segelflyg av Stockholms segelflygklubb under efterkrigstiden, även om det väl togs i bruk härför i kanske redan i slutet på 30-talet/början av 40-talet. (SSFK:s krönika bör ge bättre besked om årtal). Det bebyggdes med bostadshus med tiden. Från början hade väl Stockholms stad mer storslagna planer, men så blev det Bromma istället.
Vad som hände under beredskapen vet jag inte; åtminstone en S 17 landade med sina flottörer på den frosthårda marken i ett nödläge (och startade också). Ett tyskt plan landade visst där en gång, vilket gav upphov till "en affär". Jag minns också hur efter beredskapen en mängd spanska ryttare stod upptravade i ett område på fältet.
I Kronologin: 1980, 28 augusti: Segelflygverksamheten från Skarpnäcks flygfält i Stockholm avslutas officiellt. Någon enstaka start görs i september. Stockholms Segelflygklubb hade då sedan ett tiotal år använt fältet Långtora norr om Enköping. Skarpnäcksfältet bebyggdes med bostäder och arbetsplatser. En fotnot hänvisar till mer läsning i Flygets Årsbok 1981.
Lars S, i viss hast
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Skarpnäck
Mats Averkvist skrev tor 09 okt 2008, 11:21
Stort tack för den informationen Lasse. Jag hade hoppats att du skulle svara på detta och blev inte besviken!
Stort tack för den informationen Lasse. Jag hade hoppats att du skulle svara på detta och blev inte besviken!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck
Lars Sundin skrev tor 09 okt 2008, 11:33
Här en gammal generalstabskarta; fältet låg på området under texten "Pungpinan" (namnet på en krog en gång). Det användes aldrig för motorflyg reguljärt, även om det gjorts vissa tester där, bl a med Sk 14 med noshjul och en vattenbassäng som utrullningshinder. Eller hur det var.
http://larssundin.ownit.nu/Generalstabs ... skrack.jpg
Fältet hade tre asfaltbelagda banor, i den vanliga A-formen.
Jag har förstås en del bilder men mest om modellflyg eller av olika skäl ("copyright", motivintresse, dålig kvalitet) inte möjliga att visa. Men här är en bild som jag tycker är en utsikt symbol för förfall och allmän glåmighet och här är några modellflygminnen kring fältet.
En illustration av de svårgheter segelflygarna hade att kämpa med har krönikören (Yngve Norrvi) i "Ett År i luften" givit här. En förebild för alla krönike-skrivare!
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin tor 09 okt 2008, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Här en gammal generalstabskarta; fältet låg på området under texten "Pungpinan" (namnet på en krog en gång). Det användes aldrig för motorflyg reguljärt, även om det gjorts vissa tester där, bl a med Sk 14 med noshjul och en vattenbassäng som utrullningshinder. Eller hur det var.
http://larssundin.ownit.nu/Generalstabs ... skrack.jpg
Fältet hade tre asfaltbelagda banor, i den vanliga A-formen.
Jag har förstås en del bilder men mest om modellflyg eller av olika skäl ("copyright", motivintresse, dålig kvalitet) inte möjliga att visa. Men här är en bild som jag tycker är en utsikt symbol för förfall och allmän glåmighet och här är några modellflygminnen kring fältet.
En illustration av de svårgheter segelflygarna hade att kämpa med har krönikören (Yngve Norrvi) i "Ett År i luften" givit här. En förebild för alla krönike-skrivare!
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin tor 09 okt 2008, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Skarpnäck
Erik Johansson skrev tor 09 okt 2008, 13:15
It was really nice to hear about Skarpnack again. I had almost forgotten that airfield. It was in the early 1950s that I became a member of Stockholms Segelflyklubb and, not having much money to spend, peddled out to Skarpnack every Sunday on my bike from Bromma where I lived in those days. Quite a trip. My initial training was on a SG39. You do not know what economy class is before you have flown in a SG38!
This may give you some idea what it was all about.
http://www.youtube.com/watch?v=4jVKRMLy6ZA
In order to be allowed to fly we also had to spend a certain number of hours maintaining the gliders. Most of this took place in the winter months. The club workshop was then located in a cellar somewhere in Sodermalm. So, there was another rather long bike ride every Wednesday night from Bromma when it was
It was really nice to hear about Skarpnack again. I had almost forgotten that airfield. It was in the early 1950s that I became a member of Stockholms Segelflyklubb and, not having much money to spend, peddled out to Skarpnack every Sunday on my bike from Bromma where I lived in those days. Quite a trip. My initial training was on a SG39. You do not know what economy class is before you have flown in a SG38!
This may give you some idea what it was all about.
http://www.youtube.com/watch?v=4jVKRMLy6ZA
In order to be allowed to fly we also had to spend a certain number of hours maintaining the gliders. Most of this took place in the winter months. The club workshop was then located in a cellar somewhere in Sodermalm. So, there was another rather long bike ride every Wednesday night from Bromma when it was
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
- Ort: finland,Sibbo
Re: Skarpnäck
av arne wallen skrev tor 09 okt 2008, 15:30
Hej
Kommer ihåg på nåt vis att där även kördes tävling med bil å mc, beror kanske på att man läst svenska motortidningar, men när?
arne som sysslat med alla underligheter.ägare till en Ranger 440
Hej
Kommer ihåg på nåt vis att där även kördes tävling med bil å mc, beror kanske på att man läst svenska motortidningar, men när?
arne som sysslat med alla underligheter.ägare till en Ranger 440
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Skarpnäck
Rolf Larsson skrev tor 09 okt 2008, 18:00
Bodde som barn och under uppväxttiden i Tallkrogen, på andra sidan Nynäsvägen från Skogskyrkogården, och minns mycket väl motortävlingarna du nämner. Promenerade med föräldrarna till en liten höjd med utsikt över Skarpnäcksfältet när det var motortävlingar, kommer naturligtvis inte exakt ihåg vilka år det rör sig om men med största sannolikhet slutet av 40-talet, början/mitten av 50-talet.arne wallen skrev:
Hej
Kommer ihåg på nåt vis att där även kördes tävling med bil å mc, beror kanske på att man läst svenska motortidningar, men när?
arne som sysslat med alla underligheter.
Re: Skarpnäck
Micke skrev tor 09 okt 2008, 19:54
Hej,
kan rekommendera boken ”Stockholms glömda bunkrar” av Karl-Gunnar Norén.
Kapitel 11 tar upp historien om Skarpnäcks krigsflygfält. Kartskisser och bilder visar hur fältet och försvarsställningar låg i förhållande till den moderna bebyggelsen.
Mer om boken på:
http://www.nielsen-norenforlag.se/index ... ,0,0,1,0,0
Micke
Micke Axelsson
Hej,
kan rekommendera boken ”Stockholms glömda bunkrar” av Karl-Gunnar Norén.
Kapitel 11 tar upp historien om Skarpnäcks krigsflygfält. Kartskisser och bilder visar hur fältet och försvarsställningar låg i förhållande till den moderna bebyggelsen.
Mer om boken på:
http://www.nielsen-norenforlag.se/index ... ,0,0,1,0,0
Micke
Micke Axelsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck
Lars Sundin skrev tor 09 okt 2008, 19:55
Jag googlade på "Skarpnäcksloppet" och fann träffar på årtal som 1948 och 1968 och där emellan. Se exempelvis http://www.formula2.net/F253_43.htm.
Några modellflyg-bilder från 50-talet har Lars Winberg på http://www.transit.se/~larswi/
SSFK, Stockholms segelflygklubb, har en historik i sin "Katekesen" på http://www.segelflyg.nu/files/dokument/ ... 008_v3.pdf. Ett klipp:
1935 Stockholms segelflygklubb SSFK bildades i februari under Bertil Flormans ordförandeskap. Byggandet av 2 stycken glidflygplan av typen
Anfänger påbörjades under ledning av Rolf Bergvik. Den första flögs på
Bromma redan den 13/9.
1936 -42 Flygverksamheten bedrivs som skolning på Bromma i liten skala.
1938 SSFK övertar Centrum Radios Flygklubbs bygglokal Ringvägen 158.
1939 SSFK får genom en donation av Gösta Åhlén tillgång till ett segelflygplan
av typ Grunau Baby, SE-SAH.
1941 Centrum Radios Flygklubb och Förenade Tvätts Segelflygklubb sluts
samman i SSFK. SSFK flyger för första gången på Skarpnäck.
1942 Alla segelflygare i Stockholmsområdet samlas inom SSFK, motor- och
modellflygarna bildar egna klubbar.
1943 Skarpnäck upplåts officiellt till SSFK. Den senare kallade ”Gamla
hangaren” uppförs.
1944 SSFK höjer nivån på segelflygverksamheten genom en Weihe, SE-SCP.
1945 Flygplanparken utökas genom dels köp och dels donation, med en Fi-1,
en Moswey 3 och en femte Grunau Baby. Genom bidrag från Stockholms
stad kunde ”Nya hangaren ” uppföras
1946 SSFK köper sitt första egna bogserflygplan en Klemm 25, SE-AHY.
1947-48 Stockholms stad säger upp SSFK:s avtal om Skarpnäck, varefter SSFK
endast får dela nyttjandet med andra verksamheter enligt Stockholms
idrottsförvaltnings fördelning. De stora biltävlingarnas tid började.
I november 2003 hölls i Skarpnäcks kulturhus en liten utställning om tiden innan området blev en stadsdel. Jag fick tag en del skriftligt material; olika personers minnen av vad fältet betytt för dem m m, och jag plåtade även av några bilder på väggarna, bl a en om en nödlandad sovjetisk ANT-35 i augusti 1938, innan flygfältet anlagts således. Se http://larssundin.ownit.nu/Rysk_nodlandning_1938.JPG . En fin bild av planet på Bromma där man även ser TL-tornet fint, finns på http://aviaforum.ru/showthread.php?t=17360&page=2. Enligt Kronologin:1938, 19 augusti: Ett trafikplan från sovjetiska Aeroflot nödlandar söder om Stockholm på det ställe där senare Skarpnäcks flygfält kom att anläggas. De ombordvarande, bl a affärsmannen Josef Anér med hustru och dotter Kerstin, får endast lätta skador. Planet kom närmast från Riga men medförde från Moskva en last av 100 kg platina till ett värde av drygt en halv miljon kronor. En tillfällig tullstation ordnas på nödlandningsplatsen.
Eniro visar hur området ser ut numera. En utgångspunkt kan vara denna; det är Bergholmsstugan man ser mitt i.
Den låg ganska rakt under finalen till den ca nord-sydliga banan, något 50-tal meter utanför fältets staket och nära busshållsplatsstolpen i en av mina bilder. Den syns även i bakgrunden på en av Lars Winbergs bilder.
Those were the days...
Tillägg: Ser att SFF bildarkiv innehåller många bilder från Skarpnäck. Övervägande segelflyg men även några få bilder med prov av utrullningshinder i form av en vattengrav. Flygplan: Sk 14 med noshjul.
Lars S
Jag googlade på "Skarpnäcksloppet" och fann träffar på årtal som 1948 och 1968 och där emellan. Se exempelvis http://www.formula2.net/F253_43.htm.
Några modellflyg-bilder från 50-talet har Lars Winberg på http://www.transit.se/~larswi/
SSFK, Stockholms segelflygklubb, har en historik i sin "Katekesen" på http://www.segelflyg.nu/files/dokument/ ... 008_v3.pdf. Ett klipp:
1935 Stockholms segelflygklubb SSFK bildades i februari under Bertil Flormans ordförandeskap. Byggandet av 2 stycken glidflygplan av typen
Anfänger påbörjades under ledning av Rolf Bergvik. Den första flögs på
Bromma redan den 13/9.
1936 -42 Flygverksamheten bedrivs som skolning på Bromma i liten skala.
1938 SSFK övertar Centrum Radios Flygklubbs bygglokal Ringvägen 158.
1939 SSFK får genom en donation av Gösta Åhlén tillgång till ett segelflygplan
av typ Grunau Baby, SE-SAH.
1941 Centrum Radios Flygklubb och Förenade Tvätts Segelflygklubb sluts
samman i SSFK. SSFK flyger för första gången på Skarpnäck.
1942 Alla segelflygare i Stockholmsområdet samlas inom SSFK, motor- och
modellflygarna bildar egna klubbar.
1943 Skarpnäck upplåts officiellt till SSFK. Den senare kallade ”Gamla
hangaren” uppförs.
1944 SSFK höjer nivån på segelflygverksamheten genom en Weihe, SE-SCP.
1945 Flygplanparken utökas genom dels köp och dels donation, med en Fi-1,
en Moswey 3 och en femte Grunau Baby. Genom bidrag från Stockholms
stad kunde ”Nya hangaren ” uppföras
1946 SSFK köper sitt första egna bogserflygplan en Klemm 25, SE-AHY.
1947-48 Stockholms stad säger upp SSFK:s avtal om Skarpnäck, varefter SSFK
endast får dela nyttjandet med andra verksamheter enligt Stockholms
idrottsförvaltnings fördelning. De stora biltävlingarnas tid började.
I november 2003 hölls i Skarpnäcks kulturhus en liten utställning om tiden innan området blev en stadsdel. Jag fick tag en del skriftligt material; olika personers minnen av vad fältet betytt för dem m m, och jag plåtade även av några bilder på väggarna, bl a en om en nödlandad sovjetisk ANT-35 i augusti 1938, innan flygfältet anlagts således. Se http://larssundin.ownit.nu/Rysk_nodlandning_1938.JPG . En fin bild av planet på Bromma där man även ser TL-tornet fint, finns på http://aviaforum.ru/showthread.php?t=17360&page=2. Enligt Kronologin:1938, 19 augusti: Ett trafikplan från sovjetiska Aeroflot nödlandar söder om Stockholm på det ställe där senare Skarpnäcks flygfält kom att anläggas. De ombordvarande, bl a affärsmannen Josef Anér med hustru och dotter Kerstin, får endast lätta skador. Planet kom närmast från Riga men medförde från Moskva en last av 100 kg platina till ett värde av drygt en halv miljon kronor. En tillfällig tullstation ordnas på nödlandningsplatsen.
Eniro visar hur området ser ut numera. En utgångspunkt kan vara denna; det är Bergholmsstugan man ser mitt i.
Den låg ganska rakt under finalen till den ca nord-sydliga banan, något 50-tal meter utanför fältets staket och nära busshållsplatsstolpen i en av mina bilder. Den syns även i bakgrunden på en av Lars Winbergs bilder.
Those were the days...
Tillägg: Ser att SFF bildarkiv innehåller många bilder från Skarpnäck. Övervägande segelflyg men även några få bilder med prov av utrullningshinder i form av en vattengrav. Flygplan: Sk 14 med noshjul.
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Skarpnäck-kuriosa - om vaktposter m m
Lars Sundin skrev fre 10 okt 2008, 07:39
Jag googlade för att få tag i något om en händelse på Skarpnäck under beredskapen, då det kom fram att en person vid vaktstyrkan var litet väl "tyskvänlig", men fann inget.
Vakterna omnämns även i SFT 3/2008 där Jan-Henrik Torselius berättar om sitt modellflygande under beredskapsåren där då ett speciellt av KSAK utfärdad passerkort behövdes för att bli godkänd av vakten, tillhörande det arméförband som bevakade fältet.
De två flygarna som valde att i mars 1943 landa sin S 17 med flottörer på gräset på fältet i stället för på den vanskliga isen på den närbelägna sjön Flaten, berättar att de hade svårt att övertyga vaktposten att de var svenska flygare som nödlandat på fältet och nu ville ut för att komma åt en telefon. "Här har minsann inte landat något flygplan!" var vaktens ord.
En helt annan vaktchef (på F 18 i Tullinge) berättar om den första tiden där, från 1946 och senare, att: Vintertid vältades snön på stråken med en jättestor vält för att få en startbana. Vid tjällossningen fick man ibland låna bansystemet vid Skarpnäck för att kunna hålla flygtjänsten igång. Bland flygförarna från den här tiden kommer jag ihåg divcheferna Wallén, Lindelöf och Bunke samt fältflygarna Bosse Bygren, Glans och ”niggern” Andersson. Se F-18 Kamraten på http://www.f18.se/joomla/images/stories ... r_37_l.pdf
Själv har jag ett väldigt diffust minne från omkring 1950 att jag kikade genom bakrutan på en buss på Tyresövägen och då såg en Sk 14 e d på inflygning mot den väst-östliga banan.
Under 1944 utbildades unga norrmän i glidflygning på Skarpnäck, se Jan Waernbergs artikel i SFT 2/1999.
I SFT 1/2008 skriver Fredric Lagerquist litet kring tre färgbilder tagna av Walther Vetterlein om segelflyg på (tidigt?) 50-talet på Skarpnäck.
Jag googlade för att få tag i något om en händelse på Skarpnäck under beredskapen, då det kom fram att en person vid vaktstyrkan var litet väl "tyskvänlig", men fann inget.
Vakterna omnämns även i SFT 3/2008 där Jan-Henrik Torselius berättar om sitt modellflygande under beredskapsåren där då ett speciellt av KSAK utfärdad passerkort behövdes för att bli godkänd av vakten, tillhörande det arméförband som bevakade fältet.
De två flygarna som valde att i mars 1943 landa sin S 17 med flottörer på gräset på fältet i stället för på den vanskliga isen på den närbelägna sjön Flaten, berättar att de hade svårt att övertyga vaktposten att de var svenska flygare som nödlandat på fältet och nu ville ut för att komma åt en telefon. "Här har minsann inte landat något flygplan!" var vaktens ord.
En helt annan vaktchef (på F 18 i Tullinge) berättar om den första tiden där, från 1946 och senare, att: Vintertid vältades snön på stråken med en jättestor vält för att få en startbana. Vid tjällossningen fick man ibland låna bansystemet vid Skarpnäck för att kunna hålla flygtjänsten igång. Bland flygförarna från den här tiden kommer jag ihåg divcheferna Wallén, Lindelöf och Bunke samt fältflygarna Bosse Bygren, Glans och ”niggern” Andersson. Se F-18 Kamraten på http://www.f18.se/joomla/images/stories ... r_37_l.pdf
Själv har jag ett väldigt diffust minne från omkring 1950 att jag kikade genom bakrutan på en buss på Tyresövägen och då såg en Sk 14 e d på inflygning mot den väst-östliga banan.
Under 1944 utbildades unga norrmän i glidflygning på Skarpnäck, se Jan Waernbergs artikel i SFT 2/1999.
I SFT 1/2008 skriver Fredric Lagerquist litet kring tre färgbilder tagna av Walther Vetterlein om segelflyg på (tidigt?) 50-talet på Skarpnäck.
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Skarpnnäck i "Arbertsplats Cockpit del1" boken av
Fredrik Astlid skrev tis 14 okt 2008, 16:45
Jag kom att tänka på detta som jag läst om just Skaprnäcks flygplats i den ovan nämnda boken.
Från 1966 till och med 1976 bodde Roy i Bagarmossen strax norr om Skarpnäcks flygplats.
Han segelflög en del innan han kunde notera att gällande höjdregler totalt ignorerades.
Under en inflygning till bana 31 på Bromma med en Metropolitan lyckades han med knapp nöd undvika en kollision med ett segelflygplan.
Och som Roy säger: -Den gamle jaktpiloten fick gripa in!
I boken finns en briefinghandbok från 1970 finns en fin bild av Skarpnäck på sidan 131.
M.v.h Fredrik Astlid.AkktuStakki
Solus Fortis Est
Jag kom att tänka på detta som jag läst om just Skaprnäcks flygplats i den ovan nämnda boken.
Från 1966 till och med 1976 bodde Roy i Bagarmossen strax norr om Skarpnäcks flygplats.
Han segelflög en del innan han kunde notera att gällande höjdregler totalt ignorerades.
Under en inflygning till bana 31 på Bromma med en Metropolitan lyckades han med knapp nöd undvika en kollision med ett segelflygplan.
Och som Roy säger: -Den gamle jaktpiloten fick gripa in!
I boken finns en briefinghandbok från 1970 finns en fin bild av Skarpnäck på sidan 131.
M.v.h Fredrik Astlid.AkktuStakki
Solus Fortis Est
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26
- Kontakt:
Re: Skarpnäck
thomas lagman skrev fre 16 jan 2009, 00:32
Är detta skarpnäcks flygfält
Är detta skarpnäcks flygfält
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck
Lars Sundin skrev fre 16 jan 2009, 01:04
Jo, visst är det Skarpnäcksfältet. Planet befinner sig över sydöstra delen av Skogskyrkogården eller har just passerat den), ungefär enligt Hitta.se-nålen här. Man kan på flygbilden se Ältasjön, Flaten och Drevviken (från vänster til höger). Under vingspetsen bodde jag i nästan 20 år på Vinthundsvägen; en känd flygbåtsälskare bor fortfarande där, fyra radhus från mitt (i nr 43).
Tyvärr kommer man inte tillräckligt högt med Eniros utsiktsbilder, men en lämplig startpunkt är denna. För vidare trixande. Ditt flygfoto, som avgjort är taget före 1970, ja antagligen före 1960 ("Dunderbyn" i Sköndal är ännu inte byggd), är taget i ungefär sydostlig riktning. T-banehållplats-symbolen på Eniro-kartan ligger väl ganska mitt på det gamla fältet.
Jag kanske kompletterar detta inlägg, bl a med en (dålig) bild av hur en segelflygare kunde se fältet söderifrån på senare år. Här är nu denna bild. Jag har plåtat av en bild på en skärmutställning för några år sedan i Skarpnäcks Kulturhus/bibliotek. Man ser den lilla plåten som styr ventilationsluften upp efter segelplanets huv, motorvägen mot Tyresö, radhusområdet Norra Sköndal till väster om fältet, basebollplanen och hundkapplöpningsbanan i västra delen av fältet samt odlingslotts- och stora koloniområden väster och söder om fältet. (Jo, jag hade en lott själv; radhustomten var ynka liten.)
Det man ser strax ovanför vingspetsen har förbryllat mig, tills jag kom på att man nog just bygger den nya motorvägen mot Tyresö/Bollmora. Det skulle kunna hjälpa till att datera bilden. Här fanns först en kraftledningsgata och antagligen en mindre väg vad jag kan minnas.
Jag har en gång gjort en start från Skarpnäck. En polsk motorseglare Ogar demonstrerades och en man från Stockholms Segelflygklubb tyckte att även jag (från ÖSFK, Östra Sörmlands Flygklubb) skulle uppleva planet. Jag minns hur väldigt bred motorvägen var samt den polske pilotens "kommentar" till min måhända mesiga spakhantering. Han visade med några resoluta spakrörelser (och sitt ansiktsuttryck; side-by-side har fördelar speciellt när man inte talar samma språk) hur man styr ett flygplan. Jag hade väl lagt mig till med ovanor när jag hasat runt i sörmländska termikblåsor ovanför Vängsö.
Lars S, som nu odlar potatis på balkongen istället och kanske tar en skridskotur på Drevviken i helgen
Jo, visst är det Skarpnäcksfältet. Planet befinner sig över sydöstra delen av Skogskyrkogården eller har just passerat den), ungefär enligt Hitta.se-nålen här. Man kan på flygbilden se Ältasjön, Flaten och Drevviken (från vänster til höger). Under vingspetsen bodde jag i nästan 20 år på Vinthundsvägen; en känd flygbåtsälskare bor fortfarande där, fyra radhus från mitt (i nr 43).
Tyvärr kommer man inte tillräckligt högt med Eniros utsiktsbilder, men en lämplig startpunkt är denna. För vidare trixande. Ditt flygfoto, som avgjort är taget före 1970, ja antagligen före 1960 ("Dunderbyn" i Sköndal är ännu inte byggd), är taget i ungefär sydostlig riktning. T-banehållplats-symbolen på Eniro-kartan ligger väl ganska mitt på det gamla fältet.
Jag kanske kompletterar detta inlägg, bl a med en (dålig) bild av hur en segelflygare kunde se fältet söderifrån på senare år. Här är nu denna bild. Jag har plåtat av en bild på en skärmutställning för några år sedan i Skarpnäcks Kulturhus/bibliotek. Man ser den lilla plåten som styr ventilationsluften upp efter segelplanets huv, motorvägen mot Tyresö, radhusområdet Norra Sköndal till väster om fältet, basebollplanen och hundkapplöpningsbanan i västra delen av fältet samt odlingslotts- och stora koloniområden väster och söder om fältet. (Jo, jag hade en lott själv; radhustomten var ynka liten.)
Det man ser strax ovanför vingspetsen har förbryllat mig, tills jag kom på att man nog just bygger den nya motorvägen mot Tyresö/Bollmora. Det skulle kunna hjälpa till att datera bilden. Här fanns först en kraftledningsgata och antagligen en mindre väg vad jag kan minnas.
Jag har en gång gjort en start från Skarpnäck. En polsk motorseglare Ogar demonstrerades och en man från Stockholms Segelflygklubb tyckte att även jag (från ÖSFK, Östra Sörmlands Flygklubb) skulle uppleva planet. Jag minns hur väldigt bred motorvägen var samt den polske pilotens "kommentar" till min måhända mesiga spakhantering. Han visade med några resoluta spakrörelser (och sitt ansiktsuttryck; side-by-side har fördelar speciellt när man inte talar samma språk) hur man styr ett flygplan. Jag hade väl lagt mig till med ovanor när jag hasat runt i sörmländska termikblåsor ovanför Vängsö.
Lars S, som nu odlar potatis på balkongen istället och kanske tar en skridskotur på Drevviken i helgen
Senast redigerad av Lars Sundin den 14 feb 2009, 10:29, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarpnäckslandning
Seve Ungermark skrev ons 21 jan 2009, 23:21
Kanske en liten felstavning i hastigheten? Det finns i varje fall dokumenterat i tryck att en Aeroflotmaskin nödlandade "på Skarpnäcks flygplats" den 19 augusti 1938. Det var "det ordinarie ryska trafikplanet (en PS-35) från Riga". "Alltsammans hade gått bra om inte ett dike varit i vägen. Skadorna på planet blev dock inte alltför svåra."
Denna uppgift lämnas av en verklig flygexpert - Stig Wennerström. Själv har jag just nu varken kamera, filmrulle eller mörkrum tillgängligt, annars kunde jag kanske ha bifogat de två bildbevis som finns i hans bok Röda Vingar (1946)...
Seve U
Lars Sundin skrev:
- - - Ett tyskt plan landade visst där en gång, vilket gav upphov till "en affär". - - -
Lars S, i viss hast
Kanske en liten felstavning i hastigheten? Det finns i varje fall dokumenterat i tryck att en Aeroflotmaskin nödlandade "på Skarpnäcks flygplats" den 19 augusti 1938. Det var "det ordinarie ryska trafikplanet (en PS-35) från Riga". "Alltsammans hade gått bra om inte ett dike varit i vägen. Skadorna på planet blev dock inte alltför svåra."
Denna uppgift lämnas av en verklig flygexpert - Stig Wennerström. Själv har jag just nu varken kamera, filmrulle eller mörkrum tillgängligt, annars kunde jag kanske ha bifogat de två bildbevis som finns i hans bok Röda Vingar (1946)...
Seve U
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck
Lars Sundin skrev tor 22 jan 2009, 00:30
Hej Seve!
Nej, det jag syftar på var en landning av ett tyskt plan under beredskapen, en händelse som gav upphov till mer än skriverier. Det blev visst även något rättsligt förfarande mot en person som var något slag av vaktchef vid fältet och som befanns vara litet väl "tyskvänlig". Jag har läst om det i någon krönika eller uppslagsverk på Haninges förträffliga bibliotek. (En flyghistorisk vän hade hört något om "Skarpnäcksaffären" och att det skulle stå något att läsa om detta i upplagsverket, varför jag som fri och ledig pensionär stegade iväg till bibblan.) Får väl gå dit igen; googling ger inget.
Den ryska nödlandningen 1938 måste ha varit uppe på forumet eftersom jag har en bild härom utlagd på min webbsajt, men forumets söksystem ger mig ingen träff. (Börjar mitt minne svikta så? Eller är sökfunktionen dålig? "Minns" att jag på webben hittade en bild av just detta plan framför TL-tornet på Bromma. Nå, kanske det bara var någon mailväxling jag hade.)
Bilden: http://larssundin.ownit.nu/Rysk_nodlandning_1938.JPG Jag har fler "klipp" ur DN från tillfället. Såsom denna, en gammal "Xerox-kopia" av en original-DN.
I Kronologin står: 1938, 19 augusti: Ett trafikplan från sovjetiska Aeroflot nödlandar söder om Stockholm på det ställe där senare Skarpnäcks flygfält kom att anläggas. De ombordvarande, bl a affärsmannen Josef Anér med hustru och dotter Kerstin, får endast lätta skador. Planet kom närmast från Riga men medförde från Moskva en last av 100 kg platina till ett värde av drygt en halv miljon kronor. En tillfällig tullstation ordnas på nödlandningsplatsen.
Här litet om typen i fråga (två benämningar förekom): http://airliner.narod.ru/airliners1935-41/ant-35.htm. (Pröva översättningsfunktionen om cyrillisk text känns litet jobbig.)
En liten bild till: http://aviaforum.ru/attachment.php?atta ... 1198039277
Tillägg: Upptäcker nu på kringelvägar (jag googlade och fick som resultat detta och så klickade jag på det första tipset och såg något som såg bekant ut men som inte längre finns), att den ryska nödlandningen varit uppe tidigare i just denna tråd (mitt inlägg 9 oktober). Av alla platser. Nå, jag mindes rätt i alla fall att den varit uppe någonstans! Men söksystemet...? Saknas kanske inlägg före versionsskiftet i "databasen"?
Lars S
Hej Seve!
Nej, det jag syftar på var en landning av ett tyskt plan under beredskapen, en händelse som gav upphov till mer än skriverier. Det blev visst även något rättsligt förfarande mot en person som var något slag av vaktchef vid fältet och som befanns vara litet väl "tyskvänlig". Jag har läst om det i någon krönika eller uppslagsverk på Haninges förträffliga bibliotek. (En flyghistorisk vän hade hört något om "Skarpnäcksaffären" och att det skulle stå något att läsa om detta i upplagsverket, varför jag som fri och ledig pensionär stegade iväg till bibblan.) Får väl gå dit igen; googling ger inget.
Den ryska nödlandningen 1938 måste ha varit uppe på forumet eftersom jag har en bild härom utlagd på min webbsajt, men forumets söksystem ger mig ingen träff. (Börjar mitt minne svikta så? Eller är sökfunktionen dålig? "Minns" att jag på webben hittade en bild av just detta plan framför TL-tornet på Bromma. Nå, kanske det bara var någon mailväxling jag hade.)
Bilden: http://larssundin.ownit.nu/Rysk_nodlandning_1938.JPG Jag har fler "klipp" ur DN från tillfället. Såsom denna, en gammal "Xerox-kopia" av en original-DN.
I Kronologin står: 1938, 19 augusti: Ett trafikplan från sovjetiska Aeroflot nödlandar söder om Stockholm på det ställe där senare Skarpnäcks flygfält kom att anläggas. De ombordvarande, bl a affärsmannen Josef Anér med hustru och dotter Kerstin, får endast lätta skador. Planet kom närmast från Riga men medförde från Moskva en last av 100 kg platina till ett värde av drygt en halv miljon kronor. En tillfällig tullstation ordnas på nödlandningsplatsen.
Här litet om typen i fråga (två benämningar förekom): http://airliner.narod.ru/airliners1935-41/ant-35.htm. (Pröva översättningsfunktionen om cyrillisk text känns litet jobbig.)
En liten bild till: http://aviaforum.ru/attachment.php?atta ... 1198039277
Tillägg: Upptäcker nu på kringelvägar (jag googlade och fick som resultat detta och så klickade jag på det första tipset och såg något som såg bekant ut men som inte längre finns), att den ryska nödlandningen varit uppe tidigare i just denna tråd (mitt inlägg 9 oktober). Av alla platser. Nå, jag mindes rätt i alla fall att den varit uppe någonstans! Men söksystemet...? Saknas kanske inlägg före versionsskiftet i "databasen"?
Lars S
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Skarpnäck
Erik Johansson skrev tor 22 jan 2009, 16:23
If my memory doesn’t fail me Skarpnack International Airport (all are INTERNATIONAL these days) didn’t have runways in the days when I did my 'round the airport non-stop jumps' in the SG38 gliders which must have been in the early 50s.
Is it my memory that has failed me again or were the runways there in those days?
If my memory doesn’t fail me Skarpnack International Airport (all are INTERNATIONAL these days) didn’t have runways in the days when I did my 'round the airport non-stop jumps' in the SG38 gliders which must have been in the early 50s.
Is it my memory that has failed me again or were the runways there in those days?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Skarpnäck och "Skarpnäcksaffären"
Lars Sundin skrev tor 22 jan 2009, 16:41
En avplåtad artikel ur Bonniers lexikon finns här. Många turer blev det...
Lars S
Jag har nu varit på biblioteket och hade tur att hitta två ganska ensartade notiser i uppslagsböcker. Båda rätt snåriga - fast det var väl själva "affären" som hade många turer. Egentligen handlade det tydligen om någon instruktion som någon satt upp och som ironiskt (?) välkomnade tyska plan (så fattade jag min flyghistoriske vän). Men kurirtrafik och annan otillåten och tillåten flygtrafik över landet av de krigförande och hur man skulle förfara med den var ju en känslig sak så av en fjäder blir det lätt en höna. Någon landning av något utländskt plan ägde alltså ej rum...Lars Sundin skrev:
Hej Seve!
Nej, det jag syftar på var en landning av ett tyskt plan under beredskapen, en händelse som gav upphov till mer än skriverier. Det blev visst även något rättsligt förfarande mot en person som var något slag av vaktchef vid fältet och som befanns vara litet väl "tyskvänlig". Jag har läst om det i någon krönika eller uppslagsverk på Haninges förträffliga bibliotek. (En flyghistorisk vän hade hört något om "Skarpnäcksaffären" och att det skulle stå något att läsa om detta i upplagsverket, varför jag som fri och ledig pensionär stegade iväg till bibblan.) Får väl gå dit igen; googling ger inget.
....
...
Lars S
En avplåtad artikel ur Bonniers lexikon finns här. Många turer blev det...
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Skarpnäck
Om Skarpnäck finns bla. detta::
>>1945-05-27 , 10000 ser segelflygdagen på Skarpnäck , bla Nordensköld ser enda kvinnliga deltagaren Disa Kreuger med sin Grunau Baby.
Rekordhållaren ljt. Bengt Olow var tydligen där med sin Fi 1:a.>>
Bengt
>>1945-05-27 , 10000 ser segelflygdagen på Skarpnäck , bla Nordensköld ser enda kvinnliga deltagaren Disa Kreuger med sin Grunau Baby.
Rekordhållaren ljt. Bengt Olow var tydligen där med sin Fi 1:a.>>
Bengt
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Skarpnäck
Idag finns det inga spår efter flygfältet men runtom bostadsområdet kan man fortfarande hitta värn och lv-platser från andra världskriget.
För ungefär 7-8 år sedan dokumenterade jag luftvärnsställningen på berget mellan Skarpnäck och Bagarmossen. Idag är de flesta spåren inte längre lika tydliga då man har gjort ytterligare övertäckningar och fyllningar.
http://s21.photobucket.com/albums/b258/Dizzy99/lvplats/
mvh
Roger
För ungefär 7-8 år sedan dokumenterade jag luftvärnsställningen på berget mellan Skarpnäck och Bagarmossen. Idag är de flesta spåren inte längre lika tydliga då man har gjort ytterligare övertäckningar och fyllningar.
http://s21.photobucket.com/albums/b258/Dizzy99/lvplats/
mvh
Roger
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 feb 2013, 00:46
Lite mer om Skarpnäcksfältet
Jag råkade se att ni hade en liten diskussion om Skarpnäcksfältet 2009. Det gör mig nostalgisk. Liksom Rolf Karlsson bodde jag i Tallkrogen i början av 50-talet. Vi gick ofta till Skarpnäck för att titta på planen. Ibland var det SG38 som drogs upp av en gammal bil och en lärare som alltid råskällde på eleven. Framför allt var det segelplan, som ofta syntes i luften ovanför Tallkrogen, och sedan svischade in på fältet över det som nu är Skarpnäcksvägen. Av någon anledning landade man nästan alltid i den riktningen, alltså ca 210 grader. Högtidsstunden var när "riktiga" plan, dvs- bogserplanen, kom in med lite vingglidning. Tiger Mothen ansågs förstås "gammalmodig", för den var dubbeldäckare. Klemm 35 var mycket finare. Själv var jag för liten för att flyga då. Sedan blev jag för lång för att få plats i ett segelplan. (Det var lite biltävlingar också, inkl. tillförlitlighetstävlingar där någon lyckades slå runt, men det intresserade mig inte så mycket.)
Tidningarna 1938 (som finns på mikrofilm) hade fina bilder av det ryska planet liggande på buken. Om själva Skarpnäcksaffären har jag i ett annat sammanhang skrivit detta:
"Den s.k. Skarpnäcksaffären börjar i april 1943. SvD skriver att, enligt en instruktion som utfärdats vid ett av våra flygfält, skulle tyska stridsflygplan som nödlandar få tillåtelse att starta igen efter nödvändig reparation. Andra utländska plan skulle däremot hindras att starta. UD säger att samma regler gäller för båda sidor. Försvarsministern lovar utreda vad som hänt. ÖB utfärdar nya, öppna, bestämmelser om nödlandade utländska flygplan. Senare uppges att det funnits speciella regler för kurirflyg. En landstormskapten, som var chef för den bataljon som bevakade fältet, och som skulle ha skrivit ordern, ställs inför krigsrätt. Frågan är om kaptenen haft order från högre ort, vilket man förnekar där. I oktober är det en livlig debatt i riksdagen om Skarpnäcksordern, och flera tidningar ägnar helsidor åt den. Statsministern förklarar att man måste hålla isär civila plan, kurirplan och militära. De bestämmelser försvarsstaben utfärdat hade varit "ofullständiga". GHT skriver om inom gnissel inom den socialdemokratiska gruppen. Statsministern tillrättavisar under debatten chefredaktören för Aftontidningen. Under förhandlingarna i krigshovrätten i maj 1944 står vittnesuppgift mot vittnesuppgift: hade det funnits sådana instruktioner, varifrån hade de i så fall kommit, och hade de sedan bränts eller inte. Någon minns att det samtidigt med instruktionen hade kommit en tysk parlör där det bl.a stod "Wünschen Sie Öl?" (Önskar ni olja?) Man hittar inte liknande order på andra flygfält. Kaptenen frikänns senare. I början av 1945 läggs utredningen ned. Tidningarna anser att någon i kedjan ljuger."
Tidningarna 1938 (som finns på mikrofilm) hade fina bilder av det ryska planet liggande på buken. Om själva Skarpnäcksaffären har jag i ett annat sammanhang skrivit detta:
"Den s.k. Skarpnäcksaffären börjar i april 1943. SvD skriver att, enligt en instruktion som utfärdats vid ett av våra flygfält, skulle tyska stridsflygplan som nödlandar få tillåtelse att starta igen efter nödvändig reparation. Andra utländska plan skulle däremot hindras att starta. UD säger att samma regler gäller för båda sidor. Försvarsministern lovar utreda vad som hänt. ÖB utfärdar nya, öppna, bestämmelser om nödlandade utländska flygplan. Senare uppges att det funnits speciella regler för kurirflyg. En landstormskapten, som var chef för den bataljon som bevakade fältet, och som skulle ha skrivit ordern, ställs inför krigsrätt. Frågan är om kaptenen haft order från högre ort, vilket man förnekar där. I oktober är det en livlig debatt i riksdagen om Skarpnäcksordern, och flera tidningar ägnar helsidor åt den. Statsministern förklarar att man måste hålla isär civila plan, kurirplan och militära. De bestämmelser försvarsstaben utfärdat hade varit "ofullständiga". GHT skriver om inom gnissel inom den socialdemokratiska gruppen. Statsministern tillrättavisar under debatten chefredaktören för Aftontidningen. Under förhandlingarna i krigshovrätten i maj 1944 står vittnesuppgift mot vittnesuppgift: hade det funnits sådana instruktioner, varifrån hade de i så fall kommit, och hade de sedan bränts eller inte. Någon minns att det samtidigt med instruktionen hade kommit en tysk parlör där det bl.a stod "Wünschen Sie Öl?" (Önskar ni olja?) Man hittar inte liknande order på andra flygfält. Kaptenen frikänns senare. I början av 1945 läggs utredningen ned. Tidningarna anser att någon i kedjan ljuger."
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 23 feb 2013, 00:46
Re: Lite mer om Skarpnäcksfältet
Sista bilden är intressant. Inte alls Tiger Moth, utan en Stieglitz mitt bland segelplanen.
Max
Max
Re: Lite mer om Skarpnäcksfältet
Inte läst alla inlägg nu, men fanns inte fältet kvar en bit in på 80-talet? Det togs väl inte bort helt förrän man byggde skarpnäcksstaden som står där nu? Fanns ju även någon hundkapplöpningsbana där i massa år har jag något minne av?
/LAK
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Lite mer om Skarpnäcksfältet
Är bosatt på Skarpnäcksfältet och uppvuxen inte långt härifrån. När jag var liten, dvs i slutet på 70-taket var jag hit och tittade ibland och det hände att man såg segelflyg över huset där jag bodde. Hur det gick ihop med inflygningen till Bromma vet jag inte. Tror flygverksamheten upphörde omkring 1980-81. Sen dröjde det inte så många år innan man började bebygga Skarpnäcksfältet.
Hundkapplöpningsbanan var kvar och tävlingar hölls under 90-talet men senare blev den degraderad till träningsbana och det är rätt nyligen som banan har ersatts med en fotbollsplan. /Roger
Hundkapplöpningsbanan var kvar och tävlingar hölls under 90-talet men senare blev den degraderad till träningsbana och det är rätt nyligen som banan har ersatts med en fotbollsplan. /Roger