Haveriet med SE-ACI

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Haveriet med SE-ACI

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Junkers A50ce Junior. SE-ACI havererade vid Lindarängen i september 1930 varvid sergeant N.V. Nilsson (Spetsbergs Nilsson) och passageraren Arthur Andersson omkom.
I SFF tryckta Civilregister med flygplan t.o.m. SE-AZZ anges att haveriet inträffade 1930-09-13, likaså i Civilregistret här på forumet.
I ett fotoalbum som en gång tillhört verkmästare Axel Nordström, Malmö, som också skall ha deltagit i Spetsbergsexpeditionen i flygplanet S-AABG tillsammans med sergeant Nilsson är skrivet att haveriet inträffade den 15 september 1930 kl 5 på eftermiddagen. Jag har därför letat upp ett tidningsklipp i Hallandsposten om haveriet, där det den 16 september står att haveriet inträffade igår, dvs 15 september 1930.
Jag är tacksam om någon kan hjälpa mig med en bekräftelse vilken datum som är korrekt.
SE-ACI haveri.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Haveriet med SE-ACI

Inlägg av Lars Sundin »

En titt i DN:s arkiv säger att olyckan ägde rum måndagen 15 september 1930.
Bilagor
Haveri2.jpg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Re: Haveriet med SE-ACI

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Lars!
Jag har nu rättat uppgiften i Civilregistret här på forumet. Har noterat att på nätet på andra sidor än SFF förekommer haveridatum både som den 13 och den 15.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"