Ett foto skannat från ett av flera album som ursprungligen tillhört Axel G. Nordström, verkmästare vid ABA på Bulltofta. Efter hans död, han dog 1984-01-26, har Göran Winge lyckats ordna så Axel Nordströms fotoalbum och några andra handlingar överlämnats till SFF.
Axel Nordström står bakom höger motor som nr fyra från höger.
I tidskriften Svensk Flygtidning nr 6 / Juni 1943 finns en fyra spalter lång intervju som Harald Millgård gjort med Axel Nordström när han fyller 50 år.
De båda Junkers L5 motorerna som båda gått mer än 500 timmar utan någon översyn, har helt säkert suttit i någon av ABA:s Junkers G 24, men vilken eller vilka individer vet jag inte.
Kan några av männen identifieras ?
Tacksam för hjälp att datera fotot. Borde vara någon gång 1926-1930.
Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Det du skriver stämmer och motorerna satt i olika individer eftersom de byttes för översyn.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2938
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Svensk flygtidning 6/1943 finns på https://modellflygnytt.se/gamla/1943/fl ... 1943-6.pdf
Millgård försökte få Nordström att berätta om spännande händelser, men Nordström sa att allt gick bra. Lagd för understatement; de första Junkersmotortypen L2 i G 24 var exempelvis inte så bra och det blev ofta nödvändigt att nödlanda. Men det var tydligen inget särskilt med det.
Man kan hitta andra nummer av denna tidning och även andra tidningar.
Också nr 6/1946 av Nordisk Flygtidning har ett omfångsrikt aktuellt reportage från Bulltofta.
https://modellvanner.se/old/1946/Nordis ... 1946-3.pdf Jag misstänker att även här är det Millgård som skriver. Denna tidningen var väl egentligen samma tidning men under nytt namn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Millg%C3%A5rd
Millgård försökte få Nordström att berätta om spännande händelser, men Nordström sa att allt gick bra. Lagd för understatement; de första Junkersmotortypen L2 i G 24 var exempelvis inte så bra och det blev ofta nödvändigt att nödlanda. Men det var tydligen inget särskilt med det.
Man kan hitta andra nummer av denna tidning och även andra tidningar.
Också nr 6/1946 av Nordisk Flygtidning har ett omfångsrikt aktuellt reportage från Bulltofta.
https://modellvanner.se/old/1946/Nordis ... 1946-3.pdf Jag misstänker att även här är det Millgård som skriver. Denna tidningen var väl egentligen samma tidning men under nytt namn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Millg%C3%A5rd
- Bilagor
-
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1281
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Den längsta mannen längst bak är Robert Holmén som flög mycket på rutten mellan Malmö och Amsterdam.
Mannen till höger om honom med vinge på kavajslaget borde nog också vara en av flygarna...
Mannen till höger om honom med vinge på kavajslaget borde nog också vara en av flygarna...
- Lars Sundin
- Inlägg: 2938
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Den kortvuxne mannen mitt i bakre raden och "kontorsklädd" kan ju vara Karl Lignell, något slag av teknisk chef i ABA. Jag har bara sett porträtt av en äldre Lignell. Hårfästet är lika men i övrigt ser jag inga likheter.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga, ABA mekaniker på Bulltofta, när?
Tack Lars och Mats för engagemang.
Mats! Om du menar den långe mannen som står längst bak som nummer två från höger som är Robert Holmén, så är den längst till höger med flygmärket på kavajen Axel Nordström. Han lärde sig flyga i Stockholm 1918, men underhöll inte flygandet utan valde istället att bli mekaniker. Men därav flygarmärket på kavajen. Sydsvenska Dagbladet har en artikel om Axel Nordström den 18 oktober 1980 där han berättar.
Mats! Om du menar den långe mannen som står längst bak som nummer två från höger som är Robert Holmén, så är den längst till höger med flygmärket på kavajen Axel Nordström. Han lärde sig flyga i Stockholm 1918, men underhöll inte flygandet utan valde istället att bli mekaniker. Men därav flygarmärket på kavajen. Sydsvenska Dagbladet har en artikel om Axel Nordström den 18 oktober 1980 där han berättar.