Vilken dag.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kent Schram

Vilken dag.

Inlägg av Kent Schram »

Lördag. Jag tog med mig yngsta dottern för att gå ned på stan.
Vi gick lite avsides och passerade ett antikvariat som jag inte besökt på
länge.
Kollade marin litteratur och flyg litteratur. Whops!
Innan jag visste ordet av stod jag med 3 fina flygböcker.
S31 Spitfire I den svenska flygspaningen, Vampire reaepoken och
Hawker Hunter i Sverige. Alla i ett kanonskick,tack för det.
Jag fann även en DN från 64 med förstasidesbilder på
den tragiska kraschen vid Ängelholm med en Metropolitan.
Ja kunde denna trevliga soliga dag i Halmstad bli bättre när så
på väg hem ackompanjerades avdet trevliga ljudet av en Safir
som flög rundor över stan med sitt mullrande ljud. :D
Det enda trista var att jag hittade 5 ex av "Svenska fkygbaser där".
Konstigt har någon/gra redan tröttnat på boken och lämnat in dem där

KS HAD

KS
Senast redigerad av Kent Schram den 16 feb 2009, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Erik Johansson

Re: Vilken dag.

Inlägg av Erik Johansson »

Hej Kent,

Yes, you really had a super day. Being a bit of a Hawker Hunter lover I would be interested in getting a copy of the ‘Hawker Hunter I Sverige’. Could you help me, please, with the name of the author and the ISBN number? Thank you.

If you are interested in Hunters there is another very good book out now covering the complete history of the Hunter. It is ‘The Hawker Hunter’ written by Tim McLelland. The ISBN number is 978-0-85979-123-6. This book has also a bit about the Hunters in Sweden.

I do remember the Linjeflyg crash at Angelholm. The day this happened I was with some colleagues from OAC at the Flygrestauranten at the Bromma Flygplats when we got the bad news.
Användarens profilbild
Sven O. Sjöstedt
Kontakt:

Inlägg av Sven O. Sjöstedt »

Kent, du skrev:
"Ja kunde denna trevliga soliga dag i Halmstad bli bättre när så
som flög rundor över stan med sitt mullrande ljud"

Jag hade också en härlig ljudupplevelse i går. Ett intensivt brummande ljud över huset. Jag sprang som galen från fönster till fönster för stt se vad det var, men missade planet. Sen kom det igen, och då hade jag tur. Det var inte ett, utan tre plan som flög runt, runt över vårt hus av någon anledning. Det var tre AT-6 Texan-SK16 i formation. Ett verkligt härligt motorljud, inte minst när de bankade hårt och svängde runt framför huset. Gåshudsljudupplevelse!
Sven
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Erik Johansson skrev::
<<<getting a copy of the ‘Hawker Hunter I Sverige’. Could you help me, please, with the name of the author and the ISBN number<<<

Hawker Hunter I Sverige’
Av Bo Widfeldt o Åke Hall

Tryckt 1991
ISBN 91-973892-0-X

”Måste” bok

‘The Hawker Hunter’ written by Tim McLelland.
<< also a bit about the Hunters in Sweden.<<
Hur många sidor?
Bilderna , de “vanliga” eller “nya förr opublicerade” ?

Du har väl ”Vingat vapen över Göteborg
ISBN 978-91-633-2137-5
F9 historia i Bild, J34 epoken ca 30 sidor

Mvh Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Vilken dag. Läsning om J 34 på F 8

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Erik!

Vad jag har förstått har du tjänstgjort på F 8 Barkarby. Om J 34 Hunter på F 8 har Sune Blomqvist skrivit i "Hawker Hunter - stridsberedd", som handlar "om livet i det svenska flygvapnet på 50-talet" som givits ut av F 8 Kamratförening, ISBN 91-630-2688-0.

En hel del namn och mycket mer.

Hade du inte med F 18 att göra också? En modellflygkompis (MFK Örnarna) Rolf Granquist var en tid verksam där som tekniker. Sedan civil, blev snajdare på lasrar hos Erik Ferner efter en sejour på Axel Kistner AB där han träffat sin blivande hustru och dessutom sammanförde mig med min blivande hustru.

Så kan det gå.

Lars S
Kent Schram

Inlägg av Kent Schram »

Erik Johansson skrev:Hej Kent,

Yes, you really had a super day. Being a bit of a Hawker Hunter lover I would be interested in getting a copy of the ‘Hawker Hunter I Sverige’. Could you help me, please, with the name of the author and the ISBN number? Thank you.

If you are interested in Hunters there is another very good book out now covering the complete history of the Hunter. It is ‘The Hawker Hunter’ written by Tim McLelland. The ISBN number is 978-0-85979-123-6. This book has also a bit about the Hunters in Sweden.

I do remember the Linjeflyg crash at Angelholm. The day this happened I was with some colleagues from OAC at the Flygrestauranten at the Bromma Flygplats when we got the bad news.
Hello Erik.
The authors: Bo Widfelt o Åke Hall
ISBN 91-973892-0-X
Link

KS HAD
Kent Schram

Inlägg av Kent Schram »

Sven O. Sjöstedt skrev:Kent, du skrev:
"Ja kunde denna trevliga soliga dag i Halmstad bli bättre när så
som flög rundor över stan med sitt mullrande ljud"

Jag hade också en härlig ljudupplevelse i går. Ett intensivt brummande ljud över huset. Jag sprang som galen från fönster till fönster för stt se vad det var, men missade planet. Sen kom det igen, och då hade jag tur. Det var inte ett, utan tre plan som flög runt, runt över vårt hus av någon anledning. Det var tre AT-6 Texan-SK16 i formation. Ett verkligt härligt motorljud, inte minst när de bankade hårt och svängde runt framför huset. Gåshudsljudupplevelse!
Sven

Hej Sven!

Just en sådan upplevelse och man kan
dra på ett par veckor till :D :D

KS HAD
Erik Johansson

Re: Vilken dag and Hunter books.

Inlägg av Erik Johansson »

Thanks to everyone who have given me the details about the ‘Hawker Hunter in Sweden’ book. If the subject is ‘Hunters’ the book must be a ‘måste’.

Tim McLelland’s Hunter book is 384 pages short and must have a couple of hundred pictures, probably more covering the life of Hunters in several countries including Sweden. And ‘NO’! The photos are not the old worn out ones but several for me new ones that makes ones mouth water. There is, of course the pictures the famous photo of Allan Pollock flying his Hunter under the Tower Bridge in London and Allan himself telling his story why and how he did this.

And yes, I have missed out on ‘Vingat vapen över Göteborg’. Thanks for the tips. I will send my sister on a hunt(er) for the two books today.

True, Lars, I did serve ‘Moder Svea’ at F8 but also at F16, F1, and F18. And, my good friend and ex-college Sune has sent me signed copied of ‘Hawker Hunter – stridsberedd!’, ‘Vingar over Stockholm’, and ‘ Kungliga Svea Flygflotilj F8 1938 – 1974 the last two covering not only Hunters but life at F8 in general.. Those were the days!

Happy reading to all of you wishes Erik.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"