Min gissning är att flygplanet här bör vara PO Flygkompanis Fairey III, G-EAMY som var utrustad med denna typ av propeller och skidor 1920. Tacksam för bekräftelse.
Och vem är mannen / piloten vid flygplanet?
Fotofråga - vem på bild_3?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10004
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Fotofråga - vem på bild_3?
En vild gissning är att det är Lieutnant Colonel George Lockhart Piercy Henderson.
Han nämns ofta i DN 1919-20 när det begav sig men jag hittar ingen bild.
Det finns en viss likhet i kindknotorna om man jämför med denna bild: som jag lånat från webben ( https://aviadejavu.ru/Site/Arts/Art7840.htm#gallery-29 )
G-EAMY kraschade 1920: "The crew was performing a flight from England to Sweden where the aircraft should be delivered to a local operator. Shortly after takeoff from Dover, Kent, the aircraft went out of control and crashed in an open field, killing both occupants. The aircraft was owned by the British Aviator Lt Col G. L. P. Henderson who was not on board. He died in another accident on 21JUL1930 in Meopham." (Från https://www.baaa-acro.com/crash/crash-f ... r-2-killed)
Han nämns ofta i DN 1919-20 när det begav sig men jag hittar ingen bild.
Det finns en viss likhet i kindknotorna om man jämför med denna bild: som jag lånat från webben ( https://aviadejavu.ru/Site/Arts/Art7840.htm#gallery-29 )
G-EAMY kraschade 1920: "The crew was performing a flight from England to Sweden where the aircraft should be delivered to a local operator. Shortly after takeoff from Dover, Kent, the aircraft went out of control and crashed in an open field, killing both occupants. The aircraft was owned by the British Aviator Lt Col G. L. P. Henderson who was not on board. He died in another accident on 21JUL1930 in Meopham." (Från https://www.baaa-acro.com/crash/crash-f ... r-2-killed)
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10004
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Fotofråga - vem på bild_3?
Åter tack Lars för snabbt svar.
Här ett annat foto på Henderson, håller med att det finns likheter.
Haveri med G-EAMY: Jag har tidigare funnit uppgift att G-EAMY totalhavererade i skärgården vid Gävle. Men i Aviation Safety Network anges att det möjligen är G-EAPV, dock med frågetecken. https://asn.flightsafety.org/wikibase/152427 Det finns en hel del foton på G-EAMY som skall ha inköpts av PO Herrströms Flygkompani ca oktober 1919. Havererade vid landning i Åre den 5 mars 1920, reparerades. Finns foton på G-EAMY i SFF arkiv, tagna i bl.a. i Åre och Luleå vintern - våren 1920. Den skulle i så fall ha flugits tillbaka till England sommaren 1920.
På G-AVPE har vi däremot inget foto, men däremot några foton där den är S- märkt, och ett på den havererade Fairey III C i Gävle skärgård, där är flygplanet också S-märkt.
I Svenskt Civilregister t.o.m. SE-AZZ står på sidan 26 att PO Flygkompanis första Fairey IIIC aldrig kom till Sverige, nödlandade den 30 oktober 1919 vid Dover Beach och blev förstörd av storm. På sidan 28 finns noterat att PO Flygkompani år 1920 hade två Fairey IIIC. Dessa borde då vara G-EAMY och möjligen G-EAPV. På sidan 17 i Civilregistret berättas också att PO Herrström köpte två Fairey IIIC omkring oktober 1919. Den 2 jan 1920 ansökte han om tillstånd att få föra in dem till Sverige vilket beviljades den 16 januari. De kom till Helsingborg den 27 januari 1920 och till Hägerstalund den 5 februari. Det står vidare att G-EAPV såldes till Vattenfallsstyrelsen i december 1920. Havererade den 18 dec 1922, troligen ej reparerad.
På samma sida står att G-EAMY totalhavererade vid Båtskär, Edskön, Gävle skärgård den 22 juli 1920.
Här har vi lite att reda ut vad som är rätt och fel!
Här ett annat foto på Henderson, håller med att det finns likheter.
Haveri med G-EAMY: Jag har tidigare funnit uppgift att G-EAMY totalhavererade i skärgården vid Gävle. Men i Aviation Safety Network anges att det möjligen är G-EAPV, dock med frågetecken. https://asn.flightsafety.org/wikibase/152427 Det finns en hel del foton på G-EAMY som skall ha inköpts av PO Herrströms Flygkompani ca oktober 1919. Havererade vid landning i Åre den 5 mars 1920, reparerades. Finns foton på G-EAMY i SFF arkiv, tagna i bl.a. i Åre och Luleå vintern - våren 1920. Den skulle i så fall ha flugits tillbaka till England sommaren 1920.
På G-AVPE har vi däremot inget foto, men däremot några foton där den är S- märkt, och ett på den havererade Fairey III C i Gävle skärgård, där är flygplanet också S-märkt.
I Svenskt Civilregister t.o.m. SE-AZZ står på sidan 26 att PO Flygkompanis första Fairey IIIC aldrig kom till Sverige, nödlandade den 30 oktober 1919 vid Dover Beach och blev förstörd av storm. På sidan 28 finns noterat att PO Flygkompani år 1920 hade två Fairey IIIC. Dessa borde då vara G-EAMY och möjligen G-EAPV. På sidan 17 i Civilregistret berättas också att PO Herrström köpte två Fairey IIIC omkring oktober 1919. Den 2 jan 1920 ansökte han om tillstånd att få föra in dem till Sverige vilket beviljades den 16 januari. De kom till Helsingborg den 27 januari 1920 och till Hägerstalund den 5 februari. Det står vidare att G-EAPV såldes till Vattenfallsstyrelsen i december 1920. Havererade den 18 dec 1922, troligen ej reparerad.
På samma sida står att G-EAMY totalhavererade vid Båtskär, Edskön, Gävle skärgård den 22 juli 1920.
Här har vi lite att reda ut vad som är rätt och fel!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Fotofråga - vem på bild_3?
Efter en del sökande fann jag denna notis om olyckan 22 juli 1920 nära Gävle med P O Flygkompanis Fairey 6-sitsiga (!) hydroplan. Platsen hette Eskön (ej Edskön) ca 15 km NNO om Gävle.
Uppgifterna i artikeln är litet motsägande vad avser skadornas omfattning. I slutraderna talas det om reparera planet vilket ju strider mot de sinistrare uppgifter i övrigt. Kul är Parks kommentarer, man kommer att tänka på Monty Pythons sketch med den "tappre" soldaten som fått en strumpa över. Om G-EAMY haverade vid Dover 12 augusti kan det inte vara det planet som havererade vid Gävle tre veckor tidigare .
Tillägg: Googlade litet och det verkar vara oklart om det var G-EAPV eller G-EAMY som havererade vid Eskön.
Uppgifterna i artikeln är litet motsägande vad avser skadornas omfattning. I slutraderna talas det om reparera planet vilket ju strider mot de sinistrare uppgifter i övrigt. Kul är Parks kommentarer, man kommer att tänka på Monty Pythons sketch med den "tappre" soldaten som fått en strumpa över. Om G-EAMY haverade vid Dover 12 augusti kan det inte vara det planet som havererade vid Gävle tre veckor tidigare .
Tillägg: Googlade litet och det verkar vara oklart om det var G-EAPV eller G-EAMY som havererade vid Eskön.
- Bilagor
-