Kan någon identifiera den här styrspak konsolen ? underdelen liknar ju helt klart J35 ,Men ! spakfästet och stagen är helt olikt !
verkar som om man skall ... vrida spaken ??? för att få skevrörelsen , har lagt frågan på FB ,J35 forum ,men inget bra svar där ,
trodde först den kunde vara från 35 ,baksits ,men tydligen inte det heller ?
Identifiering styrspak konsol
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 04 jun 2008, 12:03
Re: Identifiering styrspak konsol
Jag blev väldig fascinerad av de här bilderna. Du skriver att du inte fått något bra svar på fb och jag ser att svar här hittills uteblivit. Därför tänkte jag redogöra för vad jag efter en del funderande och letande kommit fram till att jag tycker det iallafall ser ut som. Om det sedan är det är en annan fråga.
Den lådformiga konsolen med märkningen "PARKER BROMS DRAG" med tillhörande detaljer är så likt 35-grejer att det är svårt att föreställa sig att det inte skulle vara det. Ingen av SAAB:s övriga typer verkar ha något liknande utförande runtikring spaken. Men det är förstås vid själva spaken det börjar bli märkligt. Drakens styrspak har som bekant ett mycket karakteristiskt utförande med två linsegment lagrade på samma axel som spaken är lagrad i tippled. Två stötstänger förbinder spakens övre del, rörlig i rolled, med dessa linsegment. På detta vis erhålls "färdigmixade" vingroderutslag redan vid styrspaken och ingen mixeranordning, också kallad differential behövs. Spaken som syns på bilderna är konstruerad enligt denna princip vilket också leder tankarna till Fpl 35. Stötstängerna sitter på framsidan om spakgreppet på de 35:or jag tittat in i i verkliga livet och på de bilder jag sett från olika fpl-individer. Så ser även denna spak ut att vara utförd - iallafall vid första anblicken, jag kommer till det...
Som du nämner verkar spaken ledad på ett mäkligt sätt i rolled, det ser mycket riktig ut som om man ska "vrida" spaken för rollrörelser. Att SAAB skulle framställt ett flygplan med helt unik styrlayout borde någon här hört talas om tycker man. Ett annat alternativ är att spaken är i läge långt förbi fullt bakåt och rolleden därför blivit vertikal. Problemet med detta är att om man tänker sig att man vinklar fram den till läge rakt upp (neutralläge i tippled) så ser det ut på spakgreppskontakten som om spakgreppet skulle hamna rakt fram rätt in i instrumentpanelen (om inte spakgreppet i sig var kraftigt bakåtvinklat på ett märkligt sätt). Den egendomliga ljusa "klykan" mellan spakgreppkontakt och stötstänger är inte heller lik något som syns till på andra 35:or - eller?
Sen bläddrade jag i Bo Widfeldts standardverk om Draken, som heter just Draken. Och där hittar jag något som jag uppfattar som mycket likt.
Längst ned på sid 39 finns två bilder av kabinen i provflygplan 35-1. Där finns en ljus "klyka" liknande den på den aktuella spaken mellan spakgrepp och stötstängerna, de ljusa partierna i bilderna är bitvis något utfrätta (överexponerade) så exakt hur lik är lite svårt att bedöma. Till skillnad från senare 35:or finns det iallafall en tydligt motsvarande detalj. Väsentligt är också, och nu närmar jag mig poängen till sist, att stötstängerna och klykan sitter bakom spakgreppet! Vidare är spakgreppskontakten vinklad bakåt och spakgreppet som är ganska likt Lansens har en skarp "knäck" för att hamna uppåt.
Om vi föreställer oss att man tar den för tråden aktuella spaken ur sin konsol, vänder den, och återmonterar den, samt rätar upp den till neutralläge i tipp så hamnar stötstängerna och klykan bakåt - som i 35-1, och spakgreppskontakten får ungefär samma vinkel bakåt/uppåt som i 35-1, och då skulle även ett spakgrepp av samma utförande få rätt läge!
Dessutom, som spaken är monterad på bilderna så ser linsegmenten och stötstängerna ut att komma i konflikt med konsolen om man rätar upp spaken till neutralläge i tipp så att knappt någon nos-nedrörelse återstår. Vänds spaken finns mån för både nos-ned och nos-upprörelse från neutralläget!
Vad jag tycker det ser ut som, är alltså en spak av samma utförande som i provflygplanet som någon gång monterats ur och satts tillbaka bakochfram! Frågan hur länge detta tidigare utförande förekom. Var det enbart på proflygplanen? Vissa proflygplan? Ända fram till tidiga serieflygplan?
Varför ändrades det? För att undvika utrymmeskonflikt mellan stol och stötstänger när räddningsstolen ändrades? För att undvika blockeringsrisk med främmande föremål i spakmekanismen? Det ser otäckt öppet ut på bilderna ur 35-1, de serieplan jag sett har ju även någon kåpa som klär in mesta delen av spakmekanismen som skydd. (Ur en dansk tvåsitsare har jag äver sett bilder med en textil- eller läderbälg med spänne! Danskt eget påfund?). Vet att jag läst att något 35- haveri ändå berott på blockerad spak (benremmar, vill jag minnas). På samma sätt verkar det finnas olika utseenden på spakens rolled på seriefpl. På en del ser det bara ut som ett uppochnedvänt "T", på en del ser det ut som en rund "burk" kring rolleden, kanske också en kåpa? Det saknar betydelse för spaken som diskuteras här men vissa variationer på utföranden tycks förekommit och jag har inte förstått systematiken för variationerna helt. Jag har försökt hitta fler bilder av proflygplanen där man ser styrspaken under spakgreppet men kammat noll. Inte heller har jag hittat någon bild av lilldrakens kabin och styrspak, men jag gissar att de var helt annorlunda.
Hoppas detta kan vara till hjälp eller stimulera till vidare funderingar, efterforskningar och diskussion. Ser fram emot att få veta hur detta utvecklas! Med tydliga bilder på styrspaken i något bevarat proflygplan skulle man kanske kunna styrka eller avfärda min tes, men sådan kanske inte är lätta att frambringa?
Mvh Philip
Den lådformiga konsolen med märkningen "PARKER BROMS DRAG" med tillhörande detaljer är så likt 35-grejer att det är svårt att föreställa sig att det inte skulle vara det. Ingen av SAAB:s övriga typer verkar ha något liknande utförande runtikring spaken. Men det är förstås vid själva spaken det börjar bli märkligt. Drakens styrspak har som bekant ett mycket karakteristiskt utförande med två linsegment lagrade på samma axel som spaken är lagrad i tippled. Två stötstänger förbinder spakens övre del, rörlig i rolled, med dessa linsegment. På detta vis erhålls "färdigmixade" vingroderutslag redan vid styrspaken och ingen mixeranordning, också kallad differential behövs. Spaken som syns på bilderna är konstruerad enligt denna princip vilket också leder tankarna till Fpl 35. Stötstängerna sitter på framsidan om spakgreppet på de 35:or jag tittat in i i verkliga livet och på de bilder jag sett från olika fpl-individer. Så ser även denna spak ut att vara utförd - iallafall vid första anblicken, jag kommer till det...
Som du nämner verkar spaken ledad på ett mäkligt sätt i rolled, det ser mycket riktig ut som om man ska "vrida" spaken för rollrörelser. Att SAAB skulle framställt ett flygplan med helt unik styrlayout borde någon här hört talas om tycker man. Ett annat alternativ är att spaken är i läge långt förbi fullt bakåt och rolleden därför blivit vertikal. Problemet med detta är att om man tänker sig att man vinklar fram den till läge rakt upp (neutralläge i tippled) så ser det ut på spakgreppskontakten som om spakgreppet skulle hamna rakt fram rätt in i instrumentpanelen (om inte spakgreppet i sig var kraftigt bakåtvinklat på ett märkligt sätt). Den egendomliga ljusa "klykan" mellan spakgreppkontakt och stötstänger är inte heller lik något som syns till på andra 35:or - eller?
Sen bläddrade jag i Bo Widfeldts standardverk om Draken, som heter just Draken. Och där hittar jag något som jag uppfattar som mycket likt.
Längst ned på sid 39 finns två bilder av kabinen i provflygplan 35-1. Där finns en ljus "klyka" liknande den på den aktuella spaken mellan spakgrepp och stötstängerna, de ljusa partierna i bilderna är bitvis något utfrätta (överexponerade) så exakt hur lik är lite svårt att bedöma. Till skillnad från senare 35:or finns det iallafall en tydligt motsvarande detalj. Väsentligt är också, och nu närmar jag mig poängen till sist, att stötstängerna och klykan sitter bakom spakgreppet! Vidare är spakgreppskontakten vinklad bakåt och spakgreppet som är ganska likt Lansens har en skarp "knäck" för att hamna uppåt.
Om vi föreställer oss att man tar den för tråden aktuella spaken ur sin konsol, vänder den, och återmonterar den, samt rätar upp den till neutralläge i tipp så hamnar stötstängerna och klykan bakåt - som i 35-1, och spakgreppskontakten får ungefär samma vinkel bakåt/uppåt som i 35-1, och då skulle även ett spakgrepp av samma utförande få rätt läge!
Dessutom, som spaken är monterad på bilderna så ser linsegmenten och stötstängerna ut att komma i konflikt med konsolen om man rätar upp spaken till neutralläge i tipp så att knappt någon nos-nedrörelse återstår. Vänds spaken finns mån för både nos-ned och nos-upprörelse från neutralläget!
Vad jag tycker det ser ut som, är alltså en spak av samma utförande som i provflygplanet som någon gång monterats ur och satts tillbaka bakochfram! Frågan hur länge detta tidigare utförande förekom. Var det enbart på proflygplanen? Vissa proflygplan? Ända fram till tidiga serieflygplan?
Varför ändrades det? För att undvika utrymmeskonflikt mellan stol och stötstänger när räddningsstolen ändrades? För att undvika blockeringsrisk med främmande föremål i spakmekanismen? Det ser otäckt öppet ut på bilderna ur 35-1, de serieplan jag sett har ju även någon kåpa som klär in mesta delen av spakmekanismen som skydd. (Ur en dansk tvåsitsare har jag äver sett bilder med en textil- eller läderbälg med spänne! Danskt eget påfund?). Vet att jag läst att något 35- haveri ändå berott på blockerad spak (benremmar, vill jag minnas). På samma sätt verkar det finnas olika utseenden på spakens rolled på seriefpl. På en del ser det bara ut som ett uppochnedvänt "T", på en del ser det ut som en rund "burk" kring rolleden, kanske också en kåpa? Det saknar betydelse för spaken som diskuteras här men vissa variationer på utföranden tycks förekommit och jag har inte förstått systematiken för variationerna helt. Jag har försökt hitta fler bilder av proflygplanen där man ser styrspaken under spakgreppet men kammat noll. Inte heller har jag hittat någon bild av lilldrakens kabin och styrspak, men jag gissar att de var helt annorlunda.
Hoppas detta kan vara till hjälp eller stimulera till vidare funderingar, efterforskningar och diskussion. Ser fram emot att få veta hur detta utvecklas! Med tydliga bilder på styrspaken i något bevarat proflygplan skulle man kanske kunna styrka eller avfärda min tes, men sådan kanske inte är lätta att frambringa?
Mvh Philip
Re: Identifiering styrspak konsol
Är cockpiten i 35-1 komplett eller är den plundrad på inredningen? Den står väl fortfarande på Svedinos?