Albano var, om jag förstått det rätt, ett större industriområde innan det blev ett universitetsområde i Stockholm. Här fanns en skrotfirma som köpte en Moth för 250 kr och satte den på företagets tak med stjärten i vädret, som "reklampelare". Om det var en DH 60 Moth eller möjligen en DH 82 Tiger Moth är jag osäker, tycker svårt att säkert avgöra av fotot nedan.
Tacksam för uppgift om vilket flygplan det var, registrering?
En Moth på en skrotfirmas tak vid Albano.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: En Moth på en skrotfirmas tak vid Albano.
Moth-plan anges i texten och jag tycker nog att vingparet ser vertikalt staplat och inte lite omlott som det är på Tiger Moth. Dessutom tycker jag mig ana att motorn är med cylindrarna uppåt emedan de var vända nedåt på Tiger Moth. Men allt är sett med mina ögon...
-
Hej,
Om man kollar på vilka D.H. 60 som avförts i närheten av 1951 och befann sig i Stockholmstrakten då så finns det två, kanske tre kandidater:
D.H. 60X Moth SE-ADZ (Spetsbergsmothen) avregistrerad 1950-01-26, ska ha skrotats på Skå-Edeby 1951.
D.H. 60T Moth Trainer SE-BFH avregistrerad 1951-06-07, luftvärdigheten utgick 1949-08-27, avställd på Bromma.
Är luftvärdig igen sedan 2021-07-29.
D.H. 60 G-III Moth SE-AIA haveri på Norrtälje flygplats 1941-09-06. Delar ska ha funnits kvar långt senare, oklart hur mycket.
Jag skulle lägga min gissning på SE-BFH med tanke på uppgifterna ovan.
Jag är för dålig på skillnaderna mellan D.H.60X/T/G-III för att kunna se vilken typ det är på bilden, men det kanske någon annan kan se ?
/Lars Larsson
Om man kollar på vilka D.H. 60 som avförts i närheten av 1951 och befann sig i Stockholmstrakten då så finns det två, kanske tre kandidater:
D.H. 60X Moth SE-ADZ (Spetsbergsmothen) avregistrerad 1950-01-26, ska ha skrotats på Skå-Edeby 1951.
D.H. 60T Moth Trainer SE-BFH avregistrerad 1951-06-07, luftvärdigheten utgick 1949-08-27, avställd på Bromma.
Är luftvärdig igen sedan 2021-07-29.
D.H. 60 G-III Moth SE-AIA haveri på Norrtälje flygplats 1941-09-06. Delar ska ha funnits kvar långt senare, oklart hur mycket.
Jag skulle lägga min gissning på SE-BFH med tanke på uppgifterna ovan.
Jag är för dålig på skillnaderna mellan D.H.60X/T/G-III för att kunna se vilken typ det är på bilden, men det kanske någon annan kan se ?
/Lars Larsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Stellan och Lars för engagemang. Intressant med SE-BFH. Det flygplanet har ju åter blivit luftvärdigt för några år sedan.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Om jag skulle bli ombedd att slå vad i detta ämne, så skulle jag satsa på att detta är SE-ADZ.
SE-BFH hade silverfärgad kropp.
SE-AIA tror jag inte överlevde, förutom dess dokumentation. Den användes vid inreg av en DH.60G i UK 1980. Gissningsvis HPD. Så här hel tror jag inte flygplanet var efter haveriet 1941.
- Lars Sundin
Litet läsning. Skrotfirman återfinns rätt ofta i DN:s radannonser för den aktuella tiden. Järnvägsfolket har på webben bilder av området som jag dock är nästan helt obekant med.
http://flygplanshistorik.se/sk7/sk7.htm
http://flygplanshistorik.se/sk7/sk7.htm