Tp 16
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Tp 16
Är det någon som i sina gömmor har bild på Tp 16, Caproni i transportversion? Två exemplar fanns, vilka inrättats med passagerarsäten. Enda kända bilderna f n har förmedlats av Leif Fredin, men de är något suddiga exteriörbilder. F 7 bildarkiv har gåtts igenom, men där finns inget.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Tp 16
Vilka fpl-individer handlar det om och vilken märkning hade dessa?
Några andra kännetecken som skiljer från B 16 / S 16?
/Sven-Erik
Några andra kännetecken som skiljer från B 16 / S 16?
/Sven-Erik
Re: Tp 16
Vilka säten hade egentligen Tp 16?
Tp16 :s transportkapacitet var ju inte så stor, bara plats för 4 passagerare samt 3 man i besättningen
Tp 9 ”Svalan" inreddes med längsgående träbänkar i lastrummet.
Senare ((NÄR?)) byggdes den om med med NOHAB-tillverkade My XXIV försedda med constant speed propellrar.
samt fick fler fönster och kabinen inreddes med vanliga framåtvända flygplanfåtöljer, som förr varit monterade i Tp 10, Fokker F VIII
Tp 10:an skrotas hösten 1943
En del av kabininredningen togs tillvara och installerades i flygplan Tp 9.
Tp 10 kunde ta 14 passagerare
Det kan inte ha varit Tp 10:ns säten som först användes i de 2 Tp 16 tills de kasserades 1945 och därefter hamnade i Svalan ??
Bengt
Tp16 :s transportkapacitet var ju inte så stor, bara plats för 4 passagerare samt 3 man i besättningen
Tp 9 ”Svalan" inreddes med längsgående träbänkar i lastrummet.
Senare ((NÄR?)) byggdes den om med med NOHAB-tillverkade My XXIV försedda med constant speed propellrar.
samt fick fler fönster och kabinen inreddes med vanliga framåtvända flygplanfåtöljer, som förr varit monterade i Tp 10, Fokker F VIII
Tp 10:an skrotas hösten 1943
En del av kabininredningen togs tillvara och installerades i flygplan Tp 9.
Tp 10 kunde ta 14 passagerare
Det kan inte ha varit Tp 10:ns säten som först användes i de 2 Tp 16 tills de kasserades 1945 och därefter hamnade i Svalan ??
Bengt
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tp 16
Enligt ett dokument i SFFs arkiv:
Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Re: Tp 16
Ja helt klart godkänd nämnda datum,Mats Averkvist skrev:Enligt ett dokument i SFFs arkiv:
Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Men de var ju Inte i Tp utförande Då.
Levererades som Bomb-Spanings-plan
Enl. Lennart A
3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och
3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.
Beslutet om ombyggnaden måste ha tagits rätt tidigt .
Behovet av Tp plan var tydligen så skriande trots FV:s behov av Bombplan.
Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 16 feb 2009, 21:28, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tp 16
Hej!
Jag har
3342 som S16A vid F3 1941-02-21
3342 fanns tydligen på F8 1941 sept o oktober som Tp 16
3342 på F7 1941-10 som Tp 16 (hur länge?)
3342 på F11 1943-02
3344 som Tp 16 vid F11 med motornr. 299 o 302 1942-06-29
Men nu gällde det ju Foton av inredningen:
De 4a sätena, varifrån kom dessa (8 st. alltså)
Finns Flygtid angivet för dessa plan?
Hur mycket användes de?
Jag har
3342 som S16A vid F3 1941-02-21
3342 fanns tydligen på F8 1941 sept o oktober som Tp 16
3342 på F7 1941-10 som Tp 16 (hur länge?)
3342 på F11 1943-02
3344 som Tp 16 vid F11 med motornr. 299 o 302 1942-06-29
Men nu gällde det ju Foton av inredningen:
De 4a sätena, varifrån kom dessa (8 st. alltså)
Finns Flygtid angivet för dessa plan?
Hur mycket användes de?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tp 16
I dokumentet står beteckningen Tp 16.Bengt Ekbladh skrev:Ja helt klart godkänd nämnda datum,Mats Averkvist skrev:Enligt ett dokument i SFFs arkiv:
Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Men de var ju Inte i Tp utförande Då.
Levererades som Bomb-Spanings-plan
Enl. Lennart A
3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och
3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.
Beslutet om ombyggnaden måste ha tagits rätt tidigt .
Behovet av Tp plan var tydligen så skriande trots FV:s behov av Bombplan.
Bengt
Re: Tp 16
Hej!
Gissar att det är en sentida sammanställning du har sett. 3342 och 3344 anlände till F 3 den 21 februari 1941 och bar då typbeteckningen S 16A. Månaden innan hade den ursprungliga beteckningen S 16 för de 70 första flygplanen ändrats till B 16A för F 7:s flygplan och S 16A för F 3:s plan. Beteckningen Tp 16A dyker nog inte upp förrän flygplanen byggs om.
Lennart A
Gissar att det är en sentida sammanställning du har sett. 3342 och 3344 anlände till F 3 den 21 februari 1941 och bar då typbeteckningen S 16A. Månaden innan hade den ursprungliga beteckningen S 16 för de 70 första flygplanen ändrats till B 16A för F 7:s flygplan och S 16A för F 3:s plan. Beteckningen Tp 16A dyker nog inte upp förrän flygplanen byggs om.
Lennart A