Två foton ur Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv som ursprungligen kommer från Freddy Stenboms / Allt om Hobbys donerade samling. Min gissning är att bilderna är tagna för snart 50 år sedan. Är det en Jodel som mannen arbetar med är en Jodel?
Jag är tacksam för hjälp med identifiering, vem är mannen, vad är det för flygplan, dvs fpl. individ, samt var och när kan bilderna vara tagna?
Bildfråga hembygge
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: Bildfråga hembygge
Jag tycker att det ser ut som en KR2:a.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Det här bör vara klockaren från Västra Skedevi, Henry Nyberg. Han håller på med att bygga en Rand KR2, tillverkningsnummer 3405 och EAA projektnummer 220, som senare fick registreringen SE-XHN. Tror Byggtillståndet var utfärdat på Olav Nyberg.
SE-XHN var f ö en kombination som Nyberg använt på ett tidigare bygge, utan tillstånd, flugen 1967 fram till ca 1991 i cirka 1000 timmar. Kallades HN Konkubin och finns numera utställt på Västerås Flygmuseum.
SE-XHN var f ö en kombination som Nyberg använt på ett tidigare bygge, utan tillstånd, flugen 1967 fram till ca 1991 i cirka 1000 timmar. Kallades HN Konkubin och finns numera utställt på Västerås Flygmuseum.
- Olle Ekwall
Efter vad jag vet är SE-XHN en Jodel D18, en av de tidare i Sverige.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack för allt engagemang och hjälp.
Jag har från Markus Nyberg fått bekräftelse på att det är hans farfar Henry Nyberg som på bilderna bygger sitt tredje flygplan, en Jodel D18. Det bör vara den som blev SE-XON.
Henry Nyberg har tidigare, som Fredrik skriver, byggt en helt egen konstruktion som han kallade HN Konkubin, som han själv gav registrering SE-XHN, senare byggde han en Rand Robinson KR-2 med officiella byggtillstånd som fick samma registrering, SE-XHN. Om den registreringen var som reservation och endast gällde provflygningar eller om den blev fullt officiellt genomförd vet jag inte. Jag får i varje fall ingen träff på den i Transportstyrelsens register.
Jag har från Markus Nyberg fått bekräftelse på att det är hans farfar Henry Nyberg som på bilderna bygger sitt tredje flygplan, en Jodel D18. Det bör vara den som blev SE-XON.
Henry Nyberg har tidigare, som Fredrik skriver, byggt en helt egen konstruktion som han kallade HN Konkubin, som han själv gav registrering SE-XHN, senare byggde han en Rand Robinson KR-2 med officiella byggtillstånd som fick samma registrering, SE-XHN. Om den registreringen var som reservation och endast gällde provflygningar eller om den blev fullt officiellt genomförd vet jag inte. Jag får i varje fall ingen träff på den i Transportstyrelsens register.