SE-HCZ, Hughes 269B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10038
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-HCZ, Hughes 269B
SE-HCZ
Typ: Hughes 269B (300)
c/n: 0053
Tillverkad år 1964
Fd: N8734F, D-HARD
Registerad 1964-06-12 Svenska Aeroplan AB, Linköping
1965-09-14 SAAB AB, Linköping
1968-11-29 AB Helikoptertjänst, Mora
1970-12-23 SAAB-Scania AB, Norrköping
Innehavare 1971-06-08 Helikopter-Service, Rödovre, Danmark
1971-08-31 SAAB-Scania AB, Norrköping
1972-02-28 AB Nord-Flyg, Eskilstuna
Haveri 1975-06-02 Frösve, Skövde, nödlandning pga onormala vibrationer
Avreg 1982-08-31 Ej luftvärdig sedan mer än tre år.
Typ: Hughes 269B (300)
c/n: 0053
Tillverkad år 1964
Fd: N8734F, D-HARD
Registerad 1964-06-12 Svenska Aeroplan AB, Linköping
1965-09-14 SAAB AB, Linköping
1968-11-29 AB Helikoptertjänst, Mora
1970-12-23 SAAB-Scania AB, Norrköping
Innehavare 1971-06-08 Helikopter-Service, Rödovre, Danmark
1971-08-31 SAAB-Scania AB, Norrköping
1972-02-28 AB Nord-Flyg, Eskilstuna
Haveri 1975-06-02 Frösve, Skövde, nödlandning pga onormala vibrationer
Avreg 1982-08-31 Ej luftvärdig sedan mer än tre år.
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: SE-HCZ, Hughes 269B
1972-07-19, plats är Ljusdal.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10038
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-HCZ, Hughes 269B
Tack Leif, jag för in uppgiften i SFF fotoregister.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-HCZ Hughes 269B (300B)
Tillverkningsnr angivit som 0053 på NRB:et #1879 daterad 19640612 men enligt US Export CofA daterad 19640422 34-0053
Source credit: LFV Centralarkivet
Source credit: LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 18 okt 2024, 21:39, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-HCZ, Hughes 269B
Foto: Hans Spritt.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10038
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-HCZ, Hughes 269B
Tavs Aas Mortensen har påtalat att denna helikopter sannolikt var tillverkad 1963.
N8734F 19JUN1963 (NOT cnl. untill 15NOV1972!)
N8734F 19JUN1963 (NOT cnl. untill 15NOV1972!)
-
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-HCZ Hughes 269B
Enligt min mening är det högst osannolikt att YoM är 1963 pga flera orsaker.
SE-HCZ:s tillverkningsnumret är 34-0053. Enligt tillverkarens dåvarande system, prefixen '34' indikerar att denna Hughes 269B är byggt Mars (3), 1964 (4). Så fungerar systemet. Finns ett par sajter som föredrar '44' men '34' skall vara korrekt enligt tillhörande US Export CofA & Bill of Sale.
För det andra, det faktum att
The 269B version obtained FAA certification on December 30, 1963. citerat från tillverkarens webbsajt,
För det tredje, och först och främst, förklaringen till varför det inte inte bara osannolkt men omöjligt ligger i att N8734F är en Hughes 269A med c/n 22-0053 där prefixen '22' indikerar att denna Hughes är byggt Februari (2), 1962 (2). Med andra ord, det handlar om helt olika individer och helikoptrar. Tavs skriver om N8734F: en Hughes 269A c/n 22-0053 som har ingen koppling alls till SE-HCZ som är en Hughes 269B c/n 34-0053. Det anges tydligt på FAA sidan längst ner att det är en 269A. Slutsatsen: Bra om källan - i det här fallet FAA webbsajten - kontrolleras noggrant på förhand.
SE-HCZ:s tillverkningsnumret är 34-0053. Enligt tillverkarens dåvarande system, prefixen '34' indikerar att denna Hughes 269B är byggt Mars (3), 1964 (4). Så fungerar systemet. Finns ett par sajter som föredrar '44' men '34' skall vara korrekt enligt tillhörande US Export CofA & Bill of Sale.
För det andra, det faktum att
The 269B version obtained FAA certification on December 30, 1963. citerat från tillverkarens webbsajt,
För det tredje, och först och främst, förklaringen till varför det inte inte bara osannolkt men omöjligt ligger i att N8734F är en Hughes 269A med c/n 22-0053 där prefixen '22' indikerar att denna Hughes är byggt Februari (2), 1962 (2). Med andra ord, det handlar om helt olika individer och helikoptrar. Tavs skriver om N8734F: en Hughes 269A c/n 22-0053 som har ingen koppling alls till SE-HCZ som är en Hughes 269B c/n 34-0053. Det anges tydligt på FAA sidan längst ner att det är en 269A. Slutsatsen: Bra om källan - i det här fallet FAA webbsajten - kontrolleras noggrant på förhand.