Årsmöte och skyltfönster?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Kontakt:

Årsmöte och skyltfönster?

Inlägg av Seve Ungermark »

Allas vår guru (ja, jag menar naturligtvis Lasse Sundin) brukar då och då påtala de underliga murar som SFF tycks ha byggt mellan själva föreningen och dess spegel på webben. Jag kan bara instämma. Särskilt sedan jag i den senaste SFT nr 1/2009 sidan 2 mittspalten läser vad ordföranden (Ulf Edlund) anser vara "vårt stora fönster utåt". Gissa vad! (Ledtråd: Det verkar vara prick 365 dagar sedan hans senaste - första? enda? - inlägg här.)

Om två månader är det årsmöte i Luleå. Finns det möjligen någon här (utöver vår webmaster) som kan ta sig ända dit upp och göra ett litet försök att få årsmötet att förstå vilket verkligt förnämligt skyltfönster detta forum är? Då kanske styrelsen till och med kan väckas upp ur sitt gammelmedietänkande och ge Sven-Erik Jönsson lite större underhållsresurser? Föreningen saknar ju - vad jag förstår - ingalunda ekonomiska resurser och dessutom vore det väl "flygsinnat" att hänga med i tiden...

Seve U

cc: ulfedlund@telia.com
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Re: Årsmöte och skyltfönster?

Inlägg av Emil Lindberg »

"Tidningen är ju vårt stora fönster utåt..."

Man kan ju undra hur en medlemstidning kan vara ett stort fönster utåt. Om man med "utåt" avser en riktning från styrelsen till medlemmarna kan det ju stämma, men knappast om man med "utåt" åsyftar folk utanför föreningen. I detta fall skulle jag snarare jämför det med ett fönster på ett normalstort passagerarflygplan. SFT är dock en väldigt trevligt tidskrift!

Ett väldigt stort fönster mot den datorvana andelen av medlemmarna och framför allt resten av världen är dock detta forum!

Jag håller med Seve, detta forum och SFF hemsida förtjänar mer resurser! Oavsett vad anhängarna av SFT anser, så har SFF hemsida och forum stor betydelse för föreningens existens, rekrytering och utveckling. Och dess betydelse kommer knappast att minska!

(Vän av ordning frågar om sådan här ämnen, samt "Kanslistängning", "Årsmöte", "Tranpsortskadade FR", "Utebliven SFT?", etc verkligen hör hemma i ett flyghistoriskt forum? Jag anser att man borde inrätta en särskild förenings-/medlemsservicedel i forumet där sådana saker kunde behandlas. Viktiga meddelanden kunde uppmärksammas genom tidbegränsade inlägg högst upp i resp. forumdel. Det fungerar på t.ex Fortforum, och borde göra även här.)
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Seve Ungermark skrev:Allas vår guru (ja, jag menar naturligtvis Lasse Sundin) brukar då och då påtala de underliga murar som SFF tycks ha byggt mellan själva föreningen och dess spegel på webben.
Hej Seve (och alla)!

Jo det är helt riktigt. Fast om man byggt murar, nja, man har väl inte orkat odla upp den bördiga jorden. Ändå har jag inte argumenterat till 100%, jag är litet kluven. Det är något visst med en papperstidning ändå jämfört med något webb-baserat. Man får allt samlat. Dagens tidningar börjar ju lösas upp i konturerna (mycket på DN:s indexsida länkar ju direkt till andra publikationer om barn och bilar m m och som är lierade med DN på något sätt) med en massa bonus-läsning och läsardiskussionsmöjligheter och länkar i webb-upplagorna. Vissa journalister har bloggar knutna till sin tidning. Om sådant tycks det... Skall en ledarskribent ha en egen blogg som på indexsidan ligger dikt själva ledarsidan?

Jag kan tänka mig att många artikelförfattare i SFT inte är vana vid att använda webben - eller kanske är glada att slippa det. Det finns ju fortfarande läsare som kontaktar SFT-redaktören med synpunkter på artiklarna - det är väl ytterst sällan någon har kommenterat SFT-artiklar på forumet. Det är bra att få all diskussion samlad och bedriven i ett tempo som befrämjar sans och måtta. Å andra sidan får man sitta med två-fyra nummer av tidningen uppslagna för att följa diskussionen eller få den kompletta bilden av ett ämne, t ex Eriksdalsbomberna 1944 som det skrevs om för några år sedan. Vem orkar det? (I detta sammanhang kommer jag att tänka på publikationsdatabasen - ovärderlig för mig.)

(En kul grej litet vid sidan om är att jag i en artikel i SFT fann en latinsk sentens som jag gick ut på webben för att tyda. Jag fann en enda träff, nämligen artikeln själv! Som alltså publicerats på webben på en sajt som inte alls hade med flyg att göra (utan med aktiva pensionärer i någon förort). Orsaken att jag fann den, var att sentensen var felstavad båda gångerna. SFT:s korrekturläsning kanske inte är som förr...)

Det finns föreningstidningar som webbpubliceras, bl a några från FV-kamratföreningar. Kanske det är mer ekonomiskt. Och man når ju så oerhört många fler. Kunde man tänka sig något sådant för SFT?

Ett exempel på sådant publicerande är Svensk Numismatisk Tidskrift, som ges ut av Svenska Numismatiska Föreningen, sehttp://numismatik.se/publikationer/pub_snt.php . Den ges ut i samarbete med ett statligt numismatiskt museum, och jag vill minnas är webbpubliceringen hänger samman med att eftersom verksamheten är skattefinansierad, är det ett krav att tidningen sprids till alla intresserade och inte bara föreningens medlemmar.

Så har vi Svenska Historiska Föreningen, som ger ut Historisk Tidskrift, se http://www.historisktidskrift.se/foreningen.htm (Notera de smidiga hoppmöjligheterna i sidans överkant; hemsidan inkluderar tidningen på ett trevligt sätt. SFF:s vänsterkolumn är svårt överansträngd och det är väl några rader som inte syns i sin helhet.) Notera även föreningens sköna syfte: Svenska Historiska Föreningenär en sammanslutning av de historiska studiernas idkare och vänner. Den har till ändamål att främja historisk forskning och historiskt studium samt att utbreda intresset för historia. Även här ligger säkerligen samarbetet med statliga organ bakom webbpubliceringen.

Det är att notera att dessa två föreningar inte betonar att det handlar om svensk historia eller numismatik (jag har kollat några innehållsförteckningar). Helt naturligt är just svensk flyghistoria av speciellt intresse för SFF:s medlemmar, det syns om inte annat i ändamålsparagrafen och på vad som väcker mest intresse på forumet, men det kan ju finnas utomstående som tror att föreningen och dess medlemmar kärleksfullt idkar studier av ämnet flyghistoria. Vissa flyghistoriska ämnen är inte nationella utan måste studeras "över gränserna" - annars kan det resultatet litet väl provinsiellt.

Slutligen, själva "hemsidan" är ju en viktig del av vår förenings skyltfönster. Inte bara forumet. Den blå spalten leder till mycket, mer än vad man tror. Mycket är stationärt material som samlats genom åren. Men många fler funktioner är möjliga, och härför fordras resurser, en del pengamässigt men även vad avser insatser från personer. Hur detta skall organiseras tål att tänka på - Sven-Erik har fullt upp att göra med webben och annat för SFF.

Jag tycker väl inte SFF:s indexsida är sämre än andra, mitt enda klagomål är då den överansträngda blå kolumnen samt "kopplingen" mellan forum och hemsida. Man borde på forumsidans indexsida få veta mer om SFF och det borde åtminstone finnas en enkel möjlighet att komma till hemsidan från forumets indexsida. Det infördes med tiden i den första phpBB-varianten men saknas nu. (Testa gärna med att googla på "utrullningshinder" plus "SFF" så får du se vart du kommer - det är inte till hemsidan. Bortse från det som har med forumkraschen att göra - men notera att med gamla phpBB kunde man klicka sig till hemsidan.)

På Parsimony-tiden kunde man förresten använda forumet även när hemsideservern var nere. Jag vet inte om det är möjligt i dag, fast det är mest en rent akademisk fråga.

Detta är några av mina litet röriga tankar.

Lars S, varken guru, numismatiker, historiker, flyghistoriker men flygintresserad
Senast redigerad av Lars Sundin den 20 feb 2009, 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Emil Lindberg skrev: ...

(Vän av ordning frågar om sådan här ämnen, samt "Kanslistängning", "Årsmöte", "Tranpsortskadade FR", "Utebliven SFT?", etc verkligen hör hemma i ett flyghistoriskt forum? Jag anser att man borde inrätta en särskild förenings-/medlemsservicedel i forumet där sådana saker kunde behandlas. Viktiga meddelanden kunde uppmärksammas genom tidbegränsade inlägg högst upp i resp. forumdel. Det fungerar på t.ex Fortforum, och borde göra även här.)
Jo, även jag har undrat i vilket underforum denna tråd bäst passar. Och jag är nog inte ensam om att många gånger tveka om i vilket underforum jag skall lägga mitt inlägg. Jag vill dock påpeka att "allt om flyg" får man skriva om, alltså inte bara flyghistoria, i vilket må inräknas sådant som "kommer att bli historia", och där vi ser väldigt många inlägg av den sorten - lyckligtvis.

För mig syftar "allmänt" på sådant som inte är en huvudsak (alltså flyghistoria) utan på sådant som man inte riktigt vet vad det är. Men hos oss är "allmänt" huvudforumet.

Postvagnen, som är mindre historiskt inriktat än vårt forum men ändå har mycket historiskt stoff har ett antal kategorier, och läsarna kan välja flexibelt hur han vill ha inläggen visade (alla eller en viss kategori, trådad eller annan form av visning). Man har dessutom hela fem (5) "kvastar" (ordningsmän) som ser till att allt går rätt till. Kategorierna är:

Allmänt
Här kan du skriva om allt som rör järnvägar och spårvägar som inte passar in i de övriga kategorierna.

Bildvagnen
Det har funnits starka önskemål om att ha möjlighet att bara titta på inlägg med bilder. Därför har vi nu startat Bildvagnen! Om du vill dela med dig av dina bilder så lägg alltså dem i Bildvagnen.

Järnvägshistoria
Här hör alla inlägg som handlar om järnvägen förr hemma!

Reseberättelser
Här finner du berättelser från resor i både när och fjärran - helst med bilder. För att vara en "reseberättelse" ska det vara ett inlägg av bestående karaktär och lite större än bara några rader text och en bild. Sådana inlägg hör hemma i Bildvagnen eller Allmänt!

Test
Test är tänkt att användas när du vill lära dig hur man använder Postvagnen. Här kan du göra vad som helst - så länge du håller dig inom Postvagnens regler. För att se Test så måste du vara inloggad i Postvagnen. Då och då städar vi bort alla inlägg i Test!

Trafikpolitik
Är precis det namnet säger!

Ett exempel på visning av kategorin "historia": http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... category=3

Sedan är det väl så att ju fler underforum man har desto svårare blir det att hitta ett inlägg/tråd man vill titta på igen. Mer klickande - och det är alltför mycket av klickande fram och tillbaka redan nu tycker jag.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"