Denna sprygel har suttit i en..?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Denna sprygel har suttit i en..?
Fredric Lagerquist » tis 27 jan 2009, 22:42
Dags att ta upp "nya ämnen" i SFF forum
Säg mig varifrån denna sprygel kommer? Vilken typ alltså...
Dags att ta upp "nya ämnen" i SFF forum
Säg mig varifrån denna sprygel kommer? Vilken typ alltså...
- Lars Sundin
Re: Denna sprygel har suttit i en..?
Lars Sundin skrev tis 27 jan 2009, 23:05
Jag skulle gissa på en Albatros eller samtida biplan.
Kommer att tänka på en sprygel jag såg i ett hörn i Albert Engströms ateljé i Grisslehamn, som jag antar kom från Cederström/Krokstedts plan, den tvåmotoriga NAB 12. Mycket smäcker och nog ännu mer välvd.
Lars S
Jag skulle gissa på en Albatros eller samtida biplan.
Kommer att tänka på en sprygel jag såg i ett hörn i Albert Engströms ateljé i Grisslehamn, som jag antar kom från Cederström/Krokstedts plan, den tvåmotoriga NAB 12. Mycket smäcker och nog ännu mer välvd.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Fredric Lagerquist skrev ons 28 jan 2009, 14:39
Intressant, Lasse!
Spontant gissade jag först på en glidare, kanske SG-38. Men, nja...vet inte
Intressant, Lasse!
Spontant gissade jag först på en glidare, kanske SG-38. Men, nja...vet inte
- Olle Ekwall
Olle Ekwall skrev ons 28 jan 2009, 22:41
Hur stor är sprygeln? Om du kommer med ett nytt foto med en tumstock med på bilden, kan nog folk på forumet, åtminstone hjälp till att utesluta ett antal maskiner, genom att jämför vinkordor.
Hur stor är sprygeln? Om du kommer med ett nytt foto med en tumstock med på bilden, kan nog folk på forumet, åtminstone hjälp till att utesluta ett antal maskiner, genom att jämför vinkordor.
Kent Schram skrev ons 28 jan 2009, 23:59
Kanske en Bleriot.
KS HADUtan spaning ingen aning.
Kanske en Bleriot.
KS HADUtan spaning ingen aning.
- Lars Sundin
Lars Sundin skrev tor 29 jan 2009, 02:22
Men annars undrar man ju om Fredric inte hälsat på hos en känd flygare i Skåne...
SG 38 har enligt vad jag kunna se en tjockare profil. Sedan har jag en bild av en historisk Anfänger-sprygel som visades upp för Tord Ångström i slutet av 30-talet för att övertyga honom att Södertälje-Anfängern var nog så ordentligt byggd av Stig Kernell m fl. Stig hade även flugit planet 21 ggr på Stigtomta med bilbogsering och några andra hade väl rutschat litet under Stigs ledning. En sommar för snart 71 år sedan... Luftfartsinspektören lät sig dock ej övertygas att planet var luftvärdigt. Trots att de flygsugna entusiasterna i sina strövtåg i en entusiast-pappas brädgård efter arbetstid plockat åt sig av de bästa bitarna.
Proportions- och formmässigt ser Anfänger-sprygeln ungefär ut som Fredrics sprygel, men konstruktionen är annorlunda.
Lars S
Hej Kent, nej Bleriot XI hade en betydligt tunnare och mer välvd profil. Jag tror man kan lita på det man ser här, även om det handlar om modellbyggande (och med svensk kunskap bakom): http://www.vintage-aerodrome.com/Manuals/Bleriot_XI.pdfKent Schram skrev:
Kanske en Bleriot.
KS HAD
Men annars undrar man ju om Fredric inte hälsat på hos en känd flygare i Skåne...
SG 38 har enligt vad jag kunna se en tjockare profil. Sedan har jag en bild av en historisk Anfänger-sprygel som visades upp för Tord Ångström i slutet av 30-talet för att övertyga honom att Södertälje-Anfängern var nog så ordentligt byggd av Stig Kernell m fl. Stig hade även flugit planet 21 ggr på Stigtomta med bilbogsering och några andra hade väl rutschat litet under Stigs ledning. En sommar för snart 71 år sedan... Luftfartsinspektören lät sig dock ej övertygas att planet var luftvärdigt. Trots att de flygsugna entusiasterna i sina strövtåg i en entusiast-pappas brädgård efter arbetstid plockat åt sig av de bästa bitarna.
Proportions- och formmässigt ser Anfänger-sprygeln ungefär ut som Fredrics sprygel, men konstruktionen är annorlunda.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Fredric Lagerquist skrev tor 29 jan 2009, 21:36
Sprygelns totallängd är näsan 160 cm, största tjocklek 123 mm.
I detta fallet bor inte flygaren i Skåne...
Sprygelns totallängd är näsan 160 cm, största tjocklek 123 mm.
Lars Sundin skrev:
I detta fallet bor inte flygaren i Skåne...
- Lars Sundin
Kikade åter in på den sajt med Göran Kalderéns modeller jag tipsat om, och såg att Albatros C.1 hade en vingkorda på 180 cm. Såg att vingprofilen var inte mycket tjockare än hos Blériot XI (omkring 5 % sprygelhöjd) och ungefär lika mycket välvd. Det handlar ju om typer som det inte är många år mellan. Kom då att tänka på någon senare konstruktion som det byggts vingar till på Malmen, och som också återfinns bland Kalderéns modeller. Övre vingens korda anges vara 170 cm... Tyvärr är ritningen inte så tydlig vad avser vingprofilen som Albatros-ritningen.
Det kan ju vara en "släkting" förstås men jag har inte forskat djupare...
Lars S
Det kan ju vara en "släkting" förstås men jag har inte forskat djupare...
Lars S
- Göran Hansson
Av konstruktionen att dömma så verkar den ha suttit i en flygmaskin som skulle tillverkas på väldigt snabb tid
då spryglarna i själva konstruktionen är gjorda av utsågad plywood.
Inte så mycket "pilljobb".
Så mitt förslag är att den har suttit i en militär glidflygmaskin typ "Horsa", motsv.
Höll inte Svenska flygvapnet på med några sådana?
Just my 2cent
Göran
Så mitt förslag är att den har suttit i en militär glidflygmaskin typ "Horsa", motsv.
Just my 2cent
Göran
A real Engine is round
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Lars Sundin
Göran Hansson skrev:Av konstruktionen att dömma så verkar den ha suttit i en flygmaskin som skulle tillverkas på väldigt snabb tid
Just my 2cent
Göran
Hej Göran!
Jag undrar om du inte tänker på Fi 3 som visst hette Lg 105 på FV-språk. Se http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/index.htm . Men det var en 40-talskonstruktion från Halmstad. Med fribärande vinge och en sådan blir mycket tjockare än den spröda sprygel Fredric L visat oss, såvida man inte tar i med exotiska metaller och diverse knep (som hos Bell X-1 m fl senare extrema konstruktioner).
Lars Henriksson visar oss också en S 18 på http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/20S18.htm och visst kan sprygeln komma därifrån som Fredric L antyder. Kjellson kan väl tänkas ha plankat Phoenixens profil, även om Lars H:s bilder verkar visa en profil med ganska plan undersida. Men kameran ljuger ju inte så sällan.
Tillägg: När ju tittar i bokhyllan (böcker av Lennart Andersson) inser jag att S 18 kom före Phoenix/Dront och snarast inspirerats av Thulin FA och Albatros.
Tillägg 2: Jag har från en av Kalderéns ritningar lånat en Albatros-sprygel. Den är något tunnare än Fredrics första. Nu är ju Albatros inte något helt entydigt begrepp. Med tiden blev ju profilerna tjockare när man insåg att det gick minst lika bra. (Och så kom ju behovet att bygga utan yttre stag.)
Lars S