Bäverdalen och Örnnästet!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bäverdalen och Örnnästet!
Hej
Namnen Bäverdalen och Örnnästet härrör från fd. F8 Barkarby
Enligt uppgift var Bäverdalen FV:s 1:a JC (Jaktcentral) ?
Örnnästet var namnet på F8 berghangar
Kan det bekräftas?
Jag / Vi är öppna för mer info !
Berätta gärna om Du har någon kännedom.
Bengt
Namnen Bäverdalen och Örnnästet härrör från fd. F8 Barkarby
Enligt uppgift var Bäverdalen FV:s 1:a JC (Jaktcentral) ?
Örnnästet var namnet på F8 berghangar
Kan det bekräftas?
Jag / Vi är öppna för mer info !
Berätta gärna om Du har någon kännedom.
Bengt
- Niklas Börjesson
Re: Bäverdalen och Örnnästet!
Bäverdalen ska ha varit den första Jc. Fungerade under senare år som övnings KC, stabs plats för förband ur Livgardet m.m. Plomberades för ett antal år sedan. Enligt uppgift från Kamratföreningen ska den även varit BasC, vilket inte kunnats bekräftas och inte riktigt passar in av flera anledningar.Finns även uppgifter från dem som tyder på att den byggdes så tidigt som 1938, medan ritningar tyder på ett senare årtal, minns inte på rak arm men första hälften av 40-talet. Berghangaren hade mycket riktigt smeknamnet Örnnästet med hänvisning till F8 inofficella emblem. /N
- Lennart Berns
I början av 1980-talet användes Bäverdalens fortifikatoriskt skyddade utrymmen för systemutveckling av ett nytt och då sekretessbelagt krigsorganisationssystem för Flygvapnet. Utvecklingen ägde rum under ett par år och sysselsatte ett 10-tal personer. Det färdigutvecklade och för sin tid mycket sofistikerade systemet installerades sedan i dåvarande Flygstabens lokaliteter på Lidingövägen.
Re: Örnnästet!
<<Berghangaren hade mycket riktigt smeknamnet Örnnästet med hänvisning till F8 inofficiella emblem.<<
skrev Niklas
Tackar.
En fråga.
Vad gjorde man av sprängstenen?
Om man tittar på vad man gjorde av schaktmassorna vid F9:os Nya berg,
Står det att man la det på toppen av nämnda berg
Så hemligt kan det ju inte heller ha varit då närboende i åratal måste ha hört sprängskotten.
Örnnästet påbörjades kanske typ början 50-talet ?
Bengt
skrev Niklas
Tackar.
En fråga.
Vad gjorde man av sprängstenen?
Om man tittar på vad man gjorde av schaktmassorna vid F9:os Nya berg,
Står det att man la det på toppen av nämnda berg
Så hemligt kan det ju inte heller ha varit då närboende i åratal måste ha hört sprängskotten.
Örnnästet påbörjades kanske typ början 50-talet ?
Bengt
Fåglar hava nästen!
Hej!
Följdfråga på ovanstående.
Vad gjorde man av sprängstenen från de andra bergshangarerna ?
Vad F16:s beträffar Gissar jag den ”kulle” som det förr stod en drake på,
ni vet säkert vad jag menar.
Beträffande F13 , F18 o Arboga har jag ingen aning.
Någon som vet?
Bengt
Följdfråga på ovanstående.
Vad gjorde man av sprängstenen från de andra bergshangarerna ?
Beträffande F13 , F18 o Arboga har jag ingen aning.
Någon som vet?
Bengt
- Niklas Börjesson
Sprängstenen från berghangaren lades även på F8 på och omkring hangaren. Sten ligger fortfarande vid ytan, särskilt på bergets östra del. Troligen består största delen av robothöjden, mellan infarterna, av shaktmassor. Har tidigare gjort ett powerpoint bildspel som visar skilnaden på berget före och efter bygget och det är stora skillnader. Berget invigdes våren 1958. I filmen Gula Divisionen fråm 1954 ser man tydligt att arbetet pågår, bl.a vid västra infarten så troligen startade arbetet 54 eller något år tidigare. Noterbart är att nya TL-tornet uppe på berget var i drift redan -54. Skriver detta från mobilen så kan inte lägga upp några bilder nu, eller trycka enter för att få stycken i min text, beklagar detta. Mvh/ N
- Niklas Börjesson
Har föresten även en ritning över Bäverdalen jag kan lägga upp senare om intresse finns. Mvh / N
Tack det vore intressantNiklas Börjesson skrev:Har föresten även en ritning över Bäverdalen jag kan lägga upp senare om intresse finns. Mvh / N
Bengt
Re: Fåglar hava nästen!
"Sibirien"?Bengt Ekbladh skrev: Vad gjorde man av sprängstenen från de andra bergshangarerna ?
"Sibirien "är ju förknippat med F16, vet egentligen inte vad man avsåg med just det namnet.Erik skrev:"Sibirien"?Bengt Ekbladh skrev: Vad gjorde man av sprängstenen från de andra bergshangarerna ?
Men det är "kullen" med ibland förr stående fpl. på jag avser i min gissning av sprängstens "dumpningen"
Bengt