Denna sprygel har suttit i en..?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fredric Lagerquist » tis 27 jan 2009, 22:42

Dags att ta upp "nya ämnen" i SFF forum

Säg mig varifrån denna sprygel kommer? Vilken typ alltså...

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Lars Sundin »

Lars Sundin skrev tis 27 jan 2009, 23:05

Jag skulle gissa på en Albatros eller samtida biplan.

Kommer att tänka på en sprygel jag såg i ett hörn i Albert Engströms ateljé i Grisslehamn, som jag antar kom från Cederström/Krokstedts plan, den tvåmotoriga NAB 12. Mycket smäcker och nog ännu mer välvd.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fredric Lagerquist skrev ons 28 jan 2009, 14:39

Intressant, Lasse!

Spontant gissade jag först på en glidare, kanske SG-38. Men, nja...vet inte
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Olle Ekwall »

Olle Ekwall skrev ons 28 jan 2009, 22:41

Hur stor är sprygeln? Om du kommer med ett nytt foto med en tumstock med på bilden, kan nog folk på forumet, åtminstone hjälp till att utesluta ett antal maskiner, genom att jämför vinkordor.
Kent Schram

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Kent Schram »

Kent Schram skrev ons 28 jan 2009, 23:59

Kanske en Bleriot.

KS HADUtan spaning ingen aning.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Lars Sundin »

Lars Sundin skrev tor 29 jan 2009, 02:22
Kent Schram skrev:
Kanske en Bleriot.

KS HAD
Hej Kent, nej Bleriot XI hade en betydligt tunnare och mer välvd profil. Jag tror man kan lita på det man ser här, även om det handlar om modellbyggande (och med svensk kunskap bakom): http://www.vintage-aerodrome.com/Manuals/Bleriot_XI.pdf

Men annars undrar man ju om Fredric inte hälsat på hos en känd flygare i Skåne...

SG 38 har enligt vad jag kunna se en tjockare profil. Sedan har jag en bild av en historisk Anfänger-sprygel som visades upp för Tord Ångström i slutet av 30-talet för att övertyga honom att Södertälje-Anfängern var nog så ordentligt byggd av Stig Kernell m fl. Stig hade även flugit planet 21 ggr på Stigtomta med bilbogsering och några andra hade väl rutschat litet under Stigs ledning. En sommar för snart 71 år sedan... Luftfartsinspektören lät sig dock ej övertygas att planet var luftvärdigt. Trots att de flygsugna entusiasterna i sina strövtåg i en entusiast-pappas brädgård efter arbetstid plockat åt sig av de bästa bitarna.

Proportions- och formmässigt ser Anfänger-sprygeln ungefär ut som Fredrics sprygel, men konstruktionen är annorlunda.

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fredric Lagerquist skrev tor 29 jan 2009, 21:36

Sprygelns totallängd är näsan 160 cm, största tjocklek 123 mm.

Bild
Lars Sundin skrev:
Men annars undrar man ju om Fredric inte hälsat på hos en känd flygare i Skåne...

I detta fallet bor inte flygaren i Skåne...
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Lars Sundin »

Kikade åter in på den sajt med Göran Kalderéns modeller jag tipsat om, och såg att Albatros C.1 hade en vingkorda på 180 cm. Såg att vingprofilen var inte mycket tjockare än hos Blériot XI (omkring 5 % sprygelhöjd) och ungefär lika mycket välvd. Det handlar ju om typer som det inte är många år mellan. Kom då att tänka på någon senare konstruktion som det byggts vingar till på Malmen, och som också återfinns bland Kalderéns modeller. Övre vingens korda anges vara 170 cm... Tyvärr är ritningen inte så tydlig vad avser vingprofilen som Albatros-ritningen.

Det kan ju vara en "släkting" förstås men jag har inte forskat djupare...

Lars S
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Göran Hansson »

Av konstruktionen att dömma så verkar den ha suttit i en flygmaskin som skulle tillverkas på väldigt snabb tid
då spryglarna i själva konstruktionen är gjorda av utsågad plywood.
Inte så mycket "pilljobb".

Så mitt förslag är att den har suttit i en militär glidflygmaskin typ "Horsa", motsv.
Höll inte Svenska flygvapnet på med några sådana?

Just my 2cent

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

S 18?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Denna sprygel har suttit i en..?

Inlägg av Lars Sundin »

Göran Hansson skrev:Av konstruktionen att dömma så verkar den ha suttit i en flygmaskin som skulle tillverkas på väldigt snabb tid
då spryglarna i själva konstruktionen är gjorda av utsågad plywood.
Inte så mycket "pilljobb".

Så mitt förslag är att den har suttit i en militär glidflygmaskin typ "Horsa", motsv.
Höll inte Svenska flygvapnet på med några sådana?

Just my 2cent

Göran

Hej Göran!

Jag undrar om du inte tänker på Fi 3 som visst hette Lg 105 på FV-språk. Se http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/index.htm . Men det var en 40-talskonstruktion från Halmstad. Med fribärande vinge och en sådan blir mycket tjockare än den spröda sprygel Fredric L visat oss, såvida man inte tar i med exotiska metaller och diverse knep (som hos Bell X-1 m fl senare extrema konstruktioner).

Lars Henriksson visar oss också en S 18 på http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/20S18.htm och visst kan sprygeln komma därifrån som Fredric L antyder. Kjellson kan väl tänkas ha plankat Phoenixens profil, även om Lars H:s bilder verkar visa en profil med ganska plan undersida. Men kameran ljuger ju inte så sällan.

Tillägg: När ju tittar i bokhyllan (böcker av Lennart Andersson) inser jag att S 18 kom före Phoenix/Dront och snarast inspirerats av Thulin FA och Albatros.

Tillägg 2: Jag har från en av Kalderéns ritningar lånat en Albatros-sprygel. Den är något tunnare än Fredrics första. Nu är ju Albatros inte något helt entydigt begrepp. Med tiden blev ju profilerna tjockare när man insåg att det gick minst lika bra. (Och så kom ju behovet att bygga utan yttre stag.)

Bild

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"