Hej!
Här kommer en länk till YLE:s allmänna arkiv och en stumfilm från invigningen av Malms flygfält i Helsingfors år 1938. Många svenska flygplan syns på filmen.
Hoppas länken fungerar.
>Göran
http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=301766&locale=sv
Filmsnutt från invigningen av Malms flygfält
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 mar 2008, 13:11
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Filmsnutt från invigningen av Malms flygfält
Jodå, Göran. Länken funkade fint.
(Fast jag skulle gilla att sånt kom upp i ett nytt fönster.)
Kul att också ibörjan se glimt av en sån sak som Kurt Tanks personal transport
...förutom en massa annat...
(Fast jag skulle gilla att sånt kom upp i ett nytt fönster.)
Kul att också ibörjan se glimt av en sån sak som Kurt Tanks personal transport
...förutom en massa annat...
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Filmsnutt från invigningen av Malms flygfält
Ja här fanns mycket att se. Junkers Ju 52 "Kaleva" som 1940 under finsk-sovjetisk icke-krigstid blev nedskjuten, se http://en.wikipedia.org/wiki/Kaleva_(airplane), och svenska plan som SE-BAA "Örnen" och Rolf von Bahr med sin autogiro SE-AFI. Rollar och "buntar" med litet svårdefinierade dubbeldäckare; men åtminstone någon Jungmann var det och säkert även Fw Stieglitz eller någon finsk konstruktion. DH Rapide. Segel- och glidflygplan. Gissar att Tanks plan var den Fw Weihe man såg i början.
Invigningen ägde rum 15 maj 1938 men man hade då tydligen använt flygplatsen sedan några år tidigare. December 1936 var en slags startpunkt av betydelse enligt tidningsartikeln på http://www.pelastamalmi.org/fi/luettava ... 61236.html . Bromma hade högtidligen invigts i maj detta år. (Notera i artikeln passagen om att man med landflygplan "cruisade" högre än med Ju 52 med flottörer.)
Se i övrigt sajten http://www.pelastamalmi.org/en/index.html där man kan bilda sig en uppfattning om situationen i dag.
Lars S, som tycker Tattarmossen låter slagkraftigare än Malm
Invigningen ägde rum 15 maj 1938 men man hade då tydligen använt flygplatsen sedan några år tidigare. December 1936 var en slags startpunkt av betydelse enligt tidningsartikeln på http://www.pelastamalmi.org/fi/luettava ... 61236.html . Bromma hade högtidligen invigts i maj detta år. (Notera i artikeln passagen om att man med landflygplan "cruisade" högre än med Ju 52 med flottörer.)
Se i övrigt sajten http://www.pelastamalmi.org/en/index.html där man kan bilda sig en uppfattning om situationen i dag.
Lars S, som tycker Tattarmossen låter slagkraftigare än Malm