Jo, detta är en bra användning av digitalkameran. Resultatet blir förvånansvärt bra, särskilt om originalbilderna i familjealbumet från 40-talet ändå togs med en Kodak lådkamera och ens flatbäddskanner är dålig. Jag använder därför ofta kameran för avfotografering och inte skannern, särskilt som jag sällan har några högre bildkvalitetskrav.
Något man får se upp med är ju reflexer i blanka foton. Man vinklar och lutar kameran och fotot för att bli kvitt reflexerna. Fordrar vana att ha ögonen öppna för dem. Det är så lagom kul att se dem först när man fått upp bilden på PC-skärmen.
Särskilt den övre av dina bilder är väldigt fin. Jag ser du haft problem med reflexer ("de blå dunsterna"). Man kan ju ta bort färgen, fotografiet är ju svart/vitt hur som haver.
Distorsion kan man ju fixa med Photoshop.
En flygentusiast mailade mig ett länktips till Mid-Atlantic Air Museum i Pennsylvania
http://www.maam.org/ som har många bilder av en P-61-restaurering, samt skrev på sitt oefterhärmliga sätt:
Här har du en hel del om Northrop P-61 Black Widow. Vem skulle inte vilja ha ett dylikt flygplan? Pålitliga P & W R- 2800 motorer. Det näst bästa är ju att läsa om flygplanet och/eller bygga en modell av det.
Varpå jag tog fram min drygt A3-stora Wentzelritning från 40-talet, lade den på balkonggolvet och knäppte en bild, för att visa honom att ritning har jag minsann redan (om han nu skulle vilja låna...). En gång satt folk och fasonerade sådana här modeller i hårdträ; tunna sammanlimmade skivor gav en grov kroppsfason och så putsade och putsade man.
Jag har lagt ut ritningen på
http://larssundin.ownit.nu/P-61_Wentzel_skiktmodell.jpg Den är ca 2300 pixel bred (knappt 800 KB).
Lars S, som då och då erinras om alla modeller som aldrig blev byggda...