Noen som vet mer om dette bildet ????
Må være tatt i 1948 i USA, flyet kom jo aldri til SAS
![Bild](http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/SE-BDG.jpg)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Jag börjar luta mot att detta är den SE-BDG som (istället) blev VH-BPE 1948. Bilden ser äkta ut...även om ABA-märkningen inte är fullt ut applicerad. Och fenan brukar ju också vara det första som målasRolf Larsson skrev:Intressant bild, går det att avgöra om den är "riktig"? SE-BDG såldes "before completion" till BCPA, varför flyga den med reg. SE-BDG?
Man undrar ju om inte man hade skickliga retuschörer som målade på aktuell registrering på bilder avsedda för kunderna, bilder tagna vid någon tidig fotoseans när prototypen släpptes upp i luften någon av de första gångerna. Jag får mina misstankar när jag ser texten "Douglas DC-6" på nosen av planet på Odds bild.Rolf Larsson skrev:Intressant bild, går det att avgöra om den är "riktig"? SE-BDG såldes "before completion" till BCPA, varför flyga den med reg. SE-BDG?
Jag är personligen till 99% övertygad att SE-BDG var påmålat på flygplanet...likaså "Douglas DC-6" i nosen.Lars Sundin skrev:Man undrar ju om inte man hade skickliga retuschörer som målade på aktuell registrering på bilder avsedda för kunderna, bilder tagna vid någon tidig fotoseans när prototypen släpptes upp i luften någon av de första gångerna. Jag får mina misstankar när jag ser texten "Douglas DC-6" på nosen av planet på Odds bild.Rolf Larsson skrev:Intressant bild, går det att avgöra om den är "riktig"? SE-BDG såldes "before completion" till BCPA, varför flyga den med reg. SE-BDG?
Där ser man. Bra att man gav sig själv en enstaka procent i reträttväg dådåLars Sundin skrev:Hej Fredric!
Hur menar du? Är bilden på Boeings sajt ( http://www.boeing.com/companyoffices/ga ... st081b.htm) manipulerad genom att man suddat bort SE-BDG eller är SE-BDG fotolabb-målat på bilden i MACH2 (eller på din blogg)?
Det finns ju förresten en känd manipulerad bild av en SAS-maskin över Frihetsgudinnan och även http://www.sasflightops.com/history/DC4 ... /dc401.jpg är manipulerad men det är ju andra historier.
Lars S
Jag är personligen till 99% övertygad att SE-BDG var påmålat på flygplanet...likaså "Douglas DC-6" i nosen.
Bilden finns i Mach 2 (1980) s. 19.
Jo precis, jag håller med. Att jag tror att Odds bild är retuscherad och även bilden i MACH, bottnar också i Rolf Larssons tvivel på Odd-bildens äkthet, samt på att motorgondolerna ser så nedsotade eller nedoljade ut att man kan gissa att planet flugits en hel del. Vad nu en gammal segelflygares omdöme kan vara värt i sammanhanget;-).Christer Sidelöv skrev:
...
Jag är personligen till 99% övertygad att SE-BDG på den här bilden var ett retuschjobb! Bokstäverna på sidan följer inte kurvaturen i kroppen och är förmodligen även för stora. Dessutom sitter hela registreringen snett om man försöker tänka sig hur det skulle se ut på marken. G sitter högre än S. BDG på vingens ovansida har inget synbart perspektiv utan ser platt ut. Däremot är nog som du säger "Douglas DC-6" i nosen verklighet.
Du menar SE-BDA?Lars Sundin skrev:
Jo precis, jag håller med. Att jag tror att Odds bild är retuscherad och även bilden i MACH, bottnar också i Rolf Larssons tvivel på Odd-bildens äkthet, samt på att motorgondolerna ser så nedsotade eller nedoljade ut att man kan gissa att planet flugits en hel del. Vad nu en gammal segelflygares omdöme kan vara värt i sammanhanget;-).
Jag visar nedan den oretuscherade (99%...) bilden från Boeings sajt på http://www.boeing.com/history/
Får passa på att säga att ett så målat sidroder såg vi också på bilden av SE-BGA jag visade.
Lars S
Fredric Lagerquist skrev:Lars Sundin skrev:
...
Du menar SE-BDA?
Men då kan man undra varför man har fenan i delvis ABA-målning (?) och ingen reg synlig i överhuvudtaget på denna bild? Och det syns skapligt synliga spår av att man faktiskt retucherat bort en regga...på tre ställen
Vad är det som säger att han/hon gjort ett jobb med bilden i överhuvudtaget?Lars Sundin skrev:Jag kunde intge låta bli att jämföra en bild ur SFF:s arkiv med Odds bild. Man får ju säja att den som retuscherat Odds bild gjort ett bra jobb.
Lars S
Jo precis. Ibland är jag ironisk, ibland inte. Själv vet jag ofta inte vilket, vilket ju har sina sidor. Så att säga.Fredric Lagerquist skrev:[...
Vad är det som säger att han/hon gjort ett jobb med bilden i överhuvudtaget
...:
.