Fantasy of Flight´s J9:a
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Fantasy of Flight´s J9:a
Med tanke på Biltemas förvärv av Spitfires och Mustang kom jag tänka på den f.d. J9 som idag finns på museet Fantasy of Flight i USA. Det har väl funnits planer på att få detta plan i flygande skick, men intresset verkar inte allt för stort? Skulle det vara möjligt att förvärva denna maskin till Sverige och restaurera den till flygande skick här?
Martin Persson
Martin Persson
- Christer Sidelöv
Re: Fantasy of Flight´s J9:a
För den som har tillräckligt med pengar är det nog troligare att kunna köpa loss Mona-Lisa från Louvren än att få Kermit Weeks att sälja sin J 9! Det finns inga "planer" på att renovera den till flygbart skick, det är redan en pågående process sen flera år. Dock är det inte den enda kärran som håller på att renoveras "in house" och den har ännu inte fått status som huvudrenoveringsobjekt.
Nedan ett par bilder från Kermits verkstad jag tog redan för några år sedan.

Ena stabben i jigg.

Nedan ett par bilder från Kermits verkstad jag tog redan för några år sedan.

Ena stabben i jigg.

-
Aahhh, but everything is for sale if the offer is right.
Jag tror knappast att det är svårare att få loss en J9 från Kermit Weeks än att köpa en Spirfire från Duxford. Om man går in på Fantasy of FLights hemsida så finns det en prislapp på nästan alla deras plan. Deras Spitfire XVI värderas tex till 1,400,000 USD, en Morane A-1 från 1918 värderas till 180,000 USD. Detta innebär naturligtvis inte att de nödvändigtvis att de är till salu, men att allt har sitt pris. J9:an återfinns av någon anledning inte på deras hemsida. Länken till Fantasy of Flight´s samling är:
http://www.fantasyofflight.com/collection.htm
http://www.fantasyofflight.com/collection.htm
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Fantasy of Flight's J 9
Hmm, det tror faktiskt jag. Det är en rätt avsevärd skillnad att handla Spifire hos t ex ARC/Hfl på Duxford, som renoverar för att sälja, och försöka pilla ut ett russin i Fantasy of Flight-kakan.martinp skrev:Jag tror knappast att det är svårare att få loss en J9 från Kermit Weeks än att köpa en Spirfire från Duxford.
- Christer Sidelöv
Fredric Lagerquist skrev:Hmm, det tror faktiskt jag. Det är en rätt avsevärd skillnad att handla Spifire hos t ex ARC/Hfl på Duxford, som renoverar för att sälja, och försöka pilla ut ett russin i Fantasy of Flight-kakan.martinp skrev:Jag tror knappast att det är svårare att få loss en J9 från Kermit Weeks än att köpa en Spirfire från Duxford.
Jag inte bara tror, jag vet att Fredric har helt rätt! (Och det vet han också) Jämförelsen med Spitfire haltar på alla punkter. Marknaden för en Spit nu är helt annorlunda än exempelvis när Flygvapenmuseum letade efter en. Förutom klyschan "Allt är till salu" ska vi inte glömma bort "Tillgång och efterfrågan". Det finns i runda slängar beroende på hur man räknar närmare 50 stycken flygbara Spitfire i dag. Detta av totalt cirka 215 Spitfire/Seafire bevarade. Detta ska jämföras med totalt två bevarade P-35A, alltså de två J 9 (med mellanrum mellan bokstav och siffra), och en endaste enda P-35. Till detta ska man förstås räkna in den B 6 som aldrig levererades till F 6 (som även det stavas med mellanrum mellan bokstav och siffra) men nu flyger på Chino sen ett par år. I detta perspektiv är Spitfire rena dussinvaran medan en J 9 och dess varianter i warbirdsvärlden snarare är att betraktas som "Ultra Rare"!
Jag har bara träffat Kermit Weeks ett fåtal gånger och kan inte påstå att jag känner honom närmare. Däremot känner jag Paul som basar över renoveringsverkstaden där man jobbar med J 9an. Och Rick som är den som håller i just J 9 projektet är en före detta arbetskamrat till mig. Genom dessa två har jag förstått ett par saker om Kermit. Först och främst behöver karln inga pengar från att sälja flygplan! Han tjänar ändå mer klöver under ett dygn än vad en medelamerikan gör på ett år. Han har aldrig sålt ett enda av sina flygplan. Däremot köper han flygplan och gör bytesaffärer. Bland annat är det så han kommit över "vår" J 9 som han fick i utbyte mot den Grumman Duck som numera finns utställd på US Air Force Museum i Dayton. P-35A har dessutom ett betydligt större symbolvärde i inhemsk amerikansk flyghistoria än vad svenskar nog förstår. Det var det första lågvingade jaktflygplanet byggt helt i metall med infällbart landställ och täckt kabin. Spitfire må vara en ikon i sig, men den är inte ens amerikansk.
Priserna på websidan är mest att betrakta som kuriosa om hur mycket flygplanen är värda i dag och i några fall vad Kermit själv betalade. Inget av dom är till salu och kommer aldrig att bli!! Att inte J 9 finns listad beror på att inget flygplan som inte är utställt finns med. Med utställt räknas inte de flygplan man kan få se i verkstaden eller under de guidade turerna i förrådet.
- Kenneth Johansson
- Kontakt:
Jag är medveten om att det är synnerligen osvenskt att ställa denna fråga, däremot inte oamerikanskt: Varifrån kommer Kermit Weeks inkomster?
Kenneth
Kenneth

- Christer Sidelöv
Om jag förstått saken rätt (men jag har aldrig direkt frågat
) så har det i familjen Weeks ägor länge funnits stora "värdelösa" landområden i Australien där man på 70-talet plötsligt hittade olja. I USA är det tydligen inte ovanligt att man kan äga en oljekälla som ligger på någon annans mark. Det är då helt naturligt två ägare som drar in pengar. Men i det här fallet äger han både och, och då blir inkomsterna så omfattande att han ju måste spendera dom på en massa gamla flygplan!
Det närmsta jag hört honom själv beskriva sin förmögenhet var med orden "I've been lucky!"

Det närmsta jag hört honom själv beskriva sin förmögenhet var med orden "I've been lucky!"
- Kenneth Johansson
- Kontakt:
Tack för svaret, Christer. Jag erinrar mig nu att jag någon gång, någonstans läst om att det rörde sig om s.k. oljepengar. Då stämmer mitt minne, åtminstone den gången
Kenneth

Kenneth
- Lars Sundin
Vi skall vörda/vårda både malätna regementsfanor, sådana man förr kunde se på Armémuseum och som minner om ärorika fältslag såväl som mer glanslösa mellanslag (tomrum...) som blivit tradition.Christer Sidelöv skrev:[
............
Detta ska jämföras med totalt två bevarade P-35A, alltså de två J 9 (med mellanrum mellan bokstav och siffra), och en endaste enda P-35. Till detta ska man förstås räkna in den B 6 som aldrig levererades till F 6 (som även det stavas med mellanrum mellan bokstav och siffra) men nu flyger på Chino sen ett par år.

Apropå Christers eminenta känsla för det svenska språket och därtill militärers sätt att handskas med det - som kanske inte alltid har med bra svenska att göra - så erinrar jag mig ett bra kåseri i Dagens Nyheter en gång av Kajsa Olsson som på ett ganska fint sätt visar hur viktigt det kan vara med rätt stavning och dylikt. Se http://larssundin.ownit.nu/Kajsa_O-kase ... ldagen.JPG
Enjoy! Även om det inte har med flyg och flyghistoria att göra.
Lars S, som haft en fatal datorkrasch, något som nog är litet likt en hjärnblödning. Vad kan återställas? Att nu behöva lära sig att leva med Microsoft Vistas "säkerhetsnoja" och andra föreställningar om vad som är bra tar sin tid men till sist fick han ändå ut Kajsa Olssons kåseri på sin webbsajt. Det inte är så lätt att lägga ut en bild på webben som förr när man nu fått en up-to-date mjukvara. Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg som han minns en chef sa redan 1965 och det gäller förstås ännu.
P S Visst är mitt inlägg långsökt men upprinnelsen är att att jag i min kamp att få fart på den nya datorn och arbetet med Kronologi-revideringen fann en CD i mina skrymslen som innehöll en version av MS Word som riktigare kan återge de Word-filer jag har än vad min nya PC (med sin installerade MS "ordbehandlare i MS Works") kan. Och på denna CD hade givaren stavat "professionell" med två f. Vilket kommer mig att minnas en intern-kurs där vi uppmanades att vara professionella. Och så skriver föreläsaren för säkerhets skull på whiteboarden själva ordet. Stavat med två f. Efter en sådan upplevelse tar man kursen mest som ett skämt. Trevlig och käck var hon, en framåt person. Att man skall hänga upp sig så på småsaker...
-
Just a thought.
If the Brits could chip in enough to get that Vulcan airworthy and flying (see the BBC coverage of the People’s Vulcan) couldn’t we cough up enough to get that J9 aircraft back home?
It would look absolutely super outside ‘Majorskan’ out at good old F8. Or what is left of it.
If the Brits could chip in enough to get that Vulcan airworthy and flying (see the BBC coverage of the People’s Vulcan) couldn’t we cough up enough to get that J9 aircraft back home?
It would look absolutely super outside ‘Majorskan’ out at good old F8. Or what is left of it.
-
Just another thought
Låt Kermit behålla sitt plan !
vore det inte bättre ? och uppenbarligen mycket enklare !!
att intressera någon med kärrevis med pengar
(läs biltemas ägare !)
att hämta hem "Vår" Mosquito vinge som väl fortfarande ?? ligger UTOMHUS ?? och ruttnar i Californien ?
och sedan låta nån lämplig Engelsk firma bygga upp en J 30 (mellanslag ? )
På Optand finns även mycket rester och även mallar !! som med vilja och Pengar !!
skulle gå att använda för att bygga upp en "Svensk byggd " B 5 ! ( mellanslag här ochså ?)
Eller varför inte göra det enkelt för sig !! Hämta hem " vår" !!! Firefly från Dannmark !
borde vara "enkelt" få den i luften igen

Låt Kermit behålla sitt plan !
vore det inte bättre ? och uppenbarligen mycket enklare !!
att intressera någon med kärrevis med pengar

att hämta hem "Vår" Mosquito vinge som väl fortfarande ?? ligger UTOMHUS ?? och ruttnar i Californien ?

och sedan låta nån lämplig Engelsk firma bygga upp en J 30 (mellanslag ? )
På Optand finns även mycket rester och även mallar !! som med vilja och Pengar !!
skulle gå att använda för att bygga upp en "Svensk byggd " B 5 ! ( mellanslag här ochså ?)
Eller varför inte göra det enkelt för sig !! Hämta hem " vår" !!! Firefly från Dannmark !

borde vara "enkelt" få den i luften igen