Flygresa till England 09

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kent Schram

Flygresa till England 09

Inlägg av Kent Schram »

Jag funderar på att höra mig för om den resa som det stod att läsa om i senaste SFF tidskrift.
En resa med buss till England och Flying legends 9-15 Juli 09.
Har någon på forumet varit i väg på någon liknande resa och
kan ge tips om det ev är något att satsa på? Eller skall man
satsa på att ge sig åstad för egen maskin (bil)tåg? ordna eget boende mm.

KS HAD
Användarens profilbild
curtll
Kontakt:

Re: Flygresa till England 09

Inlägg av curtll »

Hej Kent
Jag kan tveklöst rekommendera en sån resa. Jag fick en resa till Farnborough 2000 i present när jag gick i pension och det var en oförglömlig upplevelse. Vi åkte över Öresundsbron och sedan genom flera länder till Calais där vi åkte färjan över till Dover. I England besökte vi flygmuseerna i Duxford och Hendon och sedan avslutningsvis Farnborough och allmänhetens dag. Trevlig samvaro på bussen som vi hade med oss hela tiden. Mitt råd; slå till!!
Curt
Användarens profilbild
Lennart Berns

Inlägg av Lennart Berns »

För att erbjuda dem som önskar besöka Flying Legends i juli en social samvaro i glada flygentusiasters lag, hjälper jag till med boende på Arundel House i Cambridge där vi för ett förmånligt pris, ca 90 GBP/dygn, får engelsk frukost, enkelrum med alla faciliteter, trerätters gourmetmiddag. Samling på torsdagen 9 juli före kl 1900 då vi äter första gemensamma måltiden. Fredag fritt för egna övningar, t ex Shuttleworth Collection eller American War Memorial, medan lördag-söndag ägnas Flying Legends på Duxford med samordnade transporter. Vi lämnar hotellet måndag morgon den 13 juli. Alla tar sig på egen hand till och från Cambridge, t ex Ryanair till Stansted och direktbuss därifrån till Cambridge. Ring kansliet 08-667 71 70 om du är intresserad och tala med mig (jag är dock bortrest ett par dagar; åter tisdag 10 mars). Vi har tillämpat detta koncept sedan ett antal år tillbaka. Alla har varit nöjda och glada. Förra året var vi 20 personer och stämningen runt middagsbordet var hög!

Lennart Berns
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Kent!

Kan bara instämma i Curts och Lennarts inlägg. England är i och för sig alltid värd en resa men det är trevligt att vara i ett sällskap av likasinnade. Det brittiska köket är ju nu som det är, men det finns ju så mycket annat.

http://good-times.webshots.com/album/559854054ygJPAQ har jag bilder från mitt besök på Duxford 2007 där jag deltog i Lennart Berns arrangemang och lade upp själva resan på egen hand. Absolut inga toppenbilder men de kan ju kanske vara kul ändå att kika på. Den brittiska estetiken är ju om inte annat så åtminstone "intressant".

I bilderna ser man ett hoellrum i London; i Cambridge var det av en mycket högre klass, men branta trappor med klassisk brittisk tjock snubbelvänlig heltäckningsmatta har ju sina sidor. Liksom rummens "high-tech" lås som manövreras med magnetkort. I receptionen fanns t o m en hotellrumsdörrslås-simulator med vilken receptionisten visade hur man skulle göra. Trots detta blev det en massa spring upp och ned i huset innan jag kom in i rummet. Men som en medarbetare på kansliet vet så begriper jag mig inte på hotellrumslås... :-)

Många trevliga minnen.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"