Nieuport 29 C-1, J 2

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Börje

Nieuport 29 C-1, J 2

Inlägg av Börje »

Hej!

För ett modellbygge i skala 1/72 skulle jag behöva bilder och/eller ritningar på inredningen i J 2. Instument, stol, vapeninstallation m m. En kort beskrivning finns i Kontakt n:r 56, men inga bilder. Jag är ytterst tacksam för alla tips.

Vänliga hälsningar

Börje
Bengt Ekbladh

Re: Nieuport 29 C-1, J 2

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Börje skrev:Hej!

....skulle jag behöva bilder och/eller ritningar på inredningen i J 2. Instument, stol, vapeninstallation m m. ...
vänliga hälsningar Börje
Hej.
Flygplanritningar 2 /Karlström sid 10-11
Har en ritning o där kan man väl ”ana” åtminstone hur stolarna såg ut ovanifrån / sidan
Samt Vickers 6,7mm
Samt några vanliga bilder

http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/102J2.htm

http://acepilots.com/airplanes/era/1910 ... delage-29/

men det var nog det enda jag hittat
Malmen resa kanske?
Bengt
Börje

Inlägg av Börje »

Tack för svar Bengt!

Flygplansritningarna har jag. Utan, förhoppningsvis korrekta, ritningar, ingen modell. En snygg bild. Modellen verkar intressant. Någon som vet om den är inredd med instrument, kulsprutor, spak, stol m m. Museet är väl stängt. Jag tar gärna emot flera tips.

Vänliga hälsningar

Börje
Jan Forsgren

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej Börje,

Windsock Datafile Nr 97 behandlar Nieuport 29 med skalaritningar, färgprofiler och ett hundratal foton. Flera av fotona visar svenska J 2:or. Häftet kan förmodligen skaffas via Stenvalls i Malmö, e-post: info(at)stenvalls.com. Wenzels i Stockholm kanske även har något ex till salu.

Vid Flygvapenmuseum finns en modell i skala 1:6 av Nieuport 29, byggd av Mikael Carlson.

M V H

Jan
Börje

Inlägg av Börje »

Tack Jan!

Boken fanns inte inne, men är beställd hos Stenvalls. Jag tänkte inte på denna serie av böcker, men fanns det inte en skriftserie som särskilt behandlade flygplan under mellankrigstiden? Jag har i så fall glömt namnet.

Vänliga hälsningar

Börje
Jan Forsgren

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej Börje,

Jag känner inte till någon specifik skriftserie om flygplan från åren 1919-1939, dock publicerades mellan 1985 och 1992 i USA tidskriften 1919-1939 Air Wars. Länk till innehållsförteckning: http://www.aeroflight.co.uk/mags/usa/19 ... r_wars.htm

M V H

Jan Forsgren
Börje

Inlägg av Börje »

Tack, än en gång!

Det var säkert den som jag sett. Efter att sysslat med flyghistoria i mer än femtio år, blir minnet något kort. Just nu håller jag på med fransk jakt under 1930-talet, (Nieport 29 tillverkades sent på licens i Japan) och av innehållet att döma fanns inte mycket att hämta i denna tidskrift, men den kan kanske komma till användning en annan gång så jag gör en kopia. Det skrivs mycket om militärt flyg i Frankrike just nu, men min franska är på ordboksnivå.

Vänliga hälsningar

Börje
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"