Målning och märkning av ABA-flyg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Målning och märkning av ABA-flyg

Inlägg av Björn Bäcklund »

Jag har suttit och tittat på bilder av Junkers F.24 SE-AAE och börjar fundera på om det nomalt svarta på Junkersplanen är målat blått på denna maskin. Det ser ljusare ut än svart på bilderna.

Sedan var det texten "Scandinavian Air Express" på dom tre Fokkermaskinerna. På F.XXII SE-ABA verkar denna text endast ha funnits på den vänstra sidan av kroppen. Så var det på bilderna efter krashen.
På F.XII SE-ACZ har jag sett texten på bägge sidor och slutligen F.VIII SE-AEB som ställer till med problem. Jag har sett bilder med och utan denna text och jag antar att medan den gick i linjetrafik så fanns texten men jag har bara sett den på höger sida. Min gissning är att den borde även funnits på vänster sida då passagerardörren var placerad där.

Kan någon konfirmera detta?

Björn Bäcklund
Rob
Kontakt:

Re: Målning och märkning av ABA-flyg

Inlägg av Rob »

Hei Björn

Jo, det stemmer. Du kan se blåfarge på F 13 som er på Tekniska Museum.

Dessverre har jeg for få bilder av Fokker-flyene for å kunne bekrefte det du skriver der. Jeg nar en del bilder fra forskjellige vinkler, men ser ikke noenting som kan bekrefte din teori.

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"