Handley Page Hampden

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

M Löwenstein

Handley Page Hampden

Inlägg av M Löwenstein »

Hej,
Mina kontakter vid renovering av de två Hampden i England söker delar till sina objekt.
Har Du en del, som Du vill donera till renoverings teamen för AE436 i East Kirkby och P1344 RAF Cosford. Jag förmedlar delarna till respektiver team. Som jag brukar säga, bättre om en del används på något renoverings objekt i verklighten än vara "hyll" värmare hemmavid. Jag slår dock inte mynt, av de delar jag under årens lopp donerat till dessa två team i England. Utan hoppas inom min livs tid få se något av de två utställda på respektiver museum. Kan nämna att Royal Air Force Museum i Hendon, London har givit mig "bärgningsrätten" till både haveriplatserna för P5304 och AE436 i Sverige. Dvs de idag vrakdelar som finns kvar på haveriplatsen, äger jag rätt att bärga under förutsättning de fördelas på de två objektens team AE436 o P1344 i England
Jag kontaktas enklas via e-mail: hampden64@hotmail.com
Alla delar o övrigt info om ev vart delar finns tas tacksamt i mot.
Mvh Magnus Löwenstein
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Handley Page Hampden

Inlägg av Lars Sundin »

M Löwenstein skrev:
...

Kan nämna att Royal Air Force Museum i Hendon, London har givit mig "bärgningsrätten" till både haveriplatserna för P5304 och AE436 i Sverige. Dvs de idag vrakdelar som finns kvar på haveriplatsen, äger jag rätt att bärga under förutsättning de fördelas på de två objektens team AE436 o P1344 i England.
Jag får önska dig lycka till. Inte för att jag har något emot dina anspråk, tvärtom, efter allt du gjort för dessa minnen. Men en principfråga: jag undrar vad en svensk domstol skulle säga om någon annan, t ex markägaren, gör anspråk på vrakdelarna.

Saken var uppe i samband med Easy Elsie där en engelsman hade fått rätten (av RAF) och nu skulle komma och hämta resterna. Av vilket nu blev inget. Jag undrar vad Arjeplogs kommun skulle ha tyckt om att bli av med en turistattraktion som kommunen eller entusiastiska privatpersoner (svenska flyghistoriker...) lagt ned en hel del möda på att ordna.

Lasse S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"