Airbus TA9 och TA11

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Airbus TA9 och TA11

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Detta är inte svensk flyghistoria, men som tidigare skrivits ett flertal gånger, så är detta forum helt tillåtet för både frågor som även rör utländsk flyghistoria och nutidsfrågor.

Till frågan:

Vilket år startade Airbus projektering av TA9 och TA11?
TA9 var en större version av A300-600 och TA11 en medium-sized fyrmotorig Airbus avsedd för långdistans.

/Sven-Erik
Håkan Olsson

Re: Airbus TA9 och TA11

Inlägg av Håkan Olsson »

Hej Sven-Erik.
Tyvärr har jag inget direkt svar men jag kan i alla fall peka i en viss riktning.
I "Janes" 1982-83 så skall tydligen dessa projekt finnas beskrivna. Tyvärr finns inte denna bok i min hylla så kommer inte längre än så.
Det finns en del information om man "googlar" men jag ifrågasätter tillförlitligheten hos den informationen.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Redan 1980 var Airbus idéer bakom dessa projektnamn kända som man ser av en insändare i Flight 1982. Riktigt vart det skulle ta vägen var inte klart, och något säljbart kunde nog först finnas 1986.

Men riktigt när man började "tänka/projektera" är nog svårt att säga (som vanligt). Det handlar ofta om lätt diffusa, kontinuerliga processer i denna bransch.

Se insändaren i Flight 1982 på http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 02619.html.

Lars S
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

I en bok, Bill Gunston's "Airbus - The European triumph", som jag har i min hylla, kan man läsa om TA9 och TA11. Här får man reda på att Airbus Industrie i januari 1986 tillkännager att dessa beteckningar motsvaras av A330 respektive A340
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"