Flygfält i Kopparberg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mikael Fredriksson
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Mikael Fredriksson »

Jag söker information (och gärna på nätet om det finns) om det f d flygfältet utanför Kopparberg i Ljusnarsbergs kommun. Är det någon som har info att dela med sig av eller kanske någon sida att hänvisa till?
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Olle Ekwall »

Det fanns/finns ett fält som hette Lindesberg/Gammelbo, är det det fältet du menar?
Mikael Fredriksson
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Mikael Fredriksson »

Nej, det ligger i grannkommunen. Det jag söker mer information om ligger strax utanför Kopparberg, och är nedlagt sedan många år men är fortfarande i hyfsat skick.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Hur långt ifrån Kopparberg och i vilken riktning? Vad är/var det för beläggning på flygfältet? Var det ett grässtråk? Grus-? Eller...

http://www.flygkartan.se/Ljusnarsberg/Kopparberg/
Mikael Fredriksson
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Mikael Fredriksson »

Det gamla fältet ligger ca 10 km V Kopparberg, och är enligt en del uppgifter ett gammalt krigsflygfält.
Karta på Eniro, mitt i kartan: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Efter att ha kikat på länken så upplever jag det som ett ovanligt "välefterhållet besprutningsstråk". Längden är cirka 500 meter och jag gissar att det är en grusväg.
Håkan Olsson

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Håkan Olsson »

Fredric Lagerquist skrev:Efter att ha kikat på länken så upplever jag det som ett ovanligt "välefterhållet besprutningsstråk". Längden är cirka 500 meter och jag gissar att det är en grusväg.
Den militära anknytningen kan i så fall vara arméflyget som uttnyttjat det för någon övning. Detta är en gissning från min sida men det finns ju faktiskt små vägbaser som nyttjats av arméflyget.
Mikael Fredriksson
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:36
Ort: Falun

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Mikael Fredriksson »

Ja, det är ett litet fält, och har legat nedlagt säkert minst de senaste 20 åren, men jag efterlyser lite mer information om det är någon som kan hjälpa till med det.
Anders Lidén
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Anders Lidén »

Jag har flugit ganska mycket i området och det enda jag sett (och hört talats om) förutom besprutningsstråk var det privata flygfältet vid Stora Sten på sydsidan av Hörken. Där var en Cessna 150 baserad tills ägaren omkom i en flygolycka.
Men alla besprutningsfält kartlades av arméflyget. Det var nog flera av dem som användes vid övningar men jag tvivlar på att militären har lagt ned nån krona på ett flygfält i Kopparberg.
Användarens profilbild
Niclas Strandberg
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24

Re: Flygfält i Kopparberg

Inlägg av Niclas Strandberg »

Det finns flera mobbförråd i området, syns bla norr om stråket.
Mobbförråd länk
Klicka på "satellit"
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"