
Notera fenan: Ett släktdrag från Arado...eller hur förhåller det sig med den biten..?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
När VK2 började så "outsource'ade" RLM en del produktion av flygplantyper som inte var direkta stridsflygplan från Tyskland till ockuperade länder. Bland annat kom ju Fw 44 tillverkas av CKD i Tjeckoslovakien fr o m tidigt 1940. Om tillverkningen av Ar 79 avslutades 1941 kan man ju tänka sig att liknande förutsättningar gällde även för den typen sista året i produktion.A total of 48 Ar 79s was built in B, D and E versions, the sub-types differing in only minor respects of equipment, etc, production terminating in 1941, and a number being utilised for liaison duties by the Luftwaffe.
I Lidköping håller John-Olof Andersson som bäst på att lägga sista handen vid ett renoveringsobjekt av det ovanligare slaget - en tjeckisk Mraz M.1C Solkol.
Sokol är som sagt en tjeckisk typ som konstruerades i smyg under den tyska ockupationen. Den har många drag gemensam med de tyska Arado-maskinerna. Prototypen till Sokol (som betyder falken) flög i sklutet av 1945. Den var tvåstisig. 1947 kom den 3-sitsiga M.1C med en 105 hp Walter Minor 4-III. M.1C ersattes i produktionen av M.1D som hade hel vindruta i stället för den delade på M.1C. M.1E var en sjöversion med två flottörer.
I mitten av 50-talet var den ganska vanlig (främst i Tyskland) men idag finns bara ett fåtal kvar. I Sverige har det aldrig funnits något ex av typen men i Finland har det funnits tre varav en fortfarande är aktiv.
Kroppen är utförd som en skakonstruktion med 2 mm plywodd. Även vingen är plywoodklädd, medan den nedre delen och skevrodren är dukklädda.
Man kan googla på Beneš-Mráz Be 550 och komma till http://www.ipmsairrace.org/30bibi.pdf En kärra helt i trä, side-by-side med relativt svag motor. De ensitsiga föregångarna hade ännu svagare motorer.Fredric Lagerquist skrev: ...
...Sedan, föregångaren till Sokol var Beneš-Mráz Be 550. Hur mycket hängde med från den produkten? Vad var det för något?
Då får vi hetta upp det litet !Fredric Lagerquist skrev:Fast egenligen känner jag att Arado-spåret håller på att svalna