Saab Safir - läget i Sydafrika?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Saab Safir - läget i Sydafrika?
För cirka 10 år sedan hamnade ett antal etiopiska Saab Safir i Sydafrika. Några av dessa har renoverats och kommit i luften igen. Vore kul med info om dessa kärror och den "sydafrikanska Safir-linan".
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
En klart intressant fråga.
Det enda jag hör ryktesvägen är att totalt 16 st Safirer skall ha migrerat från Etiopien till Sydafrika. Två av dem lär ha kommit i luften varav den ena exporterats till Australien.
Om dessa uppgifter är korrekta eller inte kan säkert någon annan svara bättre på.
Det enda jag hör ryktesvägen är att totalt 16 st Safirer skall ha migrerat från Etiopien till Sydafrika. Två av dem lär ha kommit i luften varav den ena exporterats till Australien.
Om dessa uppgifter är korrekta eller inte kan säkert någon annan svara bättre på.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Tack Håkan!Håkan Olsson skrev:En klart intressant fråga.
Det enda jag hör ryktesvägen är att totalt 16 st Safirer skall ha migrerat från Etiopien till Sydafrika. Två av dem lär ha kommit i luften varav den ena exporterats till Australien.
Om dessa uppgifter är korrekta eller inte kan säkert någon annan svara bättre på.
Jag tror faktiskt att det är fler än två som kommit i luften. Antar att den som hamnar i Australien är ZU-DES.
De sydafrikanska "Saffarna" har olika (intressanta) motoralternativ, någon av dem (ZS-BSG) har väl fått en Lycoming IO-540 på 310 hästar installerad.
Sedan fanns väl en någon A-Safir med bland de 16....
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Jag googlade lite på SAAB safir på sydafrikanska sidor. Jag hittade en bra bild på ZU-DES och en annan bild på en maskin under restuarering. Den var vinglös men blankt lackerade som svensk gul, det uppgavs att det var nr 91-300. På fenan kunde man se början på en registrering ZU- .På samma bild fanns också, i bakgrunden, en dammig Safir-kropp
Editerar in adresser till de bilder jag fann
ZU-DES, en annan bild än den Håkan hittat
http://www.aircraft.co.za/Gallery/Photo225.php
Restuareringsobjektet, den fjärde bilden visar Safiren
http://avcom.co.za/phpBB3/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Editerar in adresser till de bilder jag fann
ZU-DES, en annan bild än den Håkan hittat
http://www.aircraft.co.za/Gallery/Photo225.php
Restuareringsobjektet, den fjärde bilden visar Safiren
http://avcom.co.za/phpBB3/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Senast redigerad av Olle Ekwall den 28 mar 2009, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Då har vi kommit ungefär lika långt Olle, jag fann den här bilden:
http://www.5wwwww5.com/forum/viewtopic. ... saaviation
Spinnern ser ju annorlunda ut men vad som döljer sig under motorkåporna vet jag inte.
Jag har för mig att Christer Sidelöv nämnde att det gjorts beräkningar på att konvertera till Lycoming O-540 och att det skulle vara fullt möjligt.
http://www.5wwwww5.com/forum/viewtopic. ... saaviation
Spinnern ser ju annorlunda ut men vad som döljer sig under motorkåporna vet jag inte.
Jag har för mig att Christer Sidelöv nämnde att det gjorts beräkningar på att konvertera till Lycoming O-540 och att det skulle vara fullt möjligt.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Olle Ekwall skrev:Jag googlade lite på SAAB safir på sydafrikanska sidor. Jag hittade en bra bild på ZU-DES och en annan bild på en maskin under restuarering. Den var vinglös men blankt lackerade som svensk gul, det uppgavs att det var nr 91-300. På fenan kunde man se början på en registrering ZU- .På samma bild fanns också, i bakgrunden, en dammig Safir-kropp
Editerar in adresser till de bilder jag fann
ZU-DES, en annan bild än den Håkan hittat
http://www.aircraft.co.za/Gallery/Photo225.php
Restuareringsobjektet, den fjärde bilden visar Safiren
http://avcom.co.za/phpBB3/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Tror denna var den första Safiren i RSA som flög efter restaurering - kanske inte tillräckligt bra gjort arbete, eller så kanske något annat missöde inträffat?
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Enligt Sydafrikanska registret finns tre stycken SAAB 91 registrerade.
91.245 ZU-BXC
91.289 ZU-BSG
91.394 ZU-DES
Tyvärr finns inga uppgifter om motorinstallationen.
91.245 ZU-BXC
91.289 ZU-BSG
91.394 ZU-DES
Tyvärr finns inga uppgifter om motorinstallationen.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Rörande ZU-BSG - detta är saxat från http://www.africanpilot.co.za/safir-saa ... 2007_4.phpHåkan Olsson skrev:Enligt Sydafrikanska registret finns tre stycken SAAB 91 registrerade.
91.245 ZU-BXC
91.289 ZU-BSG
91.394 ZU-DES
Tyvärr finns inga uppgifter om motorinstallationen.
With the new Continental IO 540 300hp engine, the SAAB Safir takes off at Krugersdorp (altitude 5 500 feet) in less than 600 metres on a hot summers day and climbs away at 80 knots with a climb rate of 800 feet/min. The cruise speed, at a little over 65% power, is an incredible 165 knots and with a VNE of 185 knots the SAAB Safir has a comfortable flight envelope. Approach speed for landing is 70 knots using the aircraft’s split flaps. The undercarriage is completely manual and Theunis says it is hard work to raise and lower the tricycle gear. The aircraft is stressed to -3 g and +7 g and is an ideal aerobatics trainer. The front two seats in the cockpit are spacious but as a three seat aircraft the single rear seat is rather cramped and is really only used for luggage. The new engine installation of this particular aircraft was undertaken by Des Nel who is also well-renowned for re-building one of the finest SAAB Safirs in South Africa. He owns ZU DES which has received several EAA South Africa awards for fine restoration and workmanship.
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Mycket intressant information.
Då kan vi förmoda att det finns två Safirer med IO-540-motor i Sydafrika. Nu gäller det bara att komma i kontakt med Des Nel.
Varför ämnet är intressant är därför att reservdelar till de gamla Lycoming O-435-A som satt i SAAB 91B och C är mycket svåra att hitta och det börjar bli allt svårare att få motorer översedda. Att konvertera till Lycoming IO-540 gör att man kan behålla ljudet av en sexcylindrig motor samtidigt som prestanda ju ökar dramatiskt.
Sedan återstår frågan om de andra tretton individerna, vilka var de och var finns de?
Då kan vi förmoda att det finns två Safirer med IO-540-motor i Sydafrika. Nu gäller det bara att komma i kontakt med Des Nel.
Varför ämnet är intressant är därför att reservdelar till de gamla Lycoming O-435-A som satt i SAAB 91B och C är mycket svåra att hitta och det börjar bli allt svårare att få motorer översedda. Att konvertera till Lycoming IO-540 gör att man kan behålla ljudet av en sexcylindrig motor samtidigt som prestanda ju ökar dramatiskt.
Sedan återstår frågan om de andra tretton individerna, vilka var de och var finns de?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Följande Safirer noterades på de etiopiska flygbaserna Debrezeit och Lideta i mars 1996, alltså innan de skeppades till Sydafrika.
Saab 91A
102 (91108) utan vingar
108 (91142) komplett
Saab 91B
119 (91289) Komplett
120 (91300) utan vingar
121 (91301) utan vingar
124 (91305) utan vingar
126 (91240) utan vingar
129 (91243) utan vingar
131 (91245) komplett
Saab 91C
134 (91387) komplett
135 (91388) utan vingar
138 (91391) komplett
139 (91392) komplett
141 (91394) komplett
142 (91445) komplett
144 (91471) komplett
146 (91473) komplett
källa: Aeroplane Monthly July 1996, s.21
Saab 91A
102 (91108) utan vingar
108 (91142) komplett
Saab 91B
119 (91289) Komplett
120 (91300) utan vingar
121 (91301) utan vingar
124 (91305) utan vingar
126 (91240) utan vingar
129 (91243) utan vingar
131 (91245) komplett
Saab 91C
134 (91387) komplett
135 (91388) utan vingar
138 (91391) komplett
139 (91392) komplett
141 (91394) komplett
142 (91445) komplett
144 (91471) komplett
146 (91473) komplett
källa: Aeroplane Monthly July 1996, s.21
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Tänkte fylla på med mer info. Källor är Air Britain news och en del spridda egna anteckningar.
Saab 91A
102 (91108) utan vingar
Noterad magasinerad Brakpan 2000-10-02.
Saab 91B
119 (91289) komplett
reg ZU-BSG 1999-07-13; Justinian Syndicate, Cramerview. Även ZU-BXC reserverad med detta c/n hösten 1999, men antog sedermera id 91245.
120 (91300) utan vingar
Kroppen noterad Brakpan 2000-10-02, då hade visst arbete gjorts. Även noterad Witbank 2002-08-09 med samma status och då ägd av G & R Kew.
124 (91305) utan vingar
Noterad under restaurering Vereeniging i november 2003 och 2004-09-11.
Saab 91C
134 (91387) komplett
Noterad under restaurering Vereeniging i november 2003 och 2004-09-11.
138 (91391) komplett
Noterad under restaurering Rand 2001-01-19 målad helgul (ZS-DES?). ZS-DES skadad vid ett hangarras Vereenigng 2001-07-23. Noterad helgul utan reg Rand 2002-08-13. Ägd av D. Nel och noterad under reperation Vereeniging 2004-09-11.
Jmfr med infot att ZS-DES är c/n 91394. Har ZS-DES bytt kropp?
Saab 91A
102 (91108) utan vingar
Noterad magasinerad Brakpan 2000-10-02.
Saab 91B
119 (91289) komplett
reg ZU-BSG 1999-07-13; Justinian Syndicate, Cramerview. Även ZU-BXC reserverad med detta c/n hösten 1999, men antog sedermera id 91245.
120 (91300) utan vingar
Kroppen noterad Brakpan 2000-10-02, då hade visst arbete gjorts. Även noterad Witbank 2002-08-09 med samma status och då ägd av G & R Kew.
124 (91305) utan vingar
Noterad under restaurering Vereeniging i november 2003 och 2004-09-11.
Saab 91C
134 (91387) komplett
Noterad under restaurering Vereeniging i november 2003 och 2004-09-11.
138 (91391) komplett
Noterad under restaurering Rand 2001-01-19 målad helgul (ZS-DES?). ZS-DES skadad vid ett hangarras Vereenigng 2001-07-23. Noterad helgul utan reg Rand 2002-08-13. Ägd av D. Nel och noterad under reperation Vereeniging 2004-09-11.
Jmfr med infot att ZS-DES är c/n 91394. Har ZS-DES bytt kropp?
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Nja det gäller nog bara att hålla isär bokstäverna S och U.....Fredric Lagerquist skrev: 138 (91391) komplett
Noterad under restaurering Rand 2001-01-19 målad helgul (ZS-DES?). ZS-DES skadad vid ett hangarras Vereenigng 2001-07-23. Noterad helgul utan reg Rand 2002-08-13. Ägd av D. Nel och noterad under reperation Vereeniging 2004-09-11.
Jmfr med infot att ZS-DES är c/n 91394. Har ZS-DES bytt kropp?
Sydafrikanska flygplan kan ha registreringar som börjar på ZU eller ZS sålunda är ZU-DES = 91.394 och ZS-DES = 91.391
Det verkar som om Des Nel har lyckats få två personliga registreringar.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Bingo! Tack, Håkan Men jag har skrivit fel i förra inlägget, byt ut "mina" ZS mot ZU (zulu uniformen). Mitt "typo", sorryHåkan Olsson skrev:Nja det gäller nog bara att hålla isär bokstäverna S och U.....Fredric Lagerquist skrev: 138 (91391) komplett
Noterad under restaurering Rand 2001-01-19 målad helgul (ZS-DES?). ZS-DES skadad vid ett hangarras Vereenigng 2001-07-23. Noterad helgul utan reg Rand 2002-08-13. Ägd av D. Nel och noterad under reperation Vereeniging 2004-09-11.
Jmfr med infot att ZS-DES är c/n 91394. Har ZS-DES bytt kropp?
Sydafrikanska flygplan kan ha registreringar som börjar på ZU eller ZS sålunda är ZU-DES = 91.394 och ZS-DES = 91.391
Det verkar som om Des Nel har lyckats få två personliga registreringar.
Verkar inte som Des Nels Safirer har dykt upp i Australien än, i varje fall hittade jag inget nu när jag sökte...
ändrad 22:23
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Jag kan tänka mig att du kan flyga i Australien ett tag med Sydafrikansk registrering eftersom de båda länderna står varandra nära på många sätt och vis.
Att snubbla på Zulu och Sierra kan vara lätt ibland, inte många länder har två olik prefix i sina registreringar.
Grävandet efter fakta fortsätter !
Att snubbla på Zulu och Sierra kan vara lätt ibland, inte många länder har två olik prefix i sina registreringar.
Grävandet efter fakta fortsätter !
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Hej, i den utmärkta skriften Svensk flyghistorisk tidskrift 5/2000 finns en artikel om Safirer i Sydafrika.
Den upptar ingen förteckning över vilka Safirer som är vilka, men kanske kan vara intressant ändå.
Bl a finns bilder som visar ett antal Safirer (foto av Frank Stenvall enligt artikeln) i "mindre gott skick", "i väntan på nya ägare och renovering", med hänvisning till John Sayers gård väster om Johannesburg. Även en B17 och en Fairey Firefly förekommer på bilder här.
/Fredrik
Den upptar ingen förteckning över vilka Safirer som är vilka, men kanske kan vara intressant ändå.
Bl a finns bilder som visar ett antal Safirer (foto av Frank Stenvall enligt artikeln) i "mindre gott skick", "i väntan på nya ägare och renovering", med hänvisning till John Sayers gård väster om Johannesburg. Även en B17 och en Fairey Firefly förekommer på bilder här.
/Fredrik
/Fredrik Andersson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Saab Safir - läget i Sydafrika?
Ser ut som att ZU-DES sedan någon månad tillbaka ligger ute för försäljning:
http://www.junkmail.co.za/v-johannesbur ... EdQX200939
Utgångspris 700,000.00 ZAR = 636,277.40 SEK
http://www.junkmail.co.za/v-johannesbur ... EdQX200939
Utgångspris 700,000.00 ZAR = 636,277.40 SEK