Kommer att tänka på ett 60 år gammal Salon Gahlin-skämt.
Se http://larssundin.ownit.nu/Ett_Ar_i_Luf ... oligt1.jpg, allra sista skämtet. Det följer med några till på köpet.
Hade denna sida liggande i datorn. Allra sist nämns en nonstop flygning runt jorden av Lucky Lady; här en Youtube-filmsnutt om detta från den flitige "Bomberguy".
Jag har inte hittat något om när man först kunde resa med ett och samma bolag. Numera finns allianser mellan bolag och detta med "samma bolag" är ju litet diffust. Det finns mycket skrivet om detta, bl a på Wikitravel här. Men någonstans finns det nog något om den första jorden-runt-biljetten; har ett svagt minne att ha läst något.
Apropå biljetten så finns ju historien om biskopen i Skara som skulle på kyrkomöte i Bombay. "Jaha, det blir till att byta i Stenstorp då" sa tågets konduktör när han klippte biljetten.
Tillägg: Hade inte Erik J svarat hade jag helt tagit bort denna av moderator nyskapade tråd som ändå i detta mitt inlägg återvänder till (den formella) grundfrågan: När kunde man först resa på "samma biljett" jorden runt? Moderator och jag har sprungit förbi varandra.
Lars S
Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m
Senast redigerad av Lars Sundin den 29 mar 2009, 21:29, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Skämt ur Ett år i luften 1950
I watched the film covering Lucky Lady’s around the world flight. It was mentioned that the in-flight refuelling system was British. Looking up Sir (Squadron Leader) Alan Cobham I found that he was asked to invest in Airspeed Ltd. Founded by Hessell Tintman and the well known author Nevil Shute Norway. More about this can be found in Nevil Shute’s book ‘Slide rule’ which Lars has told me before has been translated into Swedish. See also
http://www.nevilshute.org/Aero/aerobiography.php
http://www.nevilshute.org/aerobiography.php
If I remember correctly Nevil Shute was one of the individuals starting Flight Refuelling Ltd. And Sir Alan was a major player in this programme which culminated in a non-stop flight from England to India.
http://www.nevilshute.org/Aero/aerobiography.php
http://www.nevilshute.org/aerobiography.php
If I remember correctly Nevil Shute was one of the individuals starting Flight Refuelling Ltd. And Sir Alan was a major player in this programme which culminated in a non-stop flight from England to India.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Skämt ur Ett år i luften 1950 - och litet om lufttankning m
Lars,
I thought of this after I added my comment. There isn’t much difference between a round the glob flight and an aborted take off, is there now? In both cases you end up at the same airport and the same terminal. If I was given a choice I would go for the aborted take off. Think of all that plastic food you don’t have to eat and the time you save.
Thinks Erik who has been acting as self loading cargo too much in his days.
I thought of this after I added my comment. There isn’t much difference between a round the glob flight and an aborted take off, is there now? In both cases you end up at the same airport and the same terminal. If I was given a choice I would go for the aborted take off. Think of all that plastic food you don’t have to eat and the time you save.
Thinks Erik who has been acting as self loading cargo too much in his days.