Hittade denna bild......
http://www.airliners.net/photo/Gloster- ... 1504988/L/
usch vad jag mår illa när det slutar så här, man vågar inte drömma om vad nästa steg blir........
Det är i dagarna 40 år sedan två Armstrong Withworth Meteor T.T.20, SE-DCF och SE-DCH, avregistrerades och såldes till Västtyskland. Men de kom inte längre än till Belgien.........
http://www.abpic.co.uk/photo/1090032/ och http://www.abpic.co.uk/photo/1090034/
eftersom det uppstod rykten om misstänkt fortsatt användning i Biafra
http://www.ipms.be/KIT/150/KIT%20150%20Preview.pdf sid 39 och 42
Slutförvaringen blev på en typ av flygplanskyrkogård (museum verkar i mina ögon alldeles för lyxig benämning) i Frankrike.
http://www.airliners.net/photo/Poland-- ... 1484986/L/
http://www.meteorflight.com/waveplus/me ... ors_france
Jag tror att Biafra flygvapen-kännaren Fredric L, har mer att berätta om dessa flygplan, framför allt om kopplingen till Biafra, eftersom den fransk/flamländska IPMS-artikeln ovan är ofullständig och framförallt inte för mig lätt att förstå m a p att skolfranskan smulats sönder med åren.
Meteor-IT-nedslag
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Meteor-IT-nedslag
På Kenneths begäran
Två av Svensk Flygtjänsts avställda Gloster Meteor TT.20 vilka mestadels tidigare använts för målflyg i Danmark, SE-DCF och -DCI, "smögs" under våren 1969 ut från sin uppställningsplats på Bulltofta och flögs till Billund den 15 mars. Svensk Flygtjänst hade sålt dem till den danske köpmannen Keld Åge Mortensen.
Meteorerna fortsatte vidare till Köln den 7 april för att slutligen anlända till Gosselies i Belgien den 11 maj.
Den 27 oktober 1969 skrev en viss herr Berg i Karlsruhe till västtyska luftfartsverket och ansökte om registreringar åt planen. Enligt ansökan skulle dessa ferryflygas Malmö - Bremen - Karlsruhe - Bordeaux - Lissabon på tyskt register. Ett par dagar senare reserverades SE-DCF som D-CAKU och SE-DCI som D-CAKY, men när amerikanska myndigheter upplyste tyskarna att registrering i USA tidigare hade avslagits på grund av misstanke att planen var ämnade för Biafra, drogs omedelbart dessa reservationer in. SE-DCF och -DCI kom att stå kvarglömda i Gossiles in på 80-talet då ett franskt flygmuseum förbarmade sig över dem. Eller som Kenneth hellre säger: flygplanskyrkogård
Två av Svensk Flygtjänsts avställda Gloster Meteor TT.20 vilka mestadels tidigare använts för målflyg i Danmark, SE-DCF och -DCI, "smögs" under våren 1969 ut från sin uppställningsplats på Bulltofta och flögs till Billund den 15 mars. Svensk Flygtjänst hade sålt dem till den danske köpmannen Keld Åge Mortensen.
Meteorerna fortsatte vidare till Köln den 7 april för att slutligen anlända till Gosselies i Belgien den 11 maj.
Den 27 oktober 1969 skrev en viss herr Berg i Karlsruhe till västtyska luftfartsverket och ansökte om registreringar åt planen. Enligt ansökan skulle dessa ferryflygas Malmö - Bremen - Karlsruhe - Bordeaux - Lissabon på tyskt register. Ett par dagar senare reserverades SE-DCF som D-CAKU och SE-DCI som D-CAKY, men när amerikanska myndigheter upplyste tyskarna att registrering i USA tidigare hade avslagits på grund av misstanke att planen var ämnade för Biafra, drogs omedelbart dessa reservationer in. SE-DCF och -DCI kom att stå kvarglömda i Gossiles in på 80-talet då ett franskt flygmuseum förbarmade sig över dem. Eller som Kenneth hellre säger: flygplanskyrkogård
Re: Meteor-IT-nedslag
Jag lägger upp en länk till slottet/vingården/flygmuseet/bilmuseet i Savigny Llès Beaune.
Det verkar som om man kan besöka museikyrkogården.
http://musee-location-de-salle-vin-rece ... /index.htm
Det verkar som om man kan besöka museikyrkogården.
http://musee-location-de-salle-vin-rece ... /index.htm