För en liten tid sedan så hittade jag en uppsats av Leif Hellström som beskriver hur CIA byggde upp ett flygvapen i Kongo under 1960-talet.
Uppsatsen har en klar anknytnining till Sverige eftersom ett antal svenskar var anställda i detta flygvapen liksom ett antal andra skandinaver.
Om man vill kan man ladda ner uppstasen från Södertörns högskola här:
http://sh.diva-portal.org/smash/record. ... iva2:15224
Kongo, -Vad hände efter "Fredsflygarna" ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Kongo, -Vad hände efter "Fredsflygarna" ?
Fantastiskt, ska bli kul att läsa igenom uppsatsen! Tack för att du förmedlade detta intressanta.
/S
/S
-
Mycket intressant läsning! Har bara orkat med ungefär 1/3 än så länge men kan knappt bärga mig att ta mig an resten. En eloge till Leif för sina ansträngningar att bringa ljus till en intressant men bortglömd och ändå skrämmande aktuell epok i vår nutidshistoria.
Per Börjeson
Har precis läst Tim Butchers Blood River som handlar om hans resa i Livingstones fotspår, längs Kongofloden, en resa som alla sa var omöjlig. Den boken tillsammans med Joseph Conrads Heart of Darkness visar på historiens förra och senare delar i Kongo. Det vi sedan läser och upplever om tiden på 60-talet då "kriget" utspelade sig visar på en obruten kedja av våld och girighet. Huvva säger jag bara.
/Stellan
/Stellan