Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Hej!
I början av 1954 besökte en israelisk pilot, Benyamin Peled, Sverige för att flyga J 29 inför eventuellt köp. Enligt en israelisk källa skall flygningen/flygningarna ha ägt rum mellan den 3 januari och 29 mars 1954. Vem vet mer om detta? Var fick Peled flyga Tunnan, hos Saab, FC eller på någon flottilj? Det blev inte någon försäljning av Tunnan till Israel, i och med de valde franska Mystere IVA istället.
Jag ställde samma fråga även på det gamla forumet, men hoppas på fler svar.
M V H
Jan Forsgren
I början av 1954 besökte en israelisk pilot, Benyamin Peled, Sverige för att flyga J 29 inför eventuellt köp. Enligt en israelisk källa skall flygningen/flygningarna ha ägt rum mellan den 3 januari och 29 mars 1954. Vem vet mer om detta? Var fick Peled flyga Tunnan, hos Saab, FC eller på någon flottilj? Det blev inte någon försäljning av Tunnan till Israel, i och med de valde franska Mystere IVA istället.
Jag ställde samma fråga även på det gamla forumet, men hoppas på fler svar.
M V H
Jan Forsgren
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Hej.
Enligt FR nr27, om Tunnan
Så inleddes förhandlingar med Hayl Ha`Avir (Israel AF) hösten 1953.
Det gällde 12 st flygplan .
En eventuell affär fick ett abrubt slut våren 1954.
Saab ville tydligen Inte berätta varför.
Det var ju under 1953 man utannonserade Tunnan i fackpressen också
Bla i Flight i mitten av juli 1953 med helsidesannons.
Vd Tryggve Holm påstår Saab då har produktionskapacitet som är större än Flygvapnets aktuella behov.
Enl.annonsen :Flygande Tunnor för omedelbar export
(obs: jag har Ej annonsen, men ett referat )
Det står vidare:
Till Paris-utställningen nyligen (1953) tänkte Saab visa J29:an, Men FV ville inte detta pga att man ej ville avslöja dess prestanda.
Kan man tänka sig vissa påtryckningar ?
1953 var väl knappast alla 661 Tunnor beställda?
Angående Israelerna har jag inte hitta något än
Bengt
Enligt FR nr27, om Tunnan
Så inleddes förhandlingar med Hayl Ha`Avir (Israel AF) hösten 1953.
Det gällde 12 st flygplan .
En eventuell affär fick ett abrubt slut våren 1954.
Saab ville tydligen Inte berätta varför.
Det var ju under 1953 man utannonserade Tunnan i fackpressen också
Bla i Flight i mitten av juli 1953 med helsidesannons.
Vd Tryggve Holm påstår Saab då har produktionskapacitet som är större än Flygvapnets aktuella behov.
Enl.annonsen :Flygande Tunnor för omedelbar export
(obs: jag har Ej annonsen, men ett referat )
Det står vidare:
Till Paris-utställningen nyligen (1953) tänkte Saab visa J29:an, Men FV ville inte detta pga att man ej ville avslöja dess prestanda.
Kan man tänka sig vissa påtryckningar ?
1953 var väl knappast alla 661 Tunnor beställda?
Angående Israelerna har jag inte hitta något än
Bengt
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Jan skriver:
>>Det blev inte någon försäljning av Tunnan till Israel, i och med de valde franska Mystere IVA istället.>>
Varför tro?
.
Påtryckningar fanns våren 1954
Överste Hubert Julian (uppköpare för Guatemalas FV) säger::
Sverige vägrade sälja gamla jaktplan (typ uppges inte).
Som orsak uppgavs:
””Vi (Sverige) har mottagit INSTRUKTIONER från Förenta Staternas ambassad i Stockholm om att USA skulle ta mycket illa upp om vi sålde planen till Guatemala””
Tidpunkt April 1954 !
Nu gäller ju inte detta Israel annat än Tidpunkten.
Har för mig att Israel inte fick köpa amerikanska plan ungefär vid denna tidpunkt?
Vi får kolla vidare.
Bengt
>>Det blev inte någon försäljning av Tunnan till Israel, i och med de valde franska Mystere IVA istället.>>
Varför tro?
.
Påtryckningar fanns våren 1954
Överste Hubert Julian (uppköpare för Guatemalas FV) säger::
Sverige vägrade sälja gamla jaktplan (typ uppges inte).
Som orsak uppgavs:
””Vi (Sverige) har mottagit INSTRUKTIONER från Förenta Staternas ambassad i Stockholm om att USA skulle ta mycket illa upp om vi sålde planen till Guatemala””
Tidpunkt April 1954 !
Nu gäller ju inte detta Israel annat än Tidpunkten.
Har för mig att Israel inte fick köpa amerikanska plan ungefär vid denna tidpunkt?
Vi får kolla vidare.
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Trevaren från Guatemala att köpa stridsflygplan från Sverige är i och för sig intressant, men frågan är om den kan jämföras med eventuell Tunnan-export till Israel. Jag tror inte det, vet man vad som hände i Guatemala 1954 så kan man ju knappast bli direkt förvånad att USA inte gillade idéen.Bengt Ekbladh skrev:Jan skriver:
>>Det blev inte någon försäljning av Tunnan till Israel, i och med de valde franska Mystere IVA istället.>>
Varför tro?
.
Påtryckningar fanns våren 1954
Överste Hubert Julian (uppköpare för Guatemalas FV) säger::
Sverige vägrade sälja gamla jaktplan (typ uppges inte).
Som orsak uppgavs:
””Vi (Sverige) har mottagit INSTRUKTIONER från Förenta Staternas ambassad i Stockholm om att USA skulle ta mycket illa upp om vi sålde planen till Guatemala””
Tidpunkt April 1954 !
Nu gäller ju inte detta Israel annat än Tidpunkten.
Har för mig att Israel inte fick köpa amerikanska plan ungefär vid denna tidpunkt?
Vi får kolla vidare.
Bengt
Åter till tråden; Peleds flygningar med Tunnan
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
:Detta gillade inte USA heller ::
On April 1954 an IAF delegation was sent to Europe and America to search for a new fighter. The aircraft chosen was the Canadair CL-13 Sabre, the Canadian version of the North American F-86 Sabre, star of the Korean war. 24 CL-13B Sabre Mk.3 were purchased and were already painted with Israeli camouflage and covered with Israeli markings when the Canadian government cancelled the order, apparently under American pressure not to offend Arab governments.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... htm#Streak
Bengt
Åter till tråden
On April 1954 an IAF delegation was sent to Europe and America to search for a new fighter. The aircraft chosen was the Canadair CL-13 Sabre, the Canadian version of the North American F-86 Sabre, star of the Korean war. 24 CL-13B Sabre Mk.3 were purchased and were already painted with Israeli camouflage and covered with Israeli markings when the Canadian government cancelled the order, apparently under American pressure not to offend Arab governments.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... htm#Streak
Bengt
Åter till tråden
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Tack Bengt och Fredric för svaren,
Frågan om en israelisk pilot tilläts flyga den då toppmoderna Saab J 29 är intressant, i och med att både Saab och Flygvapnet förefaller ha varit tämligen restriktiva med sådana tillstånd. Ett annat land som visade intresse för Tunnan var Jugoslavien, dock fick inga jugoslaviska piloter tillstånd att flyga J 29 trots ett flertal förfrågningar. Jugoslavien och Israel går kanske inte att direkt jämföra, speciellt vid denna tid, men i alla fall...
Peled lär för övrigt ha ansett att Tunnan var ett utmärkt jaktflygplan, dock mindre lämpligt som attackflygplan.
Rörande Guatemala, så ville de köpa ett antal Mustanger. Som Fredric påpekar i sitt inlägg, så politik ingår alltid i affärer.
M V H
Jan Forsgren
Frågan om en israelisk pilot tilläts flyga den då toppmoderna Saab J 29 är intressant, i och med att både Saab och Flygvapnet förefaller ha varit tämligen restriktiva med sådana tillstånd. Ett annat land som visade intresse för Tunnan var Jugoslavien, dock fick inga jugoslaviska piloter tillstånd att flyga J 29 trots ett flertal förfrågningar. Jugoslavien och Israel går kanske inte att direkt jämföra, speciellt vid denna tid, men i alla fall...
Peled lär för övrigt ha ansett att Tunnan var ett utmärkt jaktflygplan, dock mindre lämpligt som attackflygplan.
Rörande Guatemala, så ville de köpa ett antal Mustanger. Som Fredric påpekar i sitt inlägg, så politik ingår alltid i affärer.
M V H
Jan Forsgren
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 02 mar 2009, 23:30
- Ort: Göteborg
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Hade onekligen varit intressant om Israelerna köpt ett antal J29 med tanke på de konfilkter landet kom att bli indraget i de närmaste åren. Spännande att se hur J29:an presterat mot MIG15.
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Israel var ju desperat på mer / nyarae flygplan
The following types were evaluated by Israeli pilots, but not subsequently procured:
Supermarine Attacker, SAAB J-29, Vought F-8D/E Crusader.
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mide ... t-used.htm
En ”kunde ha varit” bild
SAAB J 29A Tunnan in a "what if?" Israeli scheme. Israeli considered purchasing the Tunnan for some time, but eventually chose another aircraft.
http://www.gaetanmarie.com/en/j29.htm
Benny Peled (1928–July 13, 2002), born Benjamin Weidenfeld in Tel Aviv, Israel, was the commander of the Israeli Air Force during the Yom Kippur War and Operation Entebbe. He retired with the rank of Aluf (Major General).
Har inte hittat något datum än tyvärr
Bengt
The following types were evaluated by Israeli pilots, but not subsequently procured:
Supermarine Attacker, SAAB J-29, Vought F-8D/E Crusader.
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mide ... t-used.htm
En ”kunde ha varit” bild
SAAB J 29A Tunnan in a "what if?" Israeli scheme. Israeli considered purchasing the Tunnan for some time, but eventually chose another aircraft.
http://www.gaetanmarie.com/en/j29.htm
Benny Peled (1928–July 13, 2002), born Benjamin Weidenfeld in Tel Aviv, Israel, was the commander of the Israeli Air Force during the Yom Kippur War and Operation Entebbe. He retired with the rank of Aluf (Major General).
Har inte hittat något datum än tyvärr
Bengt
Re: Israelisk utvärdering av J 29, 1954
Att Israel inte köpte flygplan från Sverige var nog inte så konstigt man fick helt enkelt till ett avtal med franska Dassault som gjorde att man kunde få hyfsat moderna flygplan omgående. Franska Armée d l'air hade beställt Dassult Ouragan som man inte var helt nöjd med när man visste att Dassault Mystère IIC så att säga låg i pipeline.
Dassault kunde, förutsatt att Israel beställde Mystère IV, leverera Ouragan som en form av nödlösning tills produktionen av Mystère IV kom igång.
Dett passade Armée d l'air utmärkt eftersom de då kunde få 24 stycken färre av en typ som de egentligen inte ville ha och få dem ersatta med Mystère IIC
Detta avtal var nog oslagbart för Israel vid den tidpunkten.
Men åter till kärnfrågan om vi inte skall dela på tråden. Var flög Benjamin Peled J 29 ? Tidsperioden vet vi ju redan, mellan 3:e januari och 29:e mars 1954.
Dassault kunde, förutsatt att Israel beställde Mystère IV, leverera Ouragan som en form av nödlösning tills produktionen av Mystère IV kom igång.
Dett passade Armée d l'air utmärkt eftersom de då kunde få 24 stycken färre av en typ som de egentligen inte ville ha och få dem ersatta med Mystère IIC
Detta avtal var nog oslagbart för Israel vid den tidpunkten.
Men åter till kärnfrågan om vi inte skall dela på tråden. Var flög Benjamin Peled J 29 ? Tidsperioden vet vi ju redan, mellan 3:e januari och 29:e mars 1954.