Dags för ett flygmuseum i Stockholm?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 mar 2008, 21:25
Arlandasamlingarnas framtid
Arlandasamlingarna, som tillhör Luftfartsverket (LFV), kan sägas vara grunden för ett civilt nationellt flygmuseum. Flygvapenmuseum i Linköping är uteslutande ett flygmilitärt museum och tillhör Statens försvarshistoriska museer (SFHM).
Arlandasamlingarna är idag inte hotade i sin nuvarande byggnad på Arlanda. Inom cirka fem år vill dock LFV kunna utnyttja den befintliga byggnaden och omgivande mark för andra ändamål. LFV vill dessutom avveckla Arlandasamlingarna eftersom museiverksamhet inte passar in i den kommersiella verksamheten.
LFV har sedan början av 1950-talet haft ett nära samarbete med Tekniska museet (TM) dels för att samla flyghistoriska föremål, dels för att driva frågan om ett civilt flygmuseum.
Arlandasamlingarna flyttade 1985 in i den nuvarande byggnaden. Olika organisationsformer har prövats genom åren. 1995 bildades stiftelsen Arlanda Aerospace Expo med stöd av LFV, TM, SAS, Saab, Volvo Flygmotor m.fl. Låga besökssiffror och vikande konjunkturer ledde till att sponsorerna drog sig ur, varför stiftelsen begärdes i likvidation 2001. I samband med stiftelsens avveckling tog LFV på sig ansvaret att vårda samlingarna samt att tillsammans med TM arbeta för en långsiktig lösning på Arlandasamlingarnas framtid.
När stiftelsen trädde i likvidation beslutade vissa av stiftelsens styrelsemedlemmar att bilda Föreningen Flygmuseum i Sverige (FFS). FFS:s enda ändamål är att föreslå en lösning på frågan om Arlandasamlingarnas framtid. Flera alternativa lokaliseringar för Arlandasamlingarna har studerats, exempelvis de f.d. flottiljflygplatserna i Göteborg, Västerås och Barkarby. Även alternativen Arlandastad och TM har studerats. Samtliga alternativ krävde någon form av operatör och lämpliga lokaler samt långsiktigt säkerställda investeringar och driftkostnader.
Alternativet TM blev intressant då det blev känt att den gamla sjöflyghangaren i Lindarängen i Frihamnen, som ägs av Stockholms hamn, skall utrymmas. Godshanteringen skall inom fem-tio år flyttas till Nynäshamn.
Lindarängshangaren med omgivande mark skulle kunna vara en utmärkt lokalisering av Arlandasamlingarna och förhoppningsvis passa in i Stockholms stads planering av området. Hangaren är flyghistoriskt intressant eftersom den har kvar sin ursprungliga form sedan den byggdes omkring 1930. Den renoverades i mitten av 1990-talet och förklarades som byggnadsminne 1997.
TM är en stiftelse med en fungerande ekonomi grundad på statsbidrag, donationer och inträdesavgifter. Museiverksamheten bedrivs med professionella krafter för utställningar och marknadsföring. Arlandasamlingarna skulle kunna bli ett annex till TM och till och med kunna bidra till ökade besökssiffror.
Tacksam för synpunkter!
Christer Lokind
Ordförande i FFS
Arlandasamlingarna är idag inte hotade i sin nuvarande byggnad på Arlanda. Inom cirka fem år vill dock LFV kunna utnyttja den befintliga byggnaden och omgivande mark för andra ändamål. LFV vill dessutom avveckla Arlandasamlingarna eftersom museiverksamhet inte passar in i den kommersiella verksamheten.
LFV har sedan början av 1950-talet haft ett nära samarbete med Tekniska museet (TM) dels för att samla flyghistoriska föremål, dels för att driva frågan om ett civilt flygmuseum.
Arlandasamlingarna flyttade 1985 in i den nuvarande byggnaden. Olika organisationsformer har prövats genom åren. 1995 bildades stiftelsen Arlanda Aerospace Expo med stöd av LFV, TM, SAS, Saab, Volvo Flygmotor m.fl. Låga besökssiffror och vikande konjunkturer ledde till att sponsorerna drog sig ur, varför stiftelsen begärdes i likvidation 2001. I samband med stiftelsens avveckling tog LFV på sig ansvaret att vårda samlingarna samt att tillsammans med TM arbeta för en långsiktig lösning på Arlandasamlingarnas framtid.
När stiftelsen trädde i likvidation beslutade vissa av stiftelsens styrelsemedlemmar att bilda Föreningen Flygmuseum i Sverige (FFS). FFS:s enda ändamål är att föreslå en lösning på frågan om Arlandasamlingarnas framtid. Flera alternativa lokaliseringar för Arlandasamlingarna har studerats, exempelvis de f.d. flottiljflygplatserna i Göteborg, Västerås och Barkarby. Även alternativen Arlandastad och TM har studerats. Samtliga alternativ krävde någon form av operatör och lämpliga lokaler samt långsiktigt säkerställda investeringar och driftkostnader.
Alternativet TM blev intressant då det blev känt att den gamla sjöflyghangaren i Lindarängen i Frihamnen, som ägs av Stockholms hamn, skall utrymmas. Godshanteringen skall inom fem-tio år flyttas till Nynäshamn.
Lindarängshangaren med omgivande mark skulle kunna vara en utmärkt lokalisering av Arlandasamlingarna och förhoppningsvis passa in i Stockholms stads planering av området. Hangaren är flyghistoriskt intressant eftersom den har kvar sin ursprungliga form sedan den byggdes omkring 1930. Den renoverades i mitten av 1990-talet och förklarades som byggnadsminne 1997.
TM är en stiftelse med en fungerande ekonomi grundad på statsbidrag, donationer och inträdesavgifter. Museiverksamheten bedrivs med professionella krafter för utställningar och marknadsföring. Arlandasamlingarna skulle kunna bli ett annex till TM och till och med kunna bidra till ökade besökssiffror.
Tacksam för synpunkter!
Christer Lokind
Ordförande i FFS
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Arlandasamlingarnas framtid
En bra idé och bra också att du tar upp saken här på forumet. Man får hoppas det går bra, ett nationellt flygmuseum har ju diskuterats sedan 20-talet. "Spåren förskräcker" måste man väl tyvärr säga, när man tänker på andra nationella teknikmuseer (som Telemuseum). Men försöka duger.
Så här såg byggnaden ut för knappt 5 år sedan. Jag har f ö en 7-sidig artikel från 1931 (ur tidskriften Byggmästaren) där konstruktören och arbetsledaren professor Carl Forssell beskriver byggnaden och bygget. Här sista sidan. En Dornier Do X om 40 ton skulle kunna hängas upp i taket (i två punkter).
Klassisk mark, nära Gärdet där Georges Legagneux utförde den första flygningen i landet för i sommar 100 år sedan och där illvilliga arbetskamrater fick Hermann Göring att slå runt vid landningen på det stråk som fanns nära Lindarängens sjöflyghamn. I dag ser det ut så här.
Lars S
Så här såg byggnaden ut för knappt 5 år sedan. Jag har f ö en 7-sidig artikel från 1931 (ur tidskriften Byggmästaren) där konstruktören och arbetsledaren professor Carl Forssell beskriver byggnaden och bygget. Här sista sidan. En Dornier Do X om 40 ton skulle kunna hängas upp i taket (i två punkter).
Klassisk mark, nära Gärdet där Georges Legagneux utförde den första flygningen i landet för i sommar 100 år sedan och där illvilliga arbetskamrater fick Hermann Göring att slå runt vid landningen på det stråk som fanns nära Lindarängens sjöflyghamn. I dag ser det ut så här.
Lars S
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Hmm, tänk om vi kunde få ett fint nationellt flygmuseum med civil/allmän inriktning, och varför inte riktigt nära Stockholm. Vi har mängder av besökare året om i sta´n och att kunna komplettera museerna med ett flygmuseum vore ju finemang. Hoppas att man inte glömmer bort parkeringar och kommunala färdsätt i planeringen... Christer Lokinds anmälan påminner ånyo mig om att söka medlemskap i föreningen som driver verksamheten.
/Stellan
/Stellan
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Ursäkta en "lantis" här nu men varför ska allt hamna i Stockholm som vanligt? Det finns åtminstone två riktigt stora städer till med många besökare som skulle kunna vara lämpliga men det faller aldrig in när en 08 tänker till :(
(jaja, ta det lite med humor nu också!)
(jaja, ta det lite med humor nu också!)
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Ja du Bengt, jag tänker då sannerligen inte be om ursäkt för att jag är Stockholmare att jag tycker att det är på sin plats att även Stockholm får ta del av kakan, varför ska Stockholm avstå från mycket bara för att staden är och förblir Stockholm? Desutom tycker jag att den plats som Christer Lokind hänvisar till är en lämplig plats för samlingen. Det finns i Stockholm inget flygmuseum vad jag vet, området i stort är av stort flyghistoriskt värde och det blir korta flyttvägar för den samling som står inomhus på Arlanda. En annan, kanske orealistiskt, tänkbar plats är Bromma som också markerar en milstolpe historiskt sett och där skulle det ju faktiskt kunna ligga oavsett om man planerar behålla flygplatsen eller bygga bostäder på området. Linköping har sitt FVM, Göteborg har sitt Aeroseum, Halland har sitt Svedinos osv men i Stockholm som faktiskt är och länge har varit en trafikknutpunkt så finns inget flygmuseum, här finns en bra lista att titta på http://www.sff.n.se/svenska_flygmuseer.htm. Barkarby skrotas och bebyggs, Tullinge likaså, F2 bebyggdes och en av hangarerna inrymmer numera ett tryckeri, Gärdet redan nämnt och Bromma... det finns flyghistoriska skäl att förlägga museet i Stockholm, men det finns det möjligtvis på många platser.
Eller så lägger man museet på en plats som inte har några besökare, än.
/Stellan
Eller så lägger man museet på en plats som inte har några besökare, än.
/Stellan
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Det förslag som Christer Lokind beskriver är nog det enda i Stockholmsområdet som jag känner "kan bli något" för luftfartsamlingarna. Helst hade jag tyckt att ett sådant museum skulle vara beläget i en levande flygmiljö, dvs flygplats. Här finns dock en möjlighet att få en vetig bas för driften för ett museum.
Annars, i det stora hela är Stockholm väldigt "flygovänligt". Så ur det perspektivet förstår jag Bengt...
Annars, i det stora hela är Stockholm väldigt "flygovänligt". Så ur det perspektivet förstår jag Bengt...
Re: Arlandasamlingarnas framtid
"Flygovänligt", är rädd att jag inte förstår det begreppet. I vilket fall som helst så har vi alltså ett förslag på en plats i Stockholm som dock inte gillas av alla. Vågar man föreslå att det då kanske inkommer ett annat förslag på lämplig plats och kanske skäl till detta? Eller handlar det om vilken plats som helst bara inte Stockholm? Politik, lokalpatriotism, publikkoncentration, praktikaliteter; vad ska sätta ribban för beslutet?
Inte alls grinig men nyfiken på argumenten för och emot.
/Stellan
Inte alls grinig men nyfiken på argumenten för och emot.
/Stellan
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Bara för att förtydliga, jag är inte emot Stockholm som ställe och jag tycker din argumentation Stellan var bra och varför inte TM. Jag tror det missades att jag mest tjuvnöps på det gamla Stockholm vs. Sverige-temat...
Och visst, jag tycker inte om koncentrationen av allt till 08 eller navelskådningen som ofta råder där, men i detta fall så var det mest på skoj även om det visst träffade en öm punkt. Sorry 'bout that!
Och visst, jag tycker inte om koncentrationen av allt till 08 eller navelskådningen som ofta råder där, men i detta fall så var det mest på skoj även om det visst träffade en öm punkt. Sorry 'bout that!
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Jag tycker visst det vore kul om Lindarängen-alternativet kunde förverkligas. Att Stockholm är "flygovänligt" är tyvärr bara att konstatera - se bara Tullinge/Barkarby-problematiken.
Ett alternativ greppat rätt ur luften: Norrköping. Bygg ett stor Transportsyrelsen-komplex som ägs av ett flygmuseum...där det även är lokaliserat. Transportstyrelsen betalar hyra till sin hyresvärd som därigenom säkerställer drift och utveckling av museet. Närheten till Linköping och FVM kan också utnyttjas i fråga om know how och verkstäder etc.
Sedan spär man ju på den ständiga fajten mellan Linköping och Norrköping
Ett alternativ greppat rätt ur luften: Norrköping. Bygg ett stor Transportsyrelsen-komplex som ägs av ett flygmuseum...där det även är lokaliserat. Transportstyrelsen betalar hyra till sin hyresvärd som därigenom säkerställer drift och utveckling av museet. Närheten till Linköping och FVM kan också utnyttjas i fråga om know how och verkstäder etc.
Sedan spär man ju på den ständiga fajten mellan Linköping och Norrköping
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Nejdå, jag uppfattade visst tjuvnypet och blinket i tonen men jag tycker också att det är viktigt att man inte kör med sjargong bara för sakens skull, speciellt inte när det finns viktigare saker att faktiskt få fram i debatten. Det är då lätt att argumenten försvinner i om det är Feskekörka eller Dramaten som är sk nationalscen Det får heller inte bli så att Stockholm mobbas ned totalt bara för att majoriteten av landets invånare INTE bor i huvudstaden, å andra sidan är det fortfarande landets största stad med mycket utsocknes besökare, å tredje sidan kanske vi har slutat att tala om städer utan vi snarare glider över till regioner. Då kan man fundera på om Sveriges civila luftfartsmuseum kanske ska ligga i Köpenhamn då Öresundsregionen är stor o ch stark...
Vad sägs om Östersund, KIruna eller Sundsvall istället?
/Stellan
Vad sägs om Östersund, KIruna eller Sundsvall istället?
/Stellan
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Aha, då förstår jag vad du menar med flygovänligt och den punkten var ju även jag inne på. Kanske dags att vi gör Sthlm till ett mindre ovänligt ställe.Fredric Lagerquist skrev:Jag tycker visst det vore kul om Lindarängen-alternativet kunde förverkligas. Att Stockholm är "flygovänligt" är tyvärr bara att konstatera - se bara Tullinge/Barkarby-problematiken.
Ett alternativ greppat rätt ur luften: Norrköping. Bygg ett stor Transportsyrelsen-komplex som ägs av ett flygmuseum...där det även är lokaliserat. Transportstyrelsen betalar hyra till sin hyresvärd som därigenom säkerställer drift och utveckling av museet. Närheten till Linköping och FVM kan också utnyttjas i fråga om know how och verkstäder etc.
Sedan spär man ju på den ständiga fajten mellan Linköping och Norrköping
/Stellan
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Tekniska museet har sedan länge bevarat flyghistoriska föremål såsom ett riktigt museum ska. Det ger mig en sådan härlig känsla av att åter vara i nedre tonåren att se på museets flygföremål.
Även om nu inte Bryggarkärran kanske omdukats med den omsorg den är värd så ligger det en redig insats photoshopping av Lars Henriksson bakom dessa bilder av den.
Se här litet information avsedd för skolbarn men även vi som är litet äldre kan ju ha skoj av att läsa eller åtminstone se på bilderna här och kanske t o m lära oss något nytt:
http://www.tekniskamuseet.se/upload/Skolan/FLYG.pdf.
Lars S
Även om nu inte Bryggarkärran kanske omdukats med den omsorg den är värd så ligger det en redig insats photoshopping av Lars Henriksson bakom dessa bilder av den.
Se här litet information avsedd för skolbarn men även vi som är litet äldre kan ju ha skoj av att läsa eller åtminstone se på bilderna här och kanske t o m lära oss något nytt:
http://www.tekniskamuseet.se/upload/Skolan/FLYG.pdf.
Lars S
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Hur vi än vänder på riktnumren kommer vi aldrig ifrån att Stockholmsregionen med sin befolkningstäthet ger det bästa besöksunderlaget (ekonomi har alltid en viss betydelse) för ett museum i Sverige. Den "flygovänlighet" som Fredric talar om har ju inget alls med museiverksamhet att göra. Och den lär f.ö. finnas även på många andra håll i landet. Hur är det t.ex. i Borås? Och förresten - om Stockholm är så förtvivlat "flygovänligt", hur kommer det sig att Nordens största flygplats ligger där? Kunde inte rentav ett juste flygmuseum hjälpa till att göra 08:orna mer "flygminded" som det hette förr i tiden?
Lindarängen är för mej ett alldeles utmärkt second choice till Bromma. För i en perfekt värld skulle naturligtvis alltihop legat där i rymliga lokaler på en levande flygplats och snart med tvärspårvagn utanför, goda P-möjligheter. Det är sorgligt att se historiska hangarer som köplador... Dessutom ligger ju Rymdbolaget i kvarteren. Eller menar någon på allvar att den svenska rymdhistorien ska bevaras i någon Kirunaförort? Grattis!
I tisdags var jag drygt fyra timmar på museet vid Le Bourget. Blev nästan nedtrampad av alla skolklasser i olika åldrar som guidades runt mellan ballonger, Concorder och Hermes-raketer med kompendier och tipsrundslappar i händerna, alltefter ålder. Musée de l'Air är för övrigt gratis att besöka (om man inte vill klättra upp i innanmätet på två Concorde, en 747 och en DC-3). Det är liksom lite olika hur man ser på sitt kulturarv. Här i Sverige minns jag alltför väl hur Luftis-projektet Aerospace bara gick ut på att industrin skulle betala alltsammans. Nu sedan Luftis själv blivit kommersiellt tycks intresset att investera i museum ha svalnat...
Seve U.
Lindarängen är för mej ett alldeles utmärkt second choice till Bromma. För i en perfekt värld skulle naturligtvis alltihop legat där i rymliga lokaler på en levande flygplats och snart med tvärspårvagn utanför, goda P-möjligheter. Det är sorgligt att se historiska hangarer som köplador... Dessutom ligger ju Rymdbolaget i kvarteren. Eller menar någon på allvar att den svenska rymdhistorien ska bevaras i någon Kirunaförort? Grattis!
I tisdags var jag drygt fyra timmar på museet vid Le Bourget. Blev nästan nedtrampad av alla skolklasser i olika åldrar som guidades runt mellan ballonger, Concorder och Hermes-raketer med kompendier och tipsrundslappar i händerna, alltefter ålder. Musée de l'Air är för övrigt gratis att besöka (om man inte vill klättra upp i innanmätet på två Concorde, en 747 och en DC-3). Det är liksom lite olika hur man ser på sitt kulturarv. Här i Sverige minns jag alltför väl hur Luftis-projektet Aerospace bara gick ut på att industrin skulle betala alltsammans. Nu sedan Luftis själv blivit kommersiellt tycks intresset att investera i museum ha svalnat...
Seve U.
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Bra tankegångar Seve! Tänk om man kunde utrymma köpladorna och ställa in flygplanen där...
/Stellan
/Stellan
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Bromma då: Linta och/eller FFA?
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Linta? Tänkte inte på det... Why not?Fredric Lagerquist skrev:Bromma då: Linta och/eller FFA?
FFA däremot skulle ju bli lite avsides och har väl ingen större takhöjd heller. Kanske också risk för att hela industriområdet har försetts med framtidsplaner av politikerna att bli bostadsområde precis som borta mot Solvalla?
Nån som vet nåt om Lintas framtid?
Seve U.
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid - ARLANDA ÄR PLATSEN!
Självfallet skall Arlanda vara platsen för Sveriges Nationella Luftfartshistoriska Museum.
Aeroseum, FVM i Linköping, Flygmuseet i Västerås och ALLA andra lokala flygmuseer kan vara komplement till HUVUDMUSEET på Arlanda.
Med teknikens hjälp kan man lätt förflytta sig till vilken plats som helst och genomföra en virtuell rundvandring.
Arlanda blir ett naturligt nav! Tänk på tillgängligheten!
Arlanda har publiken!
Tillsätt en bred utredning.
Aeroseum, FVM i Linköping, Flygmuseet i Västerås och ALLA andra lokala flygmuseer kan vara komplement till HUVUDMUSEET på Arlanda.
Med teknikens hjälp kan man lätt förflytta sig till vilken plats som helst och genomföra en virtuell rundvandring.
Arlanda blir ett naturligt nav! Tänk på tillgängligheten!
Arlanda har publiken!
Tillsätt en bred utredning.
FBH-gruppen
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Spontant så tror jag att alternativet med TM och Lindarängen kan vara vettigt.
För oss som redan har ett brinnande intresse av flygmaskiner så har lokaliseringe ingen större betydelse, vi tar oss dit ändå.
Skall man se saken ur en lekmans ögon så gäller det att muséet är placerat så att det är lätt tillgängligt. Det finns ju många turistatraktioner som konkurrerar om uppmärksamheten i Stockholm. Att ha ett museum på Bromma skulle vara optimalt medan placeringen på Arlanda känns fel för mig. Det ligger för långt utanför staden för att spontana besök skall ske av turister i Stockholm och det är väl den målgruppen man vill komma åt?
Vad hans Hans Fredbäck säger om att alla andra muséer skulle inrätt sig som en form av komplement till ett huvudmuséum ser jag som en utopi. Jag tror inte att det finns något flygmuseum i Sverige i dag som skulle finna sig i att ha en form av underordnad roll till ett centralt placerat museum. Det finns ingen grund för detta.
Det finns muséer i Sverige i dag som byggts upp under lång tid med privata medel och mycket frivilligt arbete. På dessa platser förundras man över hur det kunde gå som det gick med Arlandasamlingarna när man hade det så bra förspänt från början.
Däremot tror jag på ett samarbete mellan olika organisationer, det skulle kanske alla vinna på i långa loppet.
Likaså har jag litet svårt att förstå vad som menas med att göra en virituell rundvandring i ett museum? Då får man ju inga besökare alls?
För oss som redan har ett brinnande intresse av flygmaskiner så har lokaliseringe ingen större betydelse, vi tar oss dit ändå.
Skall man se saken ur en lekmans ögon så gäller det att muséet är placerat så att det är lätt tillgängligt. Det finns ju många turistatraktioner som konkurrerar om uppmärksamheten i Stockholm. Att ha ett museum på Bromma skulle vara optimalt medan placeringen på Arlanda känns fel för mig. Det ligger för långt utanför staden för att spontana besök skall ske av turister i Stockholm och det är väl den målgruppen man vill komma åt?
Vad hans Hans Fredbäck säger om att alla andra muséer skulle inrätt sig som en form av komplement till ett huvudmuséum ser jag som en utopi. Jag tror inte att det finns något flygmuseum i Sverige i dag som skulle finna sig i att ha en form av underordnad roll till ett centralt placerat museum. Det finns ingen grund för detta.
Det finns muséer i Sverige i dag som byggts upp under lång tid med privata medel och mycket frivilligt arbete. På dessa platser förundras man över hur det kunde gå som det gick med Arlandasamlingarna när man hade det så bra förspänt från början.
Däremot tror jag på ett samarbete mellan olika organisationer, det skulle kanske alla vinna på i långa loppet.
Likaså har jag litet svårt att förstå vad som menas med att göra en virituell rundvandring i ett museum? Då får man ju inga besökare alls?
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid - Arlanda /Stockholm
OK, Stockholm/Bromma/TM, Gärdet är alltid tilltalande.Ett civilflygets "Gröna Lund"?
Kanske en idé vore att skapa ett transport-/trafikmuseum, nu när trafikverken slås samman. En uppgift för TM!
En viktig fråga är finansieringen. Om Vägverket, Luftfartsverket, Banverket och Sjöfartsverket upphör och ombildas till avdelningar inom Trafikverket, så bör samhället tillse att bevara de "gamla" myndigheternas kulturhistoria.
När Försvarsmakten lägger ner sina förband, så avsätts alltid en summa för traditionsbevarande. Men där finns ju veteran- och kamratföreningar som är starka lobbyister. Vi har ju dessutom en speciell myndighet som tillser försvarets museer - SFHM.
Vad gäller VIRTUELLA RUNDVANDRINGAR med bas i vardagsrummet inses att tekniken snart finns i varje hem, men "visst är det något visst" att få hålla i spakarna. Och så har vi MS Flight Simulator - inte heller illa .
Västerås Flygmuseum (http://www.flygmuseum.com ) är kanske en outsider? Där finns expansionsmöjligheter i befintliga "flygbyggnader" - dessutom kan man få en blandad civil-militär helhetsmiljö.
Arlanda - alternativet bygger också på stort besöksantal. I tid räknat så fixar expresstågen den saken!
Arlanda är ett stort och spännande resecentrum och delar av flygplatsen kan säkert användas som besökmål för grupper.
Hur många vet hur vinterfälthållningen fungerar? Flygledning likaså.
Även TV intresserar sig för Arlanda i en serie just nu.
Allt är inte flygplan!
En bred utredning och framförallt ett civilt flygmusealt intresse efterlyses. Här ligger militärflyget och dess intressenter långt före!
Kanske en idé vore att skapa ett transport-/trafikmuseum, nu när trafikverken slås samman. En uppgift för TM!
En viktig fråga är finansieringen. Om Vägverket, Luftfartsverket, Banverket och Sjöfartsverket upphör och ombildas till avdelningar inom Trafikverket, så bör samhället tillse att bevara de "gamla" myndigheternas kulturhistoria.
När Försvarsmakten lägger ner sina förband, så avsätts alltid en summa för traditionsbevarande. Men där finns ju veteran- och kamratföreningar som är starka lobbyister. Vi har ju dessutom en speciell myndighet som tillser försvarets museer - SFHM.
Vad gäller VIRTUELLA RUNDVANDRINGAR med bas i vardagsrummet inses att tekniken snart finns i varje hem, men "visst är det något visst" att få hålla i spakarna. Och så har vi MS Flight Simulator - inte heller illa .
Västerås Flygmuseum (http://www.flygmuseum.com ) är kanske en outsider? Där finns expansionsmöjligheter i befintliga "flygbyggnader" - dessutom kan man få en blandad civil-militär helhetsmiljö.
Arlanda - alternativet bygger också på stort besöksantal. I tid räknat så fixar expresstågen den saken!
Arlanda är ett stort och spännande resecentrum och delar av flygplatsen kan säkert användas som besökmål för grupper.
Hur många vet hur vinterfälthållningen fungerar? Flygledning likaså.
Även TV intresserar sig för Arlanda i en serie just nu.
Allt är inte flygplan!
En bred utredning och framförallt ett civilt flygmusealt intresse efterlyses. Här ligger militärflyget och dess intressenter långt före!
FBH-gruppen
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Hej Christer,
Självklart skulle Lindarängen vara ett intressant alternativ för Arlandasamlingarna/ ett svenskt civilt museum. Det måste finnas ett antal kriterier som tagitsfram av tidigare styrelser/representanter för vad som är viktiga förutsättningar för att ett museum ska bli framgångsrikt. Jag antar också att dessa kriterier har rangordnats i någon form av prioritetsordning och att de därmed kan utgöra en grund för att utvärdera i princip vilken föreslagen lokalitet som helst för att gallra ut de alternativ som uppvisar bäst chans till att lyckas och ta bort de som är dömda att misslyckas. Ett av dessa kriterier torde vara storleken på den yta som flygplanen kan ställas ut på vilket ganska enkelt kan sättas i relation till antalet flygplan som finns i samlingarna och den yta som de behöver för att kunna ställas ut. Därtill lager, restaurering, kafeteria, shop, arkiv och framtida expansionsutrymme för nyanskaffade flygplan. Det måste finnas möjlighet att utöka samlingarna annars stannar museet av.
Andra kriterier som borde vara intressanta är hur man kan transportera dit flygplan, tillgänglighet för besökare med kommunala färdmedel, kostnad för lokalerna osv. Utifrån en sådan analys skulle det vara intressant att se hur många "poäng" lindarängens alternativ skulle få.
För mig är det viktiga att ett livskraftigt civilt museum kommer tillstånd oavsett var i landet det placeras annars riskerar samlingen att avvecklas och kanske tom lämna landet. Det finns många runt omkring i världen som slår sina lovar kring samlingarna och försöker få loss saker och flygplan, dessvärre har en del redan lyckats. Det skulle vara positivt om samlingen hamnade i händerna på någon organisation som hade ett tydligt uppdrag att bevara och visa upp samlingarna (t ex TM) vilket LFV uppenbarligen inte har idag.
/Mikael
Självklart skulle Lindarängen vara ett intressant alternativ för Arlandasamlingarna/ ett svenskt civilt museum. Det måste finnas ett antal kriterier som tagitsfram av tidigare styrelser/representanter för vad som är viktiga förutsättningar för att ett museum ska bli framgångsrikt. Jag antar också att dessa kriterier har rangordnats i någon form av prioritetsordning och att de därmed kan utgöra en grund för att utvärdera i princip vilken föreslagen lokalitet som helst för att gallra ut de alternativ som uppvisar bäst chans till att lyckas och ta bort de som är dömda att misslyckas. Ett av dessa kriterier torde vara storleken på den yta som flygplanen kan ställas ut på vilket ganska enkelt kan sättas i relation till antalet flygplan som finns i samlingarna och den yta som de behöver för att kunna ställas ut. Därtill lager, restaurering, kafeteria, shop, arkiv och framtida expansionsutrymme för nyanskaffade flygplan. Det måste finnas möjlighet att utöka samlingarna annars stannar museet av.
Andra kriterier som borde vara intressanta är hur man kan transportera dit flygplan, tillgänglighet för besökare med kommunala färdmedel, kostnad för lokalerna osv. Utifrån en sådan analys skulle det vara intressant att se hur många "poäng" lindarängens alternativ skulle få.
För mig är det viktiga att ett livskraftigt civilt museum kommer tillstånd oavsett var i landet det placeras annars riskerar samlingen att avvecklas och kanske tom lämna landet. Det finns många runt omkring i världen som slår sina lovar kring samlingarna och försöker få loss saker och flygplan, dessvärre har en del redan lyckats. Det skulle vara positivt om samlingen hamnade i händerna på någon organisation som hade ett tydligt uppdrag att bevara och visa upp samlingarna (t ex TM) vilket LFV uppenbarligen inte har idag.
/Mikael
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Isses Håkan. Precis så sade en s.k. ansvarig för Luftfartsverkets lyckligen insomnade "museiprojekt" till mej när jag försökte sälja en webbplats till honom. Och bara för några dagar sedan stod jag och klämde i Parismuseet på deras DVD-skiva innehållande en komplett 3D-visit. Och nu ångrar jag att jag inte köpte den.Håkan Olsson skrev: - - - svårt att förstå vad som menas med att göra en virituell rundvandring i ett museum? Då får man ju inga besökare alls?
För då hade jag ju enligt dej aldrig någonsin behövt längta dit igen
Och - snälla, snälla... Inte tror väl Hans på riktigt allvar att ännu en *utredning* skulle ge oss något svenskt flygmuseum. Minst en - om inte två - står redan i nån bokhylla hemma hos mej. Ska vi sedan dessutom vänta på att olika trafikslag ska kunna komma överens, ja då blir det nog ingen av forumdeltagarna här som får se något museum under sin livstid. F.ö. har ju TM redan de flesta trafikslag under sitt tak inkl Märklin.
[Lars S. kan nog googla fram besökssiffror från SJ-museet i Gävle - jag tvivlar på att de är imponerande.]
Som Fredric skrev ska ett riktigt flygmuseum naturligtvis ligga på en flygplats. Och Arlanda är en alldeles utmärkt sådan. Arlanda Express är en precis lika utmärkt förbindelse dit. (Rekommenderas varmt...) Men den är alldeles för dyr för museibesökare! Får jag passa på att damma av min gamla käpphäst och påpeka att om Stockholm vore Paris skulle det franska flygmuseet vid Le Bourget inte hamna längre bort än lite norr om Lidingö. Huvudflygplatsen Roissy skulle ligga lite söder om Åkersberga och andravalet Orly lite nordost om Tullinge-fältet (ifall nu någon minns var det en gång fanns).
[Jag vill minnas att cirkelns radie är 30 km. Mina gröna prickar är gräsfält. Ev. är St. Cyr numera stängt för där har det varit "miljödebatt".] Summa summarum tycker jag att Lintaverken är en bra idé. Hoppas att det går att komma åt tomten innan någon välbeställd krämare hinner dit i sin jakt efter plats för ännu ett köpcentrum. Lindarängshangaren är ju redan kulturstämplad och måste fullständigt självfallet få återgå till "flyganvändning",
kräver Seve U.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 mar 2008, 21:25
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Arlandasamlingarna – alternativa lokaliseringar
Mikael Olrog gör ovan en bra genomgång av efter vilka kriterier man bör göra en värdering av olika alternativa lokaliseringar.
I behandlingen av alternativen har ytterligare några avgörande kriterier varit avgörande
- tillgång till flygfält och befintliga byggnader exempelvis hangarer
- investeringar i nybyggnation och materiel
- långsiktighet i investeringar och drift
- entreprenör (operatör) för att driva verksamheten på företagsekonomiska grunder
- kompetens för museiverksamhet och ”upplevelser”
Det bör sägas att det finns inget formellt uppdrag till FFS från någon myndighet eller departement att göra en utredning om Arlandasamlingarnas framtid. Initiativet till att på egen hand driva ett nätverk med syfte att verka för en lösning på Arlandasamlingarnas framtid togs då Stiftelsen Aerospace trädde i likvidation samtidigt som Arlandasamlingarna hotades av krav på avflyttning . Nätverket formaliserades sedan till Föreningen Flygmuseum i Sverige, FFS.
Det bör också sägas att Arlandasamlingarna inte är direkt hotade idag. LFV svarar t.v. för underhåll och drift av den befintliga byggnaden. Samarbetet mellan LFV och Arlandasamlingarna är mycket gott.
LFV har dock anmält till Kulturdepartementet att man har planer på att om fem-tio år utnyttja byggnaden med omgivande mark för andra ändamål samt att museiverksamheten inte passar i den kommersiella verksamheten.
Arlandasamlingarna, som tillhör LFV, är ett s.k. verksmuseum liksom andra museer som Järnvägsmuseum, Postmuseum, Polismuseet m.fl. Verksmuseerna samarbetar inom ”Nätverket Sveriges Verksmuseer”. Nätverket driver särskilt kravet på att de myndigheter och verk som har eller har haft egna museer också skall ha fortsatt ansvar för museiverksamheten.
Verksmuseerna finns nämnda i ”Kraftsamling! – museisamverkan ger resultat”, ett Betänkande från Museikoordinatorn (Statens offentliga utredningar, SOU 2009:15). Betänkande syftar bl.a. till samordning av olika museer. Betänkande är utsänt på remiss till myndigheter och organisationer. SFF liksom FFS avser att var för sig på eget initiativ lämna yttranden. Förhoppningsvis kommer betänkandet att resultera i ett mera formellt utredningsuppdrag om ett civilt flygmuseum i Sverige.
Det finns sannolikt ingen privat entreprenör eller en kommun som är beredd att investera i ett flygmuseum. Beslutet om ett nationellt civilt flygmuseum måste tas av Riksdagen.
Christer Lokind
Mikael Olrog gör ovan en bra genomgång av efter vilka kriterier man bör göra en värdering av olika alternativa lokaliseringar.
I behandlingen av alternativen har ytterligare några avgörande kriterier varit avgörande
- tillgång till flygfält och befintliga byggnader exempelvis hangarer
- investeringar i nybyggnation och materiel
- långsiktighet i investeringar och drift
- entreprenör (operatör) för att driva verksamheten på företagsekonomiska grunder
- kompetens för museiverksamhet och ”upplevelser”
Det bör sägas att det finns inget formellt uppdrag till FFS från någon myndighet eller departement att göra en utredning om Arlandasamlingarnas framtid. Initiativet till att på egen hand driva ett nätverk med syfte att verka för en lösning på Arlandasamlingarnas framtid togs då Stiftelsen Aerospace trädde i likvidation samtidigt som Arlandasamlingarna hotades av krav på avflyttning . Nätverket formaliserades sedan till Föreningen Flygmuseum i Sverige, FFS.
Det bör också sägas att Arlandasamlingarna inte är direkt hotade idag. LFV svarar t.v. för underhåll och drift av den befintliga byggnaden. Samarbetet mellan LFV och Arlandasamlingarna är mycket gott.
LFV har dock anmält till Kulturdepartementet att man har planer på att om fem-tio år utnyttja byggnaden med omgivande mark för andra ändamål samt att museiverksamheten inte passar i den kommersiella verksamheten.
Arlandasamlingarna, som tillhör LFV, är ett s.k. verksmuseum liksom andra museer som Järnvägsmuseum, Postmuseum, Polismuseet m.fl. Verksmuseerna samarbetar inom ”Nätverket Sveriges Verksmuseer”. Nätverket driver särskilt kravet på att de myndigheter och verk som har eller har haft egna museer också skall ha fortsatt ansvar för museiverksamheten.
Verksmuseerna finns nämnda i ”Kraftsamling! – museisamverkan ger resultat”, ett Betänkande från Museikoordinatorn (Statens offentliga utredningar, SOU 2009:15). Betänkande syftar bl.a. till samordning av olika museer. Betänkande är utsänt på remiss till myndigheter och organisationer. SFF liksom FFS avser att var för sig på eget initiativ lämna yttranden. Förhoppningsvis kommer betänkandet att resultera i ett mera formellt utredningsuppdrag om ett civilt flygmuseum i Sverige.
Det finns sannolikt ingen privat entreprenör eller en kommun som är beredd att investera i ett flygmuseum. Beslutet om ett nationellt civilt flygmuseum måste tas av Riksdagen.
Christer Lokind
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Bästa kommentaren här på länge!Seve Ungermark skrev: Eller menar någon på allvar att den svenska rymdhistorien ska bevaras i någon Kirunaförort? Grattis!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Christer Sidelöv skrev:Bästa kommentaren här på länge!Seve Ungermark skrev: Eller menar någon på allvar att den svenska rymdhistorien ska bevaras i någon Kirunaförort? Grattis!
Nja, se på den stora grannen i väster. Norge alltså.
Allt söder om Stockholm känns för mig mest som lankigt kok-kaffe.
Optand, Vännäs, Kallax, Vidsel, Esrange - där finns framtiden.
Lars S från Gävle - alltid något
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Arlandasamlingarnas framtid
Hmm, inte inte så värst mycket "rätt"; Svedinos, Ängelholm, Aeroseum...mm.Lars Sundin skrev: Allt söder om Stockholm känns för mig mest som lankigt kok-kaffe.
Optand, Vännäs, Kallax, Vidsel, Esrange - där finns framtiden.
Lars S från Gävle - alltid något
//F
En som mer än gärna väljer Gevalia; http://www.youtube.com/watch?v=ZSw6ioE9Qp8