Vet du mer om Jesper Hydén?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Vet du mer om Jesper Hydén?
Det helt nyutkomna numret av Nostalgia avslutas med ett litet mycket lättviktigt kåseri rubricerat "Flygläraren som bombade Radio Nord". Det handlar egentligen om en taxiflygning på 1960-talet med Jesper Hydéns Piper Apache och väcker väldigt många minnen hos mej eftersom jag var med ombord.
Jag tog mitt cert på Skå och jobbade på Radio Nord innan jag började på SR/STV. Därför saknar jag fakta. Finns någon här med lite kunskaper om Jesper H:s flygkarriär? Jag har frågat förr men utan framgång och är intresserad av tiden både före och efter 1961-1962.
Seve U
Jag tog mitt cert på Skå och jobbade på Radio Nord innan jag började på SR/STV. Därför saknar jag fakta. Finns någon här med lite kunskaper om Jesper H:s flygkarriär? Jag har frågat förr men utan framgång och är intresserad av tiden både före och efter 1961-1962.
Seve U
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Hej Seve!
Jag erinrade mig att Gösta "Jesper" Hydén omnämns av Jerk Fehling i dennes självbiografiska "Flygunderättelseboken". Jerk F är född 1932 och lärde sig tillsammans med teknologkamrater vid KTH flyga av Jesper under en praktiksommar 1952 om jag läst rätt. En mycket förnämligt upplagd praktik vid flygvapnets Verkstadsskola i Västerås skriver författaren. Jesper hade enligt Jerk F varit flyglärare vid den tillfälliga flygskolan i Eslöv och hade tydligen kvar vissa militära vanor i sin utbildning. Eleverna fick sålunda treställiga signaturer och Jerks blev "Fel". Vilket tacksamt skojades med ibland.
(I Västerås fanns den aktuella sommaren "en särdeles skicklig pilot" på Johannisberg vars "eleganta landningar under sväng med vingglidning med stor precision" med bogser-Klemmen beundrades av Jerk F och andra noviser i lufhavet. Denne person syns ibland på detta forum. "Så kan det gå" som Vonnegut brukade skriva.)
Jerk F skriver även om Hydéns verksamhet på Skå där han servade KTH:s flygklubb (som flygchef och lärare) och vidare finns några exempel på problem med en kompanjon till Hydén som "inte var bra".
Så googlade jag förstås. http://www.ronnybgoode.se/?tag=cessna-jesper-hyden känner du förstås till men för de eventuellt andra läsarna av detta inlägg kan det ju ge en del. Jag har ju det irriterande oskicket att inte bara svara den som frågar utan även försöka vara läsvärd för andra.
Lars S
Jag erinrade mig att Gösta "Jesper" Hydén omnämns av Jerk Fehling i dennes självbiografiska "Flygunderättelseboken". Jerk F är född 1932 och lärde sig tillsammans med teknologkamrater vid KTH flyga av Jesper under en praktiksommar 1952 om jag läst rätt. En mycket förnämligt upplagd praktik vid flygvapnets Verkstadsskola i Västerås skriver författaren. Jesper hade enligt Jerk F varit flyglärare vid den tillfälliga flygskolan i Eslöv och hade tydligen kvar vissa militära vanor i sin utbildning. Eleverna fick sålunda treställiga signaturer och Jerks blev "Fel". Vilket tacksamt skojades med ibland.
(I Västerås fanns den aktuella sommaren "en särdeles skicklig pilot" på Johannisberg vars "eleganta landningar under sväng med vingglidning med stor precision" med bogser-Klemmen beundrades av Jerk F och andra noviser i lufhavet. Denne person syns ibland på detta forum. "Så kan det gå" som Vonnegut brukade skriva.)
Jerk F skriver även om Hydéns verksamhet på Skå där han servade KTH:s flygklubb (som flygchef och lärare) och vidare finns några exempel på problem med en kompanjon till Hydén som "inte var bra".
Så googlade jag förstås. http://www.ronnybgoode.se/?tag=cessna-jesper-hyden känner du förstås till men för de eventuellt andra läsarna av detta inlägg kan det ju ge en del. Jag har ju det irriterande oskicket att inte bara svara den som frågar utan även försöka vara läsvärd för andra.
Lars S
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Ulf Dahlquist har skrivt några rader om Gösta Hydén på sidan 19 i sin bok "Jaktpilot 1942"
Hydén var lärare på reservflygskolan i eslöv 1942.
"Min ordinarie lärare, Göts Hydén, hade en pedagogisk ådra. Instruktionerna framfördes i normalt röstläge så gott det gick i taltratten. Gösta hade ofta den lustiga svarta ringen omkring munnen efter landningen."
Ett halmstrå i det stora hela men ändå en gnutta information.
Edit:
Några länkar ytterligare:
http://www.georgmuellerprojekt.de/team_ ... 33-34.html
http://lae.blogg.se/2009/february/klemm ... e-bha.html
http://www.silvervingar.se/silvervingar ... RS-42.html
http://hem.passagen.se/ancr/mormor/pc8b43640.html (är detta samma person?)
Hydén var lärare på reservflygskolan i eslöv 1942.
"Min ordinarie lärare, Göts Hydén, hade en pedagogisk ådra. Instruktionerna framfördes i normalt röstläge så gott det gick i taltratten. Gösta hade ofta den lustiga svarta ringen omkring munnen efter landningen."
Ett halmstrå i det stora hela men ändå en gnutta information.
Edit:
Några länkar ytterligare:
http://www.georgmuellerprojekt.de/team_ ... 33-34.html
http://lae.blogg.se/2009/february/klemm ... e-bha.html
http://www.silvervingar.se/silvervingar ... RS-42.html
http://hem.passagen.se/ancr/mormor/pc8b43640.html (är detta samma person?)
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Jag gick in i publikationsdatabasen som jag ofta haft nytta av. Finner att "Gösta Hydén" omnämns i en artikel i SFT 4/2005, rubricerad "Kiruna Fk, Fjällflygare i norr". Den visar sig vara sjusidig. På sjätte sidan ser jag äntligen att han varit inhyrd som flyglärare till Kiruna. "Den tidigare nämnde Gösta Hydén från Stockholms flygskola" står det t o m. Så det blir till att börja "läsa" om artikeln. Då finner jag Hydén redan på den tredje sidan, där det nämns att han var lärare vid en andra kursen för A-certifikat 1959, då han inhyrdes från Bromma Flygtjänst.
Ser även att han nämns i FM 9/1988 (på sid 110) i artikeln "Stabens flygavdelning nedlagd 1938: "Bland de vpl mekanikerna det året (1938 torde avses) märktes en flygsoldat från F 3, Gösta Jesper Hydén, som senare efter att ha passerat RFS II och en tid som flyglärare på RFS vid Eslöv i många år drev Stockholms Flygskola på Bromma och Skå-Edeby och hann utbilda fler certifikatinnehavare än någon annan i detta land".
Jag är imponerad av denna databas. Vilket jobb...
Lars S
Ser även att han nämns i FM 9/1988 (på sid 110) i artikeln "Stabens flygavdelning nedlagd 1938: "Bland de vpl mekanikerna det året (1938 torde avses) märktes en flygsoldat från F 3, Gösta Jesper Hydén, som senare efter att ha passerat RFS II och en tid som flyglärare på RFS vid Eslöv i många år drev Stockholms Flygskola på Bromma och Skå-Edeby och hann utbilda fler certifikatinnehavare än någon annan i detta land".
Jag är imponerad av denna databas. Vilket jobb...
Lars S
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Isses, det tycks jag redan ha glömt trots att jag läste den så sent som förra året... Tur att den finns i bokhyllan.Lars Sundin skrev: - - - Jag erinrade mig att Gösta "Jesper" Hydén omnämns av Jerk Fehling i dennes självbiografiska "Flygunderättelseboken"- - -
Jo, det skulle jag väl vilja kalla returinformationSå googlade jag förstås. http://www.ronnybgoode.se/?tag=cessna-jesper-hyden känner du förstås till - - -
Nu sänder du mej ner i källaren på långtidsuppdrag...- - - Finner att "Gösta Hydén" omnämns i en artikel i SFT 4/2005 - - - Ser även att han nämns i FM 9/1988 - - -
Seve U
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Tack!Håkan Olsson skrev:Ulf Dahlquist har skrivt några rader om Gösta Hydén på sidan 19 i sin bok "Jaktpilot 1942" - - -
Ledsen, men ser ingen koppling.- - - Några länkar ytterligare: http://www.georgmuellerprojekt.de/team_ ... 33-34.html - - -
Nej.- - - http://hem.passagen.se/ancr/mormor/pc8b43640.html (är detta samma person?)
Seve U (som naturligtvis själv försökt googla innan jag slängde ut en krok här i hopp om att någon med egna minnen av Jesper skulle våga/vilja svara - här eller på annat sätt)
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
På den sida i Georg Müllers trevliga hemsida som Håkan O tipsade om ( http://www.georgmuellerprojekt.de/team_ ... 33-34.html ) läser jag:
Der Erztransport erfolgte mit Maschinen des Typs Junkers W33/W34, die sich nur in ihrer Motorisierung (310 bzw. 420/660 PS) unterschieden. Die erste Junkers (W34) war eine deutsche Beutemaschine, die im Herbst 1944 durch die Flucht eines dt. Piloten in schwedische Hand kam. Sie ging am 18. April 1945 verloren, als sie 5 Minuten nach dem Start mit vereisten Vergasern auf dem Niento aufschlug. Der Pilot Jesper Hyden blieb unverletzt, baute den Flugzeugkompass aus und stapfte zu Fuß 25 km durch metertiefen Schnee.
Min beskäftiga nya PC automatöversatte och jag fick mig ett gott skratt. Nå, Jesper Hydén pulsade 25 kilometer i djup snö och hittade fram med hjälp av planets kompass som han monterat ur. (Müller själv gillar att vara i de svenska fjällen.)
När jag undrade varför denna bild av en Junkers var med på sajten, såg jag att Müller skriver om hur magnesit bröts på ett ställe och sedan lufttransporterades vidare: Mit dem Vuojnesluobbala-See und dem dahinterliegenden Äparmassiv ist ein besonderes Kapitel der schwedischen Luft- und Bergbaugeschichte verknüpft. Während des letzten Weltkriegs wurde dort in unwegsamer Wildnis und unter abenteuerlichen Umständen Magnesit gebrochen und ausgeflogen. Zweimal kam es dabei zu Flugunfällen. Der zweite Unfall geschah im Sommer 1945, als ein Wasserflugzeug beim Start in die bildmittig zu sehenden Stromschnellen raste und dabei seine Schwimmer demolierte. Die Schwimmer wurden an Ort und Stelle gewechselt und liegen heute noch da: links der Stromschnellen am jenseitigen Seeufer.
Hydén sysslade tydligen med dessa transporter.
Vidare så har jag i SFF Kronologi upptäckt en notis som jag ganska ordagrant snott från "Ett år i luften":
1961, 1-2 juli: Jesper Hydén och Hans Pettersson landar på Skå-Edeby efter att ha tillbringat 50 timmar och 25 minuter i luften med en Cessna 172. De överträffade härmed i tid Carl Gustaf von Rosens nästan 31 timmar långa flygning till Addis Abeba 1947.
Jag har "bestämt för mig" att jag i en bok/tidning mina hyllor någonstans sett en bild av hur planet tankas från en bil som måste skumpa ordentligt när den försöker hänga med i Cessnans fart. Men jag kan blanda ihop det med något annat. Kanske helt annat.
Lars S, som först hade tänkt skriva enbart om uthållighetsrekordet men sedan så sakteliga insåg att Håkan O:s tips var högst intressant och värdefullt, inte bara vad avsåg Hydén personligen. Vilket ledde till en massa omredigeringar som förhoppningsvis inte så många störts av
Der Erztransport erfolgte mit Maschinen des Typs Junkers W33/W34, die sich nur in ihrer Motorisierung (310 bzw. 420/660 PS) unterschieden. Die erste Junkers (W34) war eine deutsche Beutemaschine, die im Herbst 1944 durch die Flucht eines dt. Piloten in schwedische Hand kam. Sie ging am 18. April 1945 verloren, als sie 5 Minuten nach dem Start mit vereisten Vergasern auf dem Niento aufschlug. Der Pilot Jesper Hyden blieb unverletzt, baute den Flugzeugkompass aus und stapfte zu Fuß 25 km durch metertiefen Schnee.
Min beskäftiga nya PC automatöversatte och jag fick mig ett gott skratt. Nå, Jesper Hydén pulsade 25 kilometer i djup snö och hittade fram med hjälp av planets kompass som han monterat ur. (Müller själv gillar att vara i de svenska fjällen.)
När jag undrade varför denna bild av en Junkers var med på sajten, såg jag att Müller skriver om hur magnesit bröts på ett ställe och sedan lufttransporterades vidare: Mit dem Vuojnesluobbala-See und dem dahinterliegenden Äparmassiv ist ein besonderes Kapitel der schwedischen Luft- und Bergbaugeschichte verknüpft. Während des letzten Weltkriegs wurde dort in unwegsamer Wildnis und unter abenteuerlichen Umständen Magnesit gebrochen und ausgeflogen. Zweimal kam es dabei zu Flugunfällen. Der zweite Unfall geschah im Sommer 1945, als ein Wasserflugzeug beim Start in die bildmittig zu sehenden Stromschnellen raste und dabei seine Schwimmer demolierte. Die Schwimmer wurden an Ort und Stelle gewechselt und liegen heute noch da: links der Stromschnellen am jenseitigen Seeufer.
Hydén sysslade tydligen med dessa transporter.
Vidare så har jag i SFF Kronologi upptäckt en notis som jag ganska ordagrant snott från "Ett år i luften":
1961, 1-2 juli: Jesper Hydén och Hans Pettersson landar på Skå-Edeby efter att ha tillbringat 50 timmar och 25 minuter i luften med en Cessna 172. De överträffade härmed i tid Carl Gustaf von Rosens nästan 31 timmar långa flygning till Addis Abeba 1947.
Jag har "bestämt för mig" att jag i en bok/tidning mina hyllor någonstans sett en bild av hur planet tankas från en bil som måste skumpa ordentligt när den försöker hänga med i Cessnans fart. Men jag kan blanda ihop det med något annat. Kanske helt annat.
Lars S, som först hade tänkt skriva enbart om uthållighetsrekordet men sedan så sakteliga insåg att Håkan O:s tips var högst intressant och värdefullt, inte bara vad avsåg Hydén personligen. Vilket ledde till en massa omredigeringar som förhoppningsvis inte så många störts av
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Väldigt pinsamt!
Pinsamt fel av mej - ber från skamvrån om ursäkt, Håkan Olsson. När jag öppnade din tyska länk såg jag tyvärr mest bilden av den korrugerade 20-tals-Junkern och jag misslyckades helt med att läsa tillräckligt långt ner till sista raden av texten för att kunna koppla ihop det hela... Och jag som en gång i tidens begynnelse hade just tyska som första språk i realskolan... Måtte mina lärare vila i frid.
Måste dessutom erkänna att jag redan tagit del av Jespers pulsande som pilot hos AB Norrlandsflyg. Och detta troligen just på den Müllerska sajten Maskinen hette som svensk SE-AOC och nödlandade i Sverige den 30 oktober 1944 "vid Vombsjön" innan den såldes vidare - om man får tro Nödlandning i Sverige, sid 97 (där det finns bild).
Och min bäste Lars Sundin - i fallet med fotot av Cessnan tankandes från en bil i full fart överensstämmer våra minnesbilder fullständigt. Jag kan t o m skryta med att jag reste mej upp och gick direkt fram till en gammal Ett År i Luften (1962-1963-1964) och hittade sidan 293. Den förekommer i ett avsnitt som rubriceras Allmänflyget i Sverige och bildtexten lyder: Chefen för Stockholms flygskola på Skå-Edeby, ingenjör Jesper Hydén, företog tillsammans med trafikflygare Hans Pettersson den 30 juni-2 juli 1961 en uppmärksammad uthållighetsflygning på inte mindre än 50 timmar och 25 minuter. Tankning skedde från bil var sjätte timme. Och bilden visar en PV444 med bortmonterad högerdörr där en "stuntman" just släppt (eller ska fånga in) en bensindunk som med ett rep hissas upp till (eller sänks ner från) högerdörren på en Cessna 172 som med något som är nästan full klaff ligger rakt över bilen i ett ganska oroväckande högt nosläge. SE-CXT heter den för att vara exakt och den är bemålad "Stockholms Flygskola".
Men det återstår mycket mer att berätta om den gode Jesper utöver att han var stand-in för Åsa-Nisse i en film-Klemm. Exempelvis har jag hört om en landning utan ställ på F 7 (?) med B 18 (???) och jag vet att han gjorde en dito i närheten av Karlstads gamla flygfält. Den gången var det visst i mörker och under alla förhållanden motiverat av att en motor behagat stoppa (naturligtvis den med hydraulpumpen). Kan det ha varit en Piper Aztec? För att nu inte tala om de flera hundra piloter som bör ha fått sina cert under hans många år på Skå. Säkert tiotals flyglärare måste också ha jobbat hos honom där. Nyligen kom det fram en mängd detaljer i vårt forum kring ett litet flygbolag nere i mörkaste Småland. Finns det inget hopp om ett liknande gensvar betr. JH? Här. Eller där (klicka på kuvertet i marginalen till höger för att skicka e-post till mej).
Seve U - som ska försöka skärpa sig när det gäller att kolla länkar som jag får
Måste dessutom erkänna att jag redan tagit del av Jespers pulsande som pilot hos AB Norrlandsflyg. Och detta troligen just på den Müllerska sajten Maskinen hette som svensk SE-AOC och nödlandade i Sverige den 30 oktober 1944 "vid Vombsjön" innan den såldes vidare - om man får tro Nödlandning i Sverige, sid 97 (där det finns bild).
Och min bäste Lars Sundin - i fallet med fotot av Cessnan tankandes från en bil i full fart överensstämmer våra minnesbilder fullständigt. Jag kan t o m skryta med att jag reste mej upp och gick direkt fram till en gammal Ett År i Luften (1962-1963-1964) och hittade sidan 293. Den förekommer i ett avsnitt som rubriceras Allmänflyget i Sverige och bildtexten lyder: Chefen för Stockholms flygskola på Skå-Edeby, ingenjör Jesper Hydén, företog tillsammans med trafikflygare Hans Pettersson den 30 juni-2 juli 1961 en uppmärksammad uthållighetsflygning på inte mindre än 50 timmar och 25 minuter. Tankning skedde från bil var sjätte timme. Och bilden visar en PV444 med bortmonterad högerdörr där en "stuntman" just släppt (eller ska fånga in) en bensindunk som med ett rep hissas upp till (eller sänks ner från) högerdörren på en Cessna 172 som med något som är nästan full klaff ligger rakt över bilen i ett ganska oroväckande högt nosläge. SE-CXT heter den för att vara exakt och den är bemålad "Stockholms Flygskola".
Men det återstår mycket mer att berätta om den gode Jesper utöver att han var stand-in för Åsa-Nisse i en film-Klemm. Exempelvis har jag hört om en landning utan ställ på F 7 (?) med B 18 (???) och jag vet att han gjorde en dito i närheten av Karlstads gamla flygfält. Den gången var det visst i mörker och under alla förhållanden motiverat av att en motor behagat stoppa (naturligtvis den med hydraulpumpen). Kan det ha varit en Piper Aztec? För att nu inte tala om de flera hundra piloter som bör ha fått sina cert under hans många år på Skå. Säkert tiotals flyglärare måste också ha jobbat hos honom där. Nyligen kom det fram en mängd detaljer i vårt forum kring ett litet flygbolag nere i mörkaste Småland. Finns det inget hopp om ett liknande gensvar betr. JH? Här. Eller där (klicka på kuvertet i marginalen till höger för att skicka e-post till mej).
Seve U - som ska försöka skärpa sig när det gäller att kolla länkar som jag får
Senast redigerad av Seve Ungermark den 19 mar 2009, 02:22, redigerad totalt 3 gånger.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Väldigt pinsamt!
Varning för avvikelse från ämnet!Seve Ungermark skrev:
...
Och jag som i tidens begynnelse hade tyska som första språk i realskolan... Måtte mina lärare vila i frid.
...
Apropå tyska och tysklärare så var tyska mitt andra främmande språk; jag är väl något yngre än du är Seve, och utgången av VK2 hade slagit igenom. Men jag minns min förste tysklärare, en mycket kraftigt byggd man som vad jag förstår mycket snart lade sig att vila i frid (eller av andra skäl försvann från skolan) och som jag hade en mycket kort tid. Han drog en rolig historia en gång:
Några svenska studenter är på resa i Tyskland med tåg. Efter en genomfestad natt vaknar en i sällskapet, tar sig ut i korridoren för att gå på toaletten och ser en skylt "Toilette andere Ende des Ganges". Han hajar till, blir blek (blekare) i ansiktet och rusar tillbaka till sina kamrater i sovkupén. "Grabbar, vi har kommit till Indien!"
Så skulle jag kunna berätta om en fransklärarinna vars sällsynt ihärdiga försök att få mig att uttala någon frangsk diftong korrekt gjorde mig lätt förtvivlad (le lendemain matin, vad det nu betyder). Först 40 år senare fick jag en förklaring av gamla skolkamrater. "Men märkte du inte att hon var asberusad som vanligt?".
Tack för tipset om bilden av Volvon och Cessnan. Jag kan lägga ut den om du nu inte skulle lyckas. PV 544 Sport gissar jag, i den speciella gröna färgen.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Jag antar att detta inte är en avvikelse från ämnet, så jag går direkt på vad jag vill säga
Enligt den info jag har ägde Hyden & Holmberg Stockholms flygskola fram till cirka 1956. Därefter, och i cirka tre år framöver, ägdes firman av Charlie Schultz (jag antar att Hydén jobbade kvar under den tiden) men såldes sedan tillbaka till de förra ägarna. Därefter namnändrat till Stockholms Nya Flygskola, Hyden & Co.
Enligt den info jag har ägde Hyden & Holmberg Stockholms flygskola fram till cirka 1956. Därefter, och i cirka tre år framöver, ägdes firman av Charlie Schultz (jag antar att Hydén jobbade kvar under den tiden) men såldes sedan tillbaka till de förra ägarna. Därefter namnändrat till Stockholms Nya Flygskola, Hyden & Co.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Mmm, det var alltså den firman som fanns kring 1961-1962 när "radiopiraten" Bon Jour "bombades" av Jesper Hydén och jag ibland hade honom som flyglärare för mitt A-cert (som det hette på den tiden). Jag vet vad som hände med Radio Nord, och jag vet vad som hände med mej.Fredric Lagerquist skrev:- - - Därefter namnändrat till Stockholms Nya Flygskola, Hyden & Co.
Men vad hände med Jesper Hydén?
Seve U
Re: Väldigt pinsamt!
Det finns ingen orsak att be om ursäkt. Det tog en stund för mig med innan jag fick ordning på texten själv.Seve Ungermark skrev:Pinsamt fel av mej - ber från skamvrån om ursäkt, Håkan Olsson.
Jag är ledsen om jag inte kan bidra med mer information just nu men på den tiden det tankades från en PV så var jag inte ens en glimt i min pappas öga.
Dock hörde jag namnet Jesper Hydén nämnas med jämna mellanrum under sjuttio- och åttio-talet men tyvärr är de sagesmännen inte med oss i dag så jag kan inte fråga dem.
Edit:
1967 så fanns hann kvar på Skå-Edeby i alla fall: http://lae.blogg.se/2008/september/fell ... lyger.html
Länken ger inte så mycket information om Hydén men jag förmodar att det är han som syns på bilderna.
Senast redigerad av Håkan Olsson den 19 mar 2009, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Tydligen dog han 7 april 1996, då bosatt på Järnåkravägen 7A i Lund. Det är i alla fall vad jag hittat om en Per Gösta Jesper Hydèn, född 29 augusti 1917 (170829-2352) i Skeda, Östergötland. Frånskild 11 juli 1975.Seve Ungermark skrev: Men vad hände med Jesper Hydén?
Verkar stämma i ålder.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Väldigt pinsamt!
Javisst, Håkan, det är Jesper Hydén som inför en purung Benny Andersson demonstrerar någonting intill Cessna-stabben. Gunnar Degramo (som finns på en annan bild) var en av många flyglärare som jobbade kortare eller längre tid på Stockholms Nya Flygskola.Håkan Olsson skrev:- - - http://lae.blogg.se/2008/september/fell ... lyger.html - - - Länken ger inte så mycket information om Hydén men jag förmodar att det är han som syns på bilderna.
Och tack för datumdetaljerna, Christer. Återstår dock den lilla frågan vad som hände under de nästan trettio åren efter 1967...
Seve U
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
En liten pusselbit..........
Efter ett telefonsamtal med en gammal bekant framkom det att Jesper Hydén möjligen varit inblandad i ett projekt med att starta en flygskola i Gambia efter det att Skå-Edeby-perioden var avslutad.
Detta skulle på något sätt sammanfalla tidsmässigt med att Gambia blev ett resmål för svenska charterresenärer. Kanske fanns det en tanke om intensivutbildning tiil A-cert kombinerat med charterresa?
Ett svagt spår men ändå något, kanske någon kan fylla på med mera?
EDIT: 2009-03-21 21:35
Min sagesman har kliat sig i huvudet och mindes att verksamheten i första hand gick ut på att flyga turister längs Gambiafloden, eventuellt med en flottörförsedd Cessna. Detta stämmer ju ganska bra med uppgifterna nedan.
Efter ett telefonsamtal med en gammal bekant framkom det att Jesper Hydén möjligen varit inblandad i ett projekt med att starta en flygskola i Gambia efter det att Skå-Edeby-perioden var avslutad.
Detta skulle på något sätt sammanfalla tidsmässigt med att Gambia blev ett resmål för svenska charterresenärer. Kanske fanns det en tanke om intensivutbildning tiil A-cert kombinerat med charterresa?
Ett svagt spår men ändå något, kanske någon kan fylla på med mera?
EDIT: 2009-03-21 21:35
Min sagesman har kliat sig i huvudet och mindes att verksamheten i första hand gick ut på att flyga turister längs Gambiafloden, eventuellt med en flottörförsedd Cessna. Detta stämmer ju ganska bra med uppgifterna nedan.
Senast redigerad av Håkan Olsson den 21 mar 2009, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Antagligen inte använd för skolning, men väl i Gambia var Cessna 205 SE-EST:
67-01-25 AB Värmlandsflyg, Karlstad
Inneh. 67-11-01 AB Stockholms Flygskola, Skå
70-06-25 AB Stockholms Flygskola, Bromma
Inneh. 70-10-15 K A Salma, Fajara, Gambia
71-03- AB Stockholms Flygskola, Bromma
67-01-25 AB Värmlandsflyg, Karlstad
Inneh. 67-11-01 AB Stockholms Flygskola, Skå
70-06-25 AB Stockholms Flygskola, Bromma
Inneh. 70-10-15 K A Salma, Fajara, Gambia
71-03- AB Stockholms Flygskola, Bromma
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Lustigt sammanträffande, det där med Gambia. Kåseriet som startade denna tråd handlade om att Jesper H "bombat" Radio Nord-fartyget Bon Jour med de ljudband som han dagligen flög ut från Skå. Säg "piratradio" och det är fler som säger Britt Wadner än Jack Kotschack. Hon är synonym med Radio Syd i Öresund, men startade den inte och den hette inte ens så när den var ny. Däremot lät hon segla Radio Syd till Gambia, där hon blev hotellägare. Hennes radiosändare kunde då gå iland som fullt laglig. Men eftersom Radio Nord inte hade några barn tillsammans med Radio Syd tror jag inte ett ögonblick att anknytningen till "piratradio" var orsak till att Jesper vintern 1970-1971 "hade" en Cessna i Gambia. Vid denna tid var Gambia ett populärt semestermål för många svenskar.
Eftersom du Fredric Lagerquist tycks vara bättre försedd med Registerutdrag (RU) än självaste SFF-kansliets arkiv (där jag häromdagen bara kunde se enstaka nummer) måste jag fråga: Hur länge fanns AB Stockholms Flygskola med adress Bromma? Jag trodde dessutom att det var precis tvärtom. Dvs. att Stockholms Flygskola på Bromma förvandlades till Stockholms Nya Flygskola som flyttade till Skå... Jag vet att Jesper Hydén på Skå höll de lägsta skolpriserna på 1960-talet, men också att han ändå kände hård konkurrens från skolorna på Bromma som ju körde lågvingat (vilket ansågs "sportigare") och var lättare att nå (med dessutom en "finare adress").
Seve U
Eftersom du Fredric Lagerquist tycks vara bättre försedd med Registerutdrag (RU) än självaste SFF-kansliets arkiv (där jag häromdagen bara kunde se enstaka nummer) måste jag fråga: Hur länge fanns AB Stockholms Flygskola med adress Bromma? Jag trodde dessutom att det var precis tvärtom. Dvs. att Stockholms Flygskola på Bromma förvandlades till Stockholms Nya Flygskola som flyttade till Skå... Jag vet att Jesper Hydén på Skå höll de lägsta skolpriserna på 1960-talet, men också att han ändå kände hård konkurrens från skolorna på Bromma som ju körde lågvingat (vilket ansågs "sportigare") och var lättare att nå (med dessutom en "finare adress").
Seve U
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vet du mer om Stockholms Flygskola?
Det verkar det som att AB Stockholms Flygskola, Bromma, hade verksamhet ett par år in på 80-talet. Gick den upp i Aerorent?Seve Ungermark skrev: Hur länge fanns AB Stockholms Flygskola med adress Bromma? Jag trodde dessutom att det var precis tvärtom. Dvs. att Stockholms Flygskola på Bromma förvandlades till Stockholms Nya Flygskola som flyttade till Skå...
Den andra delen du frågar hänger ihop med något som jag skrev tidigare....
Ska passa på att försöka klargöra det lite mera ingående: Stockholms flygskola, Hydén & Holmberg, såldes alltså till Carl-Henrik "Charlie" Schultz. Förutom detta företag ägde Schultz även Dragon Aviation på Bromma. Om jag fattat rätt så hade de bägge firmorna "tekniken" gemensam på Skå. När flygskolan återgick till Jesper Hydén ca 1959 blev det under namnet Stockholms Nya Flygskola och samtidigt avvecklades Dragon Aviation. Frågan är om inte flygskolans huvudbas var Skå-Edeby hela tiden (?).Fredric Lagerquist skrev: Enligt den info jag har ägde Hydén & Holmberg Stockholms flygskola fram till cirka 1956. Därefter, och i cirka tre år framöver, ägdes firman av Charlie Schultz (jag antar att Hydén jobbade kvar under den tiden) men såldes sedan tillbaka till de förra ägarna. Därefter namnändrat till Stockholms Nya Flygskola, Hyden & Co.
Ska villigt erkänna att jag inte har 100 procent "koll" på detta, så ta det för vad det är
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Efter att ha talat med en gammal beknt till Jesper Hydén så framkom följande:
Jesper Hydén var verksam på Bromma under 1970-talet i Stockholms Nya Flygskola, namnet gled så småningom tillbaka till Stockholms Flygskola.
Någon gång på på 1980-talet flyttade han till Skåne och skötte administrativa uppgifter hos Laroy-Flyg.
Ytterligare en liten pusselbit på plats.
Jesper Hydén var verksam på Bromma under 1970-talet i Stockholms Nya Flygskola, namnet gled så småningom tillbaka till Stockholms Flygskola.
Någon gång på på 1980-talet flyttade han till Skåne och skötte administrativa uppgifter hos Laroy-Flyg.
Ytterligare en liten pusselbit på plats.
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Stockholms flygskola höll till på Skå Edeby så länge jag var i Stockholm ,
d.v.s. från i alla fall 1952-53 till en bit in på sextitalet Ung. 11 år . Efter 1961 befann sig lokalerna på södra sidan av flygfältet . Då hade dom anskaffat Cessna 172'or .
På Bromma höll Stockholms Flygklubb till . De hade lokaliteter uppe i norra ändan av parkeringsplatsen sett frå K-grinden . Där verkade Herr Sahlmann som instruktör . Han blev senare pilot hos C.Schultz på dennes Dragon Rapid . Jesper Hyden drev Stockholms Flygskola tilsammans med Holmgren /(-berg skriver någon) . Holmgren hade det teckniska ansvaret . Man får inte blanda ihop flygskolan och flygklubben ; det var helt olika rörelser .
Jag har själv en massa privata bilder där utifrån , så om någon skulle vara interesserade så säg till .
Thor / hjälpare hos Hyden genom några år .
d.v.s. från i alla fall 1952-53 till en bit in på sextitalet Ung. 11 år . Efter 1961 befann sig lokalerna på södra sidan av flygfältet . Då hade dom anskaffat Cessna 172'or .
På Bromma höll Stockholms Flygklubb till . De hade lokaliteter uppe i norra ändan av parkeringsplatsen sett frå K-grinden . Där verkade Herr Sahlmann som instruktör . Han blev senare pilot hos C.Schultz på dennes Dragon Rapid . Jesper Hyden drev Stockholms Flygskola tilsammans med Holmgren /(-berg skriver någon) . Holmgren hade det teckniska ansvaret . Man får inte blanda ihop flygskolan och flygklubben ; det var helt olika rörelser .
Jag har själv en massa privata bilder där utifrån , så om någon skulle vara interesserade så säg till .
Thor / hjälpare hos Hyden genom några år .
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Hej Thorjh,
The name C. Schultz and a Dragon Rapid operating pleasure flights from gate ‘K’ at Bromma Airport rings a bell. To make some money this summer I worked as a guide for SAS taking groups in the sightseeing train pulled by Loke and me as stoker and commentator. This was in 1956. In addition to run the guided tours of Bromma Airport we also had a Dragon Rapid used for sightseeing flights over Stockholm. I fail to remember the name of the operator from whom we hired the aircraft but I have a not that the registration was SE-CDI and the name of the pilot was Kaj Hedlund. Some one out there may be able to help me with the name of the owner of the aircraft and of Kaj.
Towards the end of the summer we got competition from another Dragon Rapid operator and a faint memory tells me that this aircraft was owned or operated by a C. Schulz.
The name C. Schultz and a Dragon Rapid operating pleasure flights from gate ‘K’ at Bromma Airport rings a bell. To make some money this summer I worked as a guide for SAS taking groups in the sightseeing train pulled by Loke and me as stoker and commentator. This was in 1956. In addition to run the guided tours of Bromma Airport we also had a Dragon Rapid used for sightseeing flights over Stockholm. I fail to remember the name of the operator from whom we hired the aircraft but I have a not that the registration was SE-CDI and the name of the pilot was Kaj Hedlund. Some one out there may be able to help me with the name of the owner of the aircraft and of Kaj.
Towards the end of the summer we got competition from another Dragon Rapid operator and a faint memory tells me that this aircraft was owned or operated by a C. Schulz.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Vore mycket trevligt att få sethorjh skrev: Jag har själv en massa privata bilder där utifrån , så om någon skulle vara interesserade så säg till .
1970 (cirka?) flyttade Stockholms flygskola in till Bromma från Skå. Även då var man en utpräglad Cessna-användare (en avstickare gjorde i slutet av 70-talet då man hade fyra Rallye) vilket följande annons bör avspegla. Den är skannad från baksidan av Flyghorisont nr 1/1972 - Gunnar Degramo företräder Stockholms Flygskola på bilden, Gösta Hydén citeras i skrift.
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Så vidt jag minns var där bara en Dragon Rapid som flög på Bromma .
Tidpunkten du nämner stämmer rätt bra . C. Schultz ägde planet och han själv och
Sahlmann turades om att flyga . Det är jag helt säker på . En gång tuppade kärran på nosen under taxing på väg til bana tretton ,p.g.a. starkt vindkast bakifrån .
Carl-Erik (Charlie) hade något år tidligare köpt en tvåsitsig deHavilland Hornet Moth
som han flög för att samla flygtimmar til B-certet . Då jag något år tidligare hade flugit samma flygplanstyp i England , flög jag en del med honom ute på Skå . Dom skaffade sig likadana blågrå uniformer , han och Sahlmann , som dom spradade rundt i mellan rund-flygturarna på Bromma . Sahlmann hade tidligare varit instruktör hos Stockholms Flygklubb som alltid höll till på Bromma . Själv jobbade jag då vid SAS trafikk-övervakning vid klarerarkontoret , så att jag dagligen kunde följa med på det som hände på platsen .
Thor
Tidpunkten du nämner stämmer rätt bra . C. Schultz ägde planet och han själv och
Sahlmann turades om att flyga . Det är jag helt säker på . En gång tuppade kärran på nosen under taxing på väg til bana tretton ,p.g.a. starkt vindkast bakifrån .
Carl-Erik (Charlie) hade något år tidligare köpt en tvåsitsig deHavilland Hornet Moth
som han flög för att samla flygtimmar til B-certet . Då jag något år tidligare hade flugit samma flygplanstyp i England , flög jag en del med honom ute på Skå . Dom skaffade sig likadana blågrå uniformer , han och Sahlmann , som dom spradade rundt i mellan rund-flygturarna på Bromma . Sahlmann hade tidligare varit instruktör hos Stockholms Flygklubb som alltid höll till på Bromma . Själv jobbade jag då vid SAS trafikk-övervakning vid klarerarkontoret , så att jag dagligen kunde följa med på det som hände på platsen .
Thor
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Hi Thorjh et al,
I have done a bit more research on the pleasure flight activities at Bromma Airport in 1956 when I worked there. I am almost sure that the name of the other operator was AB Svenska Aero. My good old friend Gote Rosen, no longer with us, was involved and he mentions this and kaptenerna Hedlund ach Lundquist in his book ‘Vagen till Palm’ on page 86. Being the airport guide I frequently, and when there was a seat available, flew with them and informed the passengers of the places we flew over.
I have some good memories from those days and we are now talking about June to August of 1957. We had had a group of ‘muckare’ flying with us during the weekend. On the following Monday one of the chaps came back with his parents. He had enjoyed the flight so much so he had now decided to treat his parents to a flight. The young man’s mother told me that she was not going up in any aeroplane but I still accepted payment for three tickets. Getting the old girls through that narrow gate near gate ‘K’ was a hard job and getting her onboard the Rapid was even harder. We just about carried her onboard. I sat opposite this lady during the flight and until just before we landed she sat with her head almost down in her lap. A couple of minutes before Kaj Hedlund landed I persuaded her to have a quick look out and she obviously enjoyed this. Helping the passengers out this same lady went like a flash to the kiosk and she was there before I was. Opening the ticket window she was first in the queue buying herself a ticket for the next flight.
Another Rapid owned? by Gote Rosen and piloted by Kaj made a forced landing during a ferry flight to Bromma somewhere near Vimmerby. The Rapid was a write off and to compensate the land owner for any damage cause the remains of the Rapid was given to him. And so it was that this Rapid finished its days as a cannel for the farmer’s dog.
I have done a bit more research on the pleasure flight activities at Bromma Airport in 1956 when I worked there. I am almost sure that the name of the other operator was AB Svenska Aero. My good old friend Gote Rosen, no longer with us, was involved and he mentions this and kaptenerna Hedlund ach Lundquist in his book ‘Vagen till Palm’ on page 86. Being the airport guide I frequently, and when there was a seat available, flew with them and informed the passengers of the places we flew over.
I have some good memories from those days and we are now talking about June to August of 1957. We had had a group of ‘muckare’ flying with us during the weekend. On the following Monday one of the chaps came back with his parents. He had enjoyed the flight so much so he had now decided to treat his parents to a flight. The young man’s mother told me that she was not going up in any aeroplane but I still accepted payment for three tickets. Getting the old girls through that narrow gate near gate ‘K’ was a hard job and getting her onboard the Rapid was even harder. We just about carried her onboard. I sat opposite this lady during the flight and until just before we landed she sat with her head almost down in her lap. A couple of minutes before Kaj Hedlund landed I persuaded her to have a quick look out and she obviously enjoyed this. Helping the passengers out this same lady went like a flash to the kiosk and she was there before I was. Opening the ticket window she was first in the queue buying herself a ticket for the next flight.
Another Rapid owned? by Gote Rosen and piloted by Kaj made a forced landing during a ferry flight to Bromma somewhere near Vimmerby. The Rapid was a write off and to compensate the land owner for any damage cause the remains of the Rapid was given to him. And so it was that this Rapid finished its days as a cannel for the farmer’s dog.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vet du mer om Jesper Hydén?
Det börjar glida iväg ifrån Stockholms Flygskola och Jesper Hydén. Dragon Rapide och dess svenska exemplar och turer runt om kring är mycket intressant, därför har jag svarat på Erik Johanssons frågor i en ny tråd: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1387