Bildfråga vinge
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga vinge
Kan någon hjälpa mig att identifiera detta foto. Jag har för mig att jag sett det någonstans tidigare.
Till vilken flygplantyp hör denna vinge? Var och när är fotot taget?
Fotot kommer från Johannes Thinesens samling som SFF erhöll för några år sedan.
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga vinge - Thomas-Morse MB-3
Jag har fått ett tips via email att det skulle kunna vara vingen till en Thomas-Morse MB-3 och att bilden bör vara tagen omkring 1922. Någon som kan bekräfta eller komplettera?
/Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga vinge
Hej Sven-Erik!
Det är skoj med dessa bildidentifieringsfrågor. Jag har haft nöjet att gräva ordentligt i mina böcker och på webben. Vingspetsarnas form tyder ju på tiden ca 1915-20, men att skevrodret inte är upphängt rakt i vingens längdriktning utan utan framåt verkar unikt. Jag lyckades inte hitta någon sådan vinge någonstans. Visst fanns det skevroder som blev bredare ut mot vingspetsen men då var vingbakkanten (inkl skevroder, silhuetten alltså) böjd bakåt (à la Thulin LA som väl är modell för SFF-loggan). Att minska vingkordan ut mot spetsen förekom ju men Kjellsons J 23 hade "rak skevroderaxel" (avsmalnade skevroder; böjd silhuettbakkant.
MB-3 hann inte vara med i kriget. Boeing lyckade underbjuda Thomas-Morse och fick bygga hela 200 exemplar åt US Army (eller vad det hette då); kallades då MB-3A. Vilket tog knäcken på Thomas-Morse som bara fick bygga 50 plan.
Något riktigt tydligt foto eller annan avbildning av vingen fann jag först inte (när jag nu fått MB-3 att spana efter) att googla på men så fann jag http://naca.central.cranfield.ac.uk/rep ... rt-193.pdf där det finns en treplanskiss. (Rapporten är intressant; man var bekymrad att (snabba) dukklädda plan ibland förlorade vingduken med ödesdigra resultat, varför man mätte tryckfördelningar över vingar och skrov. Och fann att 80% av vingens lyftkraft var sug. Så det gällde att duken satt fast ordentligt.)
Och det är väl detta damerna på bilden sysslar med. Testplanet var speciellt förstärkt och man kan spekulera över om bilden har med detta testplan att göra.
En bra bild av testplanet och beskrivning av syftet med testen finns på http://nix.ksc.nasa.gov/info?id=EL-2002-00567&orgid=1 Och vingen som killen sysslar med på http://grin.hq.nasa.gov/IMAGES/LARGE/GP ... 001376.jpg är just till detta test-plan typ MB-3: Workmen in the patternmakers' shop manufacture a wing skeleton for a Thomas-Morse MB-3 airplane for pressure distribution studies in flight, June 1922. (Jag har inte lyckats hitta sömmerskorna i NASA:s bildsamling.)
(Man kan ju också kika på dessa bilder:
http://www.aerofiles.com/tm-mb3a.jpg
http://www.aerofiles.com/tm-mb3x.jpg
http://www.aerofiles.com/tm-mb3film.jpg (Aerofiles ger fakta om typen och dess släktingar)
http://www.wwi-models.org/app/album/Acn ... picInx=115 och speciellt då http://www.wwi-models.org/Images/Christ ... 3a/mb8.jpg )
Jag kan förstås inte bekräfta att det är en MB-3, det kan ju vara en MB-3A och bilden (som jag inte sett förut) kan vara tagen hos Boeing. Eller hos NACA/Langley och avse testplanet. Eller något annat...
Lars S, som liksom Hans Villius och Olle Häger vet att det ofta ligger mycket bakom en bild
Det är skoj med dessa bildidentifieringsfrågor. Jag har haft nöjet att gräva ordentligt i mina böcker och på webben. Vingspetsarnas form tyder ju på tiden ca 1915-20, men att skevrodret inte är upphängt rakt i vingens längdriktning utan utan framåt verkar unikt. Jag lyckades inte hitta någon sådan vinge någonstans. Visst fanns det skevroder som blev bredare ut mot vingspetsen men då var vingbakkanten (inkl skevroder, silhuetten alltså) böjd bakåt (à la Thulin LA som väl är modell för SFF-loggan). Att minska vingkordan ut mot spetsen förekom ju men Kjellsons J 23 hade "rak skevroderaxel" (avsmalnade skevroder; böjd silhuettbakkant.
MB-3 hann inte vara med i kriget. Boeing lyckade underbjuda Thomas-Morse och fick bygga hela 200 exemplar åt US Army (eller vad det hette då); kallades då MB-3A. Vilket tog knäcken på Thomas-Morse som bara fick bygga 50 plan.
Något riktigt tydligt foto eller annan avbildning av vingen fann jag först inte (när jag nu fått MB-3 att spana efter) att googla på men så fann jag http://naca.central.cranfield.ac.uk/rep ... rt-193.pdf där det finns en treplanskiss. (Rapporten är intressant; man var bekymrad att (snabba) dukklädda plan ibland förlorade vingduken med ödesdigra resultat, varför man mätte tryckfördelningar över vingar och skrov. Och fann att 80% av vingens lyftkraft var sug. Så det gällde att duken satt fast ordentligt.)
Och det är väl detta damerna på bilden sysslar med. Testplanet var speciellt förstärkt och man kan spekulera över om bilden har med detta testplan att göra.
En bra bild av testplanet och beskrivning av syftet med testen finns på http://nix.ksc.nasa.gov/info?id=EL-2002-00567&orgid=1 Och vingen som killen sysslar med på http://grin.hq.nasa.gov/IMAGES/LARGE/GP ... 001376.jpg är just till detta test-plan typ MB-3: Workmen in the patternmakers' shop manufacture a wing skeleton for a Thomas-Morse MB-3 airplane for pressure distribution studies in flight, June 1922. (Jag har inte lyckats hitta sömmerskorna i NASA:s bildsamling.)
(Man kan ju också kika på dessa bilder:
http://www.aerofiles.com/tm-mb3a.jpg
http://www.aerofiles.com/tm-mb3x.jpg
http://www.aerofiles.com/tm-mb3film.jpg (Aerofiles ger fakta om typen och dess släktingar)
http://www.wwi-models.org/app/album/Acn ... picInx=115 och speciellt då http://www.wwi-models.org/Images/Christ ... 3a/mb8.jpg )
Jag kan förstås inte bekräfta att det är en MB-3, det kan ju vara en MB-3A och bilden (som jag inte sett förut) kan vara tagen hos Boeing. Eller hos NACA/Langley och avse testplanet. Eller något annat...
Lars S, som liksom Hans Villius och Olle Häger vet att det ofta ligger mycket bakom en bild