Jag tycker detta är mycket intressant men är tveksam om det hör hemma i Hydén-tråden - därför ges ämnet en egen trådErik Johansson skrev:
The name C. Schultz and a Dragon Rapid operating pleasure flights from gate ‘K’ at Bromma Airport rings a bell. To make some money this summer I worked as a guide for SAS taking groups in the sightseeing train pulled by Loke and me as stoker and commentator. This was in 1956. In addition to run the guided tours of Bromma Airport we also had a Dragon Rapid used for sightseeing flights over Stockholm. I fail to remember the name of the operator from whom we hired the aircraft but I have a not that the registration was SE-CDI and the name of the pilot was Kaj Hedlund. Some one out there may be able to help me with the name of the owner of the aircraft and of Kaj.
Towards the end of the summer we got competition from another Dragon Rapid operator and a faint memory tells me that this aircraft was owned or operated by a C. Schulz.
Den som ägde Dragon Rapide SE-CDI var...Göte Rosén. Han skriver i "Vägen till Palma":
Under sommaren hade jag skaffat en dubbeldäckad tvåmotorig Rapide som jag använde för rundflyg och sightseeingtripper runt Stockholm och Mälaren, delvis i samarbete med SAS. Kapten Anders Lundqvist skötte denna avdelning och drog in många sköna slantar. En söndag gjorde vi inte mindre än 33 rundflygningar på ca 15 minuter vardera. För överskottet skulle vi utrusta Rapiden med neonljusanläggning, och sedan skulle Stockholm med omgivning välsignas med ljusreklam i luften under vackra kvällar och nätter. Då rundflygningarna var slut skickades Rapiden ner till Köpenhamn för översyn och montering av neonljusanläggningen.
Sedan jag varit nere och inspekterat och betalat kalaset skulle kapten Hedlund flyga hem planet för en demonstration. Jag hade nämligen ett stort kontrakt med DN och Expressen nästan i hamn, men de ville ha en demonstration innan kontraktet undertecknades.
Under hemflygningen den 23 december råkade Hedlund ut för svår isbildning och måste nödlanda utanför Vimmerby. Nödlandningen blev mera störtning och min fina Rapide med sin dyrbara utrustning var ett minne blott. Resterna av flygkroppen skänktes till gårdvaren hos den bonde vars nödlandningen skett. Hoppas jycken uppskattade gåvan. En tröst i olyckan var dock att ingen av besättningen skadades, men olyckan fördunklade dock julfirandet detta år.
Året var 1956. Man undrar om det finns något kvar av denna Dragon Rapide på någon gård utanför Vimmerby? SE-CDI hade registrerats 560420 på AB Europa-Flyg och importerades från Danmark där det använts ett par år som OY-DYA av Zone-Redningskorpset.
Dragon Aviation, ägt av Charlie Schultz, fick sin Dragon Rapide SE-CBU reggad 560802....