FV-kortfilms frågor.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
FV-kortfilms frågor.
Hej.
1965 pratas om en FV-kortfilm ::Jaktbas.
Den skulle ha ”” inspelats under en övning för några år sen i Uppland ””
Kvalificerad gissning ,Gimo-bas övningen 1962
Vidare fanns då (1965) en film med namnet Horisont
Troligen med Stril anknytning.
Boken På Filmens Vingar tar ju upp spelfilmer, så där finns on info.
Finns Jaktbas // Horisont på någon ”gratis visning” (Your tube) tro?
Det skulle ju vara skoj å se tidig bas-60 motiv.
Bengt
1965 pratas om en FV-kortfilm ::Jaktbas.
Den skulle ha ”” inspelats under en övning för några år sen i Uppland ””
Kvalificerad gissning ,Gimo-bas övningen 1962
Vidare fanns då (1965) en film med namnet Horisont
Troligen med Stril anknytning.
Boken På Filmens Vingar tar ju upp spelfilmer, så där finns on info.
Finns Jaktbas // Horisont på någon ”gratis visning” (Your tube) tro?
Det skulle ju vara skoj å se tidig bas-60 motiv.
Bengt
Filminspelning vid Dovertorps Drakenhaveri
Hej.
1960-09-07 kolliderar 2 J35:or och havererar vid Doverstorp.
Ett plan hamnar upp o ner på järnvägsrälsen.
Vad som kanske inte framkommit är att flygningen skedde i divisionsförband.
Det var plan 6 och 8 i förbandet som kolliderade.
Flygningen var även avsedd för FV:s räkning för en filminspelning / reklamsyfte.
Frågan är:
Användes förbandsbilderna (tagna före haveriet) i reklamsyfte.
Samt fick man kanske bilder på haveritillfället, o därmed hur det gick till?
Temporärt flygförbud utfärdades som hävdes ca 10 dagar senare .
Man modifierade huv-utskjutningen.
Bla 6 dubblades huv-krutladdningen, samt ökades kolvarnas längd.
Bengt
Samt finns fler ”tidiga” ”snuttar” som kanske visar Tidig Väg respektive Krigsbas basering?
1960-09-07 kolliderar 2 J35:or och havererar vid Doverstorp.
Ett plan hamnar upp o ner på järnvägsrälsen.
Vad som kanske inte framkommit är att flygningen skedde i divisionsförband.
Det var plan 6 och 8 i förbandet som kolliderade.
Flygningen var även avsedd för FV:s räkning för en filminspelning / reklamsyfte.
Frågan är:
Användes förbandsbilderna (tagna före haveriet) i reklamsyfte.
Samt fick man kanske bilder på haveritillfället, o därmed hur det gick till?
Temporärt flygförbud utfärdades som hävdes ca 10 dagar senare .
Man modifierade huv-utskjutningen.
Bla 6 dubblades huv-krutladdningen, samt ökades kolvarnas längd.
Bengt
Samt finns fler ”tidiga” ”snuttar” som kanske visar Tidig Väg respektive Krigsbas basering?
Re: FV-kortfilms frågor.(Gimo)
Jaktbas::
Det måste vara åtskilliga värnpliktiga- film ”körare” som vid FV ”visningsförband” F13 o F16 sett dessa filmer i det oändliga !
Just att se en tidig Gimo bas (tror jag) vore mycket intressant
Bas 60 introduktion?
Är det verkligen ingen som har någon info?
Bengt
Det måste vara åtskilliga värnpliktiga- film ”körare” som vid FV ”visningsförband” F13 o F16 sett dessa filmer i det oändliga !
Just att se en tidig Gimo bas (tror jag) vore mycket intressant
Bas 60 introduktion?
Är det verkligen ingen som har någon info?
Bengt
-
Re: FV-kortfilms frågor.
Hej,
Jo visst användes sekvenser inspelade innan haveriet i Doverstorp i filmen, dock naturligtvis inte de från själva haveriet. Aktuell film var "Flygplan 35" och mot slutet av den kan man se 35014 med fentoppsmonterad kamera. Flygplanet var även försedd med en kamera under kroppen. Både kameror och film förstördes så vitt jag vet vid haveriet.
Hälsningar
Nicklas
Jo visst användes sekvenser inspelade innan haveriet i Doverstorp i filmen, dock naturligtvis inte de från själva haveriet. Aktuell film var "Flygplan 35" och mot slutet av den kan man se 35014 med fentoppsmonterad kamera. Flygplanet var även försedd med en kamera under kroppen. Både kameror och film förstördes så vitt jag vet vid haveriet.
Hälsningar
Nicklas
- Christer Sidelöv
Jaktbas var som sagt en utbildningsfilm inspelad på 16 mm avsedd främst för värnpliktiga, medan både Horisont och Flygplan 35 gjordes på 35 mm film för biografvisning som förfilm. Flygplan 35 gjordes dessutom i AgaScope vilket var en svensk version av generiska CinemaScope, dvs med bildpropotionerna 2,35:1, det som en del idag lite okunnigt kallar "Brevlådeformat". Två filmer till gjordes i detta format nämligen Tills vingarna bär och Attack. Alla dessa kan förstås betraktas som rekryteringsfilmer. Regissören för alla dessa rekryteringsfilmer var Helge Sahlin som kort innan han gick bort var inbjuden på ett SFF lokalmöte i Stockholm med tema SAAB 32 för att berätta om inspelningen på F 17 av filmen Attack. Filmen Horisont vann första pris i nån miltär kortfilmsfestival utomlands. Kanske nån annan här minns var.
Toppen Christer.
Någon ide var man kan se dem igen?
AMF ? (arme-marin - flyg) film eller?
Bengt
Någon ide var man kan se dem igen?
AMF ? (arme-marin - flyg) film eller?
Bengt
-
- Kontakt:
Gissar på Frankrike...Christer Sidelöv skrev:- - - Filmen Horisont vann första pris i nån militär kortfilmsfestival utomlands. Kanske nån annan här minns var.
Så här står det hos AMF (i av mej förkortad form): "1965 - Horisont - Flygvapnets Filmdetalj - Suecia-Film - Flygfoto Sten Göran Camitz - Foto Gunnar Westfelt - Musik Lennart Fors - Manus V Semitjov - Regi Helge Sahlin - Produktionsledare Erik Hultén - Militära experter överstelöjtnant C F Carlsson och kapten E S H Hultén.
En informationsfilm om stridsledning, Stril 60, som erhöll pris vid internationella militärfilmfestivalen i Versailles. Filmen vann även förstapris i Guldklappan 1965, den svenska industrifilmens motsvarighet till Guldbaggen.
Färg, ljud. 11 min.
Subjektiv lågflygning över vatten utan att planet syns i bild, inklippsbilder från Stadion på löpning, spjut och publik, DNs förstasidesrubrik "Sverige i krig Atombomber", korta bilder på folktomt Stadion och folktomma gator, liten pojke sitter på brygga och metar, irriteras av en geting, snurrande radarantenner flera bilder, lv-robotar i lavettställ kort bild, en J 35 på attackbas, föraren kliver ur, annan förare kliver i, flera J 35or i hangar, stridsledningscentral interiört, PS 08, närbilder på kabelhärvor, knappar, vred, lampor, paneler, elektroniska komponenter, dubbelkopierad bild på ett öga och en radarskärm, bilder på pojken på bryggan som attackerar getingbo med metspö och sedan flyr från uppretad getingsvärm blandas med bilder på J 35or som startar, lyfter och flyger, delvis subjektivt, verksamhet i stridsledningscentral, flera mycket bra bilder på J 35or i luften över skärgården, robot avfyras, en J 35 avfyrar raketer, inklippt bild på träff av luftmål, A 32or startar från attackbas i skogen, upp i luften, avfyrar raketer mot markmål, flicka solar på strandhäll, ser två Drakenplan flyga förbi, ut över havet, mot horisonten."
Det konstiga (som inledningsvis förde mej på villospår) är att Svenska Filminstitutet inte har med denna film trots en utmärkt webbplats.
Seve U.
Tänk vilka trevliga tel. samtal man ibland kan få...Seve Ungermark skrev:Gissar på Frankrike...Christer Sidelöv skrev:- - - Filmen Horisont vann första pris i nån militär kortfilmsfestival utomlands. Kanske nån annan här minns var.
En informationsfilm om stridsledning, Stril 60, som erhöll pris vid internationella militärfilmfestivalen i Versailles. Filmen vann även förstapris i Guldklappan 1965, den svenska industrifilmens motsvarighet till Guldbaggen.
...
Subjektiv lågflygning över vatten utan att planet syns i bild, inklippsbilder från Stadion på löpning, spjut och publik, DNs förstasidesrubrik "Sverige i krig Atombomber", korta bilder på folktomt Stadion och folktomma gator, liten pojke sitter på brygga och metar, irriteras av en geting, snurrande radarantenner flera bilder, lv-robotar i lavettställ kort bild, en J 35 på attackbas, föraren kliver ur, annan förare kliver i, flera J 35or i hangar, stridsledningscentral interiört, PS 08, närbilder på kabelhärvor, knappar, vred, lampor, paneler, elektroniska komponenter, dubbelkopierad bild på ett öga och en radarskärm, bilder på pojken på bryggan som attackerar getingbo med metspö och sedan flyr från uppretad getingsvärm blandas med bilder på J 35or som startar, lyfter och flyger, delvis subjektivt, verksamhet i stridsledningscentral, flera mycket bra bilder på J 35or i luften över skärgården, robot avfyras, en J 35 avfyrar raketer, inklippt bild på träff av luftmål, A 32or startar från attackbas i skogen, upp i luften, avfyrar raketer mot markmål,
flicka solar på strandhäll, ser två Drakenplan flyga förbi, ut över havet, mot horisonten."....
Seve U.
Blev ikväll uppringd av en herre som var rote 2:a bla. vid överflygningen av badbrudarna.
(de var för övrigt tydligen inte av det "fagraste" slaget! )
Man fick ta om någon gång på grund av vissa saker.
På marken fanns tydligen en buss, vad heter det nu ? , så man kan höra ljudtrafiken.
Rote 1:an hette troligen något på Ove ...(har även jag problem komma ihåg namn efter ett tag)
Nå vem pratar vi om ?, jo
Lars Åkerman , en av de 18 ur ERF 571
(se Fältflygare // Göran Jacobsson, s 198)
Hoppas jag inte avslöjar för mycket nu , men hans snart 50-årige son skall som gåva få
ena guldvingen nr. 5836.
Fram för flera "avslöjanden/ minnesbilder" tack
Tack Lars Å
mvh Bengt
- Christer Sidelöv
Var det inte John Dahlin, sedermera på SAAB Info och ytterligare sedermera rätt aktiv SFF-medlem som var rote-etta? Jag vill minnas att han för länge sedan berättade för mig om hur han flög ena kärran i scenen med två 35or som passerar över Stadion och ett kastspjut som direkt efter spetsar en dagstidning med rubriken "KRIG" på marken. Och att det även var han med samme rote-tvåa som dundrar på lågan över badklippan med bikinibruden.Bengt Ekbladh skrev:Tänk vilka trevliga tel. samtal man ibland kan få...Bengt Ekbladh skrev: flicka solar på strandhäll, ser två Drakenplan flyga förbi, ut över havet, mot horisonten."....
Seve U.
Blev ikväll uppringd av en herre som var rote 2:a bla. vid överflygningen av badbrudarna.
På marken fanns tydligen en buss, vad heter det nu ? , så man kan höra ljudtrafiken.
Rote 1:an hette troligen något på Ove ...(har även jag problem komma ihåg namn efter ett tag)
Hoppas jag inte avslöjar för mycket nu , men hans snart 50-årige son skall som gåva få
ena guldvingen nr. 5836.
Tack Lars Å
mvh Bengt
John avled i juli 2000.
Hej.Christer Sidelöv skrev:Var det inte John Dahlin, sedermera på SAAB Info och ytterligare sedermera rätt aktiv SFF-medlem som var rote-etta? Jag vill minnas att han för länge sedan berättade för mig om hur han flög ena kärran i scenen med två 35or som passerar över Stadion och ett kastspjut som direkt efter spetsar en dagstidning med rubriken "KRIG" på marken. Och att det även var han med samme rote-tvåa som dundrar på lågan över badklippan med bikinibruden.Bengt Ekbladh skrev:Tänk vilka trevliga tel. samtal man ibland kan få...Bengt Ekbladh skrev: flicka solar på strandhäll, ser två Drakenplan flyga förbi, ut över havet, mot horisonten."....
Seve U.
ena guldvingen nr. 5836.
Tack Lars Å
mvh Bengt
John avled i juli 2000.
Nu har jag inte sett filmen, utan bara återberättat vad som sagts mig,
samt att namn kan förklinga / glömmas bort
Någon som vet besked?
Bengt