Hej.
Vi har ju ”lärt” att SK 35C skulle kunna ”ombyggas” till jaktplan vid behov, (krigsfara).
Åtminstone var planeringen sådan rätt tidigt.
Undrar om FV hade extra Jakt-framkroppar klara , eller var det bara i teorin?
Hur fort skulle ”bytet” kunna ta?
Provade man det i praktiken någon gång?
Man övergav tydligen iden , undrar ungefär när?
Om man tittar i
Vingar över Uppland, sid 110 kan man läsa:
>>…. I mobliseringsplaner ingick att SK- versionen i händelse av ofred skulle ställas ut på krigsbaser, som reservdels-flygplan för J 35A-kort>>(kroppen i övrigt var ju identisk /Sk—J- kort)
Cirkus när kan man ha ändrat strategi?
Bengt
SK 35C ::,Framkroppsbyte eller Reservdelsflygplan?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: SK 35C ::,Framkroppsbyte eller Reservdelsflygplan?
Framkropparna från de fd. J35A ,som kom att ombyggas till SK35C, användes till nytillverkade J35B.
Därmed fanns inga ”jakt” framkroppar till ”åter-byggnad” av SK planen till jaktplan kvar?
Återkommer till frågan:
Ursprungstanken (bygga om SK till jakt ) , cirkus när övergavs iden?
Prövade man någon gång , ombygga SK till Jaktplan?
Eller var det bara ett PR-trix?
Bengt
Därmed fanns inga ”jakt” framkroppar till ”åter-byggnad” av SK planen till jaktplan kvar?
Återkommer till frågan:
Ursprungstanken (bygga om SK till jakt ) , cirkus när övergavs iden?
Prövade man någon gång , ombygga SK till Jaktplan?
Eller var det bara ett PR-trix?
Bengt
Re: SK 35C ::,Framkroppsbyte eller Reservdelsflygplan?
Hej,
Vill minnas att man i ett tidigt skede övergav tanken på möjligheten att "bygga om" SK 35 till J 35 i händelse av skarpt läge.
Det låter elegant med tanken att "bara byta framkropp så har man en J 35A kort".
Har man jobbat med 35:an och även då SK 35C så vet man att det ingalunda bara är framkroppen som skiljer.
Bränslesystemet är annorlunda då främre kroppstanken saknas i SK 35C och inte hänger med som en fast del av framkroppen från en J 35A.
I vingboxarna finns inga förberedelser för Akan vare sig regelrätta fäaten eller struktur. Vidare saknas kablagedragning för vapensystem generellt.
En ombyggnad enligt ursprungstanken skulle ha kostat både tid och pengar vilket, när det gäller tid, knappast finns gott om i skarpt läge.
Det mest sannolika är att SAAB vid presentationen av SK 35C la fram det som en möjlighet, men att Flygförvaltningen ratade idén från första början.
Vill minnas att man i ett tidigt skede övergav tanken på möjligheten att "bygga om" SK 35 till J 35 i händelse av skarpt läge.
Det låter elegant med tanken att "bara byta framkropp så har man en J 35A kort".
Har man jobbat med 35:an och även då SK 35C så vet man att det ingalunda bara är framkroppen som skiljer.
Bränslesystemet är annorlunda då främre kroppstanken saknas i SK 35C och inte hänger med som en fast del av framkroppen från en J 35A.
I vingboxarna finns inga förberedelser för Akan vare sig regelrätta fäaten eller struktur. Vidare saknas kablagedragning för vapensystem generellt.
En ombyggnad enligt ursprungstanken skulle ha kostat både tid och pengar vilket, när det gäller tid, knappast finns gott om i skarpt läge.
Det mest sannolika är att SAAB vid presentationen av SK 35C la fram det som en möjlighet, men att Flygförvaltningen ratade idén från första början.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: SK 35C ::,Framkroppsbyte eller Reservdelsflygplan?
Tack Björn.
Ska man kalla det:
Möjlighet, om tid finns, samt PR- trix o "förrvirra Fi?
Betalar du så får du det , så småningom?
Därför kom framkropparna att användes redan till J35B.
Det sa man nog inget om?
Bengt
Ska man kalla det:
Möjlighet, om tid finns, samt PR- trix o "förrvirra Fi?
Betalar du så får du det , så småningom?
Därför kom framkropparna att användes redan till J35B.
Det sa man nog inget om?
Bengt