Fråga om JA 37 på F 4

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Björn Fransson »

Målades följande individer i gråtonscamouflage eller var de gröna hela tiden? Frågan handlar om JA 37 37376 F4-36 och JA 37 37379 F4-39, F21-15. Har någon en bild på dem (i grått) vore jag ännu mer tacksam!
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Per Björkqvist »

Ja nedan syns att det är en av varje målning.
Tror att det var ytterst sällsynt att de camomålade JA-maskinerna blev ommålade till grå, de behöll målningen fram till skrotning.

http://www.viper16.fotopic.net/p29948080.html

http://cdn-www.airliners.net/photo/Swed ... _id=NEXTID
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Emil Lindberg »

Per har redan hittat svar.
Men jag kan tillägga att jag har bild på 37376 F4-36 från september 2000, och då bär hon fyrfärgskamo. Vid tillfället bar hon två stora utländska emblem akter om huven på vänster sida.
Och jag har en bild på 37379 F21-15 från november 2000 då denna individ stod på F 10 i avvaktan på demontering. Hon var då grå, och gick i graven iklädd denna skrud. Denna kärra var en av få som hade en lysröda kvadrat mellan balk R7 och V7, en kvarleva från prov av lysröd anitkollisionsmärkning 1988-1989-nånting.
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, då fick jag nästan svar på det jag ville... Men innebär detta att F21-15 även var grå under sin tid som F4-39?

Tack även till Emil. En fråga bra för oss som inte är riktigt så hemma på Viggentekniken... :-) Kan du beskriva lite närmare vilka balkar det handlar om? Och ungefär hur stor var kvadraten?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev: Tack även till Emil. En fråga bra för oss som inte är riktigt så hemma på Viggentekniken... :-) Kan du beskriva lite närmare vilka balkar det handlar om? Och ungefär hur stor var kvadraten?
R7 är balken längst ut mot vingspetsen, och V7 är balken mitt på vingen. Övriga balkar är/var S7 som satt på kroppens undersidor/sidor, C7 som var balken centralt under buken och H7 där fackelfällare BOY 401 monterades under vingarna. Om du tar en titt i någon av Stridsbergs Viggen-böcker hittar du skisser på detta.

Kvadraten var 100 x 100 cm (har mätt själv). Självklart har jag bilder på exakt placering. Bl.a 37425 F16-25, 37409 F21-29/F17-29 och 37410 F16-10 hade sådana kvadrater.

Med 37379 bör man även notera att stationssignalen (siffran på fenan) på höger sida till synes var klarröd, och inte lysröd. Stationssignalen på vänster sida ser på min bild ut att vara lysröd, som vanligt.
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Björn Fransson skrev:Tack, då fick jag nästan svar på det jag ville... Men innebär detta att F21-15 även var grå under sin tid som F4-39?

Hej,

F4-39 (37379) var åtminstone grå under 1986, men kärran levererades redan 1984 och jag
törs inte i dagsläget svara på om den var omålad, i 4-fyrfärg, eller grå, vid denna tidpunkt,
ledsen!

Tommy
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Emil Lindberg »

Tommy Johansson - ToJ skrev:F4-39 (37379) var åtminstone grå under 1986
Jag har den noterad som metallren i maj 1986. Hm... Dock inte min egen notering.
Användarens profilbild
Björn Fransson
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51

Re: Fråga om JA 37 på F 4

Inlägg av Björn Fransson »

Tack för svaren. Det enda jag fortfarande inte riktigt fått svar på är om den någonsin varit grå under F 4-tiden. Det mesta tyder ju på det, den kan väl knappast ha målats om på slutet när den flyttades til F 21? Emils anmärkning om övningsmärkningen som satt kvar måste väl också betyda att den var grå på F 4?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"