Hej Sten!
Jag gillar dina bilder men har själv ingen konstnärlig begåvning. Visserligen var min far ingenjören duktig i att rita och teckna och måla, och förmågan har återkommit hos mina barn, där en har genomgått Konstakademien och nu är T-baneförare. Jag har några av barnens flygplanbilder på väggarna men de gör nog bara "impact" på en far och när man vet sammanhanget. Mina egna teckningar från barn- och ungdomsåren är snarast patetiska, men ändå är en del sparat (att slängas när barnen röjer upp). Och så minns man ju alla flygplan-profiler man skapade på jobbet under långa sammanträden eller då inspirationen under PM-skrivandet tröt. De försvann nog först när jag på 70-talet fick en dataterminal/PC på skrivbordet.
Vampire minns jag från Stockholms himmel; det är nog det jetplan jag sett mest. Fast jag vill tro att det var plan från F 18 och inte från F 8 som jag såg.
Tänk att de Havillands konstruktörer kunde komma tillbaka till företagets klassiska Moth-stuk på fenan hos J 28B efter att ha haft en helt trivialt fyrkantig form på de första Vampire-planen. En sak du inte helt lyckats med om jag nu får vara litet "konstkritiker". Men annars så - ack ljuva ungdom!
Apropå de Havillands fena, se här texten på den andra av två sidor ur "Calvinols resor" av P C Jersild:
http://larssundin.ownit.nu/Schliemann_J ... lvinol.jpg. (Var bifogat ett tidigare inlägg jag tyckte hörde hemma på "konst-forumet" men som blev flyttat
hit vilket det fanns goda skäl till.)
Lars S