J 28B snygg "blåslampa"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt:
J 28B snygg "blåslampa"
Det är 60 år sedan J 28B, som med ny motor och bättre prestanda gjorde entré. Här en teckning av den första J 28B ("Röd Adam") som anlände i maj 1949 till Barkaby. Som flygintresserad 10 åring, var jag fascinerad av den höga hastighet som "blåslamporna" svischade förbi med. Man kan säga mycket om engelska plan. En mekaniker skulle säkert utöka ens förråd av svärord. Men som konstnär och uppskattare av sköna linjer, så finns det en del vackra exemplar från öriket. Lilla J 28B:ans smäckra mjuka linjer tilltalar mig. Därför kunde jag inte låta bli att teckna den, så här till 60 års jubileet. Jag saknar fortfarande lite mer "flygkonst" i galleriet, är det bara jag som tycker det är roligt att avbilda flygplan och visa upp dem.
Hälsn Sten Tecknare
Hälsn Sten Tecknare
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Tyvärr har ju inte alla rätt konstnärlig ådra. Själv bidrar jag bara med foton av flygplan eftersom jag insett min begränsning i teckningsavseende.
Curt
Curt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9939
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Hej Sten!
Tyvärr tecknar jag så illa att jag inte vill visa det, men jag och många är glada att se Dina sköna teckningar.
Och J 28:an är skön.
Tack!
/Sven-Erik
Tyvärr tecknar jag så illa att jag inte vill visa det, men jag och många är glada att se Dina sköna teckningar.
Och J 28:an är skön.
Tack!
/Sven-Erik
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Första gången jag såg J 28 vill jag minnas var 1947 (tror jag!!) på en flygdag på F4 på Frösön. Då presenterades den som "Den flygande blåslampan" . Vad som dock imponerade på mig mest den gångaen var när en S 31 Spitfire kom viskande längs banan och i slutet gjorde en i stort sett lodrätt stigning. Men "blåslampan" var onekligen läcker på sitt sätt och framför allt den första jetkärra jag sett.
Curt
Curt
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Jag överlåter åt andra att teckna och måla. Jag kan knappt rita en streckgubbe en gång Min syster har fått ärva anlaget att teckna och måla men inte jag. Jag håller mig till fotografering och skakiga hemmavideor :)
/Christian i Trollywood
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Kan bara instämma i att det är bäst överlåta åt de som kan att teckna !
Om Vampiren är vacker eller inte kan kanske diskuteras , tänker främst på nosen ......
men klart säregen är den ! speciellt med tanke på att när den konstruerades så var ju trä sedan flera år
"ute" som material i stridsflygplan !
vad gör då Engelsmännen - DeHavilland , då när de bygger ett av sina första jetplan !
jo ! bygger cockpit delen med bekländnad av plywood !!
Inte ens det första ! Gloster Meteor, hade trä i sin konstruktion vad jag vet !
[/img]
[/img]
Om Vampiren är vacker eller inte kan kanske diskuteras , tänker främst på nosen ......
men klart säregen är den ! speciellt med tanke på att när den konstruerades så var ju trä sedan flera år
"ute" som material i stridsflygplan !
vad gör då Engelsmännen - DeHavilland , då när de bygger ett av sina första jetplan !
jo ! bygger cockpit delen med bekländnad av plywood !!
Inte ens det första ! Gloster Meteor, hade trä i sin konstruktion vad jag vet !
[/img]
[/img]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: J 28B snygg "blåslampa"
Hej Sten!
Jag gillar dina bilder men har själv ingen konstnärlig begåvning. Visserligen var min far ingenjören duktig i att rita och teckna och måla, och förmågan har återkommit hos mina barn, där en har genomgått Konstakademien och nu är T-baneförare. Jag har några av barnens flygplanbilder på väggarna men de gör nog bara "impact" på en far och när man vet sammanhanget. Mina egna teckningar från barn- och ungdomsåren är snarast patetiska, men ändå är en del sparat (att slängas när barnen röjer upp). Och så minns man ju alla flygplan-profiler man skapade på jobbet under långa sammanträden eller då inspirationen under PM-skrivandet tröt. De försvann nog först när jag på 70-talet fick en dataterminal/PC på skrivbordet.
Vampire minns jag från Stockholms himmel; det är nog det jetplan jag sett mest. Fast jag vill tro att det var plan från F 18 och inte från F 8 som jag såg.
Tänk att de Havillands konstruktörer kunde komma tillbaka till företagets klassiska Moth-stuk på fenan hos J 28B efter att ha haft en helt trivialt fyrkantig form på de första Vampire-planen. En sak du inte helt lyckats med om jag nu får vara litet "konstkritiker". Men annars så - ack ljuva ungdom!
Apropå de Havillands fena, se här texten på den andra av två sidor ur "Calvinols resor" av P C Jersild: http://larssundin.ownit.nu/Schliemann_J ... lvinol.jpg. (Var bifogat ett tidigare inlägg jag tyckte hörde hemma på "konst-forumet" men som blev flyttat hit vilket det fanns goda skäl till.)
Lars S
Jag gillar dina bilder men har själv ingen konstnärlig begåvning. Visserligen var min far ingenjören duktig i att rita och teckna och måla, och förmågan har återkommit hos mina barn, där en har genomgått Konstakademien och nu är T-baneförare. Jag har några av barnens flygplanbilder på väggarna men de gör nog bara "impact" på en far och när man vet sammanhanget. Mina egna teckningar från barn- och ungdomsåren är snarast patetiska, men ändå är en del sparat (att slängas när barnen röjer upp). Och så minns man ju alla flygplan-profiler man skapade på jobbet under långa sammanträden eller då inspirationen under PM-skrivandet tröt. De försvann nog först när jag på 70-talet fick en dataterminal/PC på skrivbordet.
Vampire minns jag från Stockholms himmel; det är nog det jetplan jag sett mest. Fast jag vill tro att det var plan från F 18 och inte från F 8 som jag såg.
Tänk att de Havillands konstruktörer kunde komma tillbaka till företagets klassiska Moth-stuk på fenan hos J 28B efter att ha haft en helt trivialt fyrkantig form på de första Vampire-planen. En sak du inte helt lyckats med om jag nu får vara litet "konstkritiker". Men annars så - ack ljuva ungdom!
Apropå de Havillands fena, se här texten på den andra av två sidor ur "Calvinols resor" av P C Jersild: http://larssundin.ownit.nu/Schliemann_J ... lvinol.jpg. (Var bifogat ett tidigare inlägg jag tyckte hörde hemma på "konst-forumet" men som blev flyttat hit vilket det fanns goda skäl till.)
Lars S