Ripa flygfält

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

rageds

Ripa flygfält

Inlägg av rageds »

Ripa flygfält tycks vara i sista stadiet av förintelse, för att inte säga förruttnelse åtminstone vad gäller de gamla flyplansvärnen eller ladhangarerna. det är tidens tand och gång, men jag tycker att det skulle vara intressant att dokumentera fältet, dess tillkomst och hur det användes som flygfält. Jag arbetar därför på en uppsats som skall ventileras på en kurs i militärhistoria vid Högskolan Kristianstad. Det finns skrivet om Ripa i "Svenska flygbaser" dels att det användes redan under mellankrigsperioden, dels att det anlades 1939-40 och under kriget användes av F10 och F11. 1945 blev det övningsflygfält.
Är det någon som kan berätta mer om fältet eller kan ge tips om länkar med detaljer hur det utnyttjades, av vilka förband, plan och med vilken personal. Vilka byggnader fanns under andra världskriget? Varifrån leddes flygoperationerna? Var inkvarterades personalen? Fanns tallskogen runt fältet redan under kriget? :?: Jag är tacksam för alla tips och länkar. Ragnar Edström.
Användarens profilbild
Lennart A

Re: Ripa flygfält

Inlägg av Lennart A »

Hej!

Kan troligen bidra med lite information, men först efter helgerna. Har hela lägenheten "inplastad" pga fönsterbyte...

Lennart Andersson
rageds

Inlägg av rageds »

Hej! :D
Vad trevligt att få svar. Om du är den jag tror har du säkert åtskilligt att berätta. Jag skulle också gärna vilja veta vilka akter som finns på Krigsarkivet i den här frågan. Tänker göra ett första besök där nästa vecka. Ragnar Edström
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Där kan jag hjälpa dig direkt:

1) Börja med Flygbashistorikprojektets arkiv på KrA. Där hittar du en del material som berör Ripa, även om du inte hittar skrivelser specifikt om det flygfältet, utan generella skrivelser om alla baser.

2) I FS (H), Centralexp, Beredskapshistorik, Ö 1, vol 35 (= KH-bilagor, Flik SR4 Bas), finns kartor med krigsflygfälten inritade, 18.9.1942, (1.1).1943-1945, 1945.

3) I FS (H), Centralexp, K1: vol 6, finns lägeskartor (utsnitt av gen.stabskartan), flygfältskartor 1:10 000 (med påtecknade uppg om baracker, fpl-värn och befästningar) för alla krigsflygfält, övningsfält, flottiljflygfält och civila flygfält, ca 1945.

4) I FS (H), Organisationsavd, BI: vol 5, finns om fält 3 Ripa: Nedläggning och försäljning av vissa flygfält, SCFS till SCFF 27.1.54.

Sen finns det förstås mycket mer, men spritt på olika ställen. Lycka till och god jakt!

Lennart A
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Det enda jag hittar i mina anteckningar (perioden 1939-45) är

1/F 3 16-21.7.43

2/F 10 28.7-21.8.43 Ripa eller Rinkaby (troligen Rinkaby)

Det verkar alltså som om Ripa användes mycket sparsamt när det gällde regujära baseringar av större förband under beredskapen. I vilken utsaträckning fältet användes av F 5 i flygutbildningen har jag ingen koll på.

Lennart
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Alla vi andra som undrar över Ripa-fältet men inte tänkte forska så djupt, kan kanske ändå ha glädje att begrunda dessa webbsidor:

http://web.telia.com/~u92129891/ripa.htm (Den flyg- och försvarsarkeologiskt intresserade hittar även annat på sajten)

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5b6b7da79d

http://www.pixbox.se/alb_show_id906128_page0.html

http://www.vattenriket.kristianstad.se/ ... pa_Kao.pdf

Man skall vi inte ta allt som sägs där om den flygmilitära användningen för sant - men bilderna och texten ger ju en viss föreställning om platsen. Och man kan ju få vissa tips från det andra har forskat fram på olika sätt, t ex uppgiften att när man ett år sådde gräs i Ljungbyhed, flyttade Krigsflygskolan (eller Flygkrigsskolan) hit. Eller ta kontakt med personerna i fråga.

Lars S, googlare
rageds

Inlägg av rageds »

Tack för tipsen och trådarna. Jag är medveten om dessa och de är en av anledningarna till att fältet intresserar mig. Jág tycker att det någonstans på Krigsarkivet borde finnas någon form av verksamhetsberättelse eller krigsdagbok som redogör för vad som hänt under de perioder fältet var använt. Men det återstår att se. Jag tar fortfarande tacksamt emot tips och synpunkter.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Varför inte läsa Ragnar Edströms artikel om Ripafältet i Norringen 2010 på sid 36-43
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
rageds

Inlägg av rageds »

Det tycker jag också är en utmärkt idé. mer kommer förhoppningsvis detta år. :D
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ripa – fåglars och flygares fält
Kenneth Göransson skrev:Varför inte läsa Ragnar Edströms artikel om Ripafältet i Norringen 2010 på sid 36-43
Mycket intressant artikel.

Ungefär samma text men med (tyvärr) suddiga "nytagna" bilder finns på

http://www.vattenriket.kristianstad.se/ ... 0_ripa.pdf

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"