Hej.
Har en uppgift från midsommartid 1939 att man i Karlskoga skulle inrätta en flygskola.
""Flygfarbror"" var Bofors , och 10 st. flygaspiranter skulle utbildas på ett hydroplan med 135 hk.
Man skulle hålla till vid "vid näset" vid sjön Möckeln.
Blev det något av det hela?
Hur många utbildades ? (vilka?)
Flygplantyp osv.
Som parentes kan sägas, att efter en inventering (initierad av FV?? ) fanns vid denna tid:
21 st. med C-certifikat ((Ernst Rolf skulle ha nr. 1 ))
38 st. med B-certifikat
217 st. med A-2 (privat)
44 st. med A-1 (ensam-flyg Cert. )
vidare:
60 st. med mekaniker-certifiat
17 st. med radiotelegrafisk - Cert.
20 st. med navigatör- C klass 1
Någon med mer info?
Bengt
( info från en "blaska")
Flygskola i Karlskoga 1939 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Flygskola i Karlskoga 1939 ?
Hej!
Har du fått svar på detta? Jag kan höra om någon av "Karlskogagubbarna" vet något..
/Krister
Har du fått svar på detta? Jag kan höra om någon av "Karlskogagubbarna" vet något..
/Krister
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygskola i Karlskoga 1939 ? nja, 1938
Jag fick idén att ta fram praktverket "Svenskt flyg och dess män", tryckt 1940, och fann där bland alla flygklubbspresentationer även en om "Karlskoga Motorklubbs Flygsektion" som jag fotograferat av och lagt på http://larssundin.ownit.nu/Karlskoga_mo ... b_SFDM.jpg. Här ser man bl a att hydroplanet var DH.60G Moth Major SE-AEL (som enligt A-registret då ägdes av Svensk Flygtjänst och senare av en A Chromwall, Stockholm.) Observera att utbildningen av de 10 skedde redan sommaren 1938. Vad som skedde under 1939 har nog inte helt hunnit komma med i beskrivningen av verksamheten.
Googlar man på SE-AEL finner man bl a http://www.ksak.se/klubbar/KarlskogaMFK/Historik.htm.
SE-AEL blev ju sedan "svårt ombyggd" med VW-motor och SG-38-vingar. Den finns antagligen fortfarande i Arlanda-samlingarna.
"Flygfarbror" syftade på en sponsorverksamhet. Här nedan ett klipp ur en krönika om KSAK:s historia som Yngve Norrvi skrev till 75-årsjubileet 1975. KSAK fick fart igen efter årsmötet i mars 1937 genom skickligt ledarskap av C A Wicander sedan privatflyget varit hopplöst splittrat på ett otal organisationer, varav 4 ansåg sig vara rikstäckande. Donatorer slöt upp, förutom J P och Gösta Åhlén (som stod bakom varuhuskedjan Tempo, varför man ofta såg den namnet på flygplan och annat flygrelaterat), även Axel Wenner-Gren m fl. KSAK tog även över Luftfartsförbundets tillgångar, den tidigare främsta organisationen som lidit av splittringen.
Vid omorganisationen fanns i landet ett 50-tal aktiva flygare utanför flygvapnets och trafikflygets krets. KSAK avsatte redan första året 60.000 kronor till klubbarna som bidrag till flygutbildning. I september 1938 bildades den s. k. "flygfarbrorsinstitutionen" som gick ut på att varje "flygfarbror" skulle skänka 1.500 kronor för utbildning av en flygare. Initiativtagare var J. P. och Gösta Åhlén som omedelbart ställde 50.000 kronor till förfogande på villkor att KSAK av andra intresserade erhöll minst 100.000. Det gick bra och vid årsmötet 1939 kunde meddelas att 114 personer genom institutionen kunde få gratis utbildning till till privatflygcertifikat..
(Ca 30 år senare började ånyo det svenska privata flyget omorganiseras; det finns ju så många olika slag av flyg och flygsport.)
Tillägg: I KSAK-kröniketexten nämns också att som en följd av donationerna inrättades "flygskolor" (av vilka den i Karlskoga väl var en). Hur det gick till att bli flygare på den tiden berättar Torvald Lindén i sin bok "Äventyr i luften". Han flög f ö ofta SE-AEL åt Svensk Flygtjänst, och det finns även bilder i boken av planet, bl a bokens omslagsbild.
Lars S
Googlar man på SE-AEL finner man bl a http://www.ksak.se/klubbar/KarlskogaMFK/Historik.htm.
SE-AEL blev ju sedan "svårt ombyggd" med VW-motor och SG-38-vingar. Den finns antagligen fortfarande i Arlanda-samlingarna.
"Flygfarbror" syftade på en sponsorverksamhet. Här nedan ett klipp ur en krönika om KSAK:s historia som Yngve Norrvi skrev till 75-årsjubileet 1975. KSAK fick fart igen efter årsmötet i mars 1937 genom skickligt ledarskap av C A Wicander sedan privatflyget varit hopplöst splittrat på ett otal organisationer, varav 4 ansåg sig vara rikstäckande. Donatorer slöt upp, förutom J P och Gösta Åhlén (som stod bakom varuhuskedjan Tempo, varför man ofta såg den namnet på flygplan och annat flygrelaterat), även Axel Wenner-Gren m fl. KSAK tog även över Luftfartsförbundets tillgångar, den tidigare främsta organisationen som lidit av splittringen.
Vid omorganisationen fanns i landet ett 50-tal aktiva flygare utanför flygvapnets och trafikflygets krets. KSAK avsatte redan första året 60.000 kronor till klubbarna som bidrag till flygutbildning. I september 1938 bildades den s. k. "flygfarbrorsinstitutionen" som gick ut på att varje "flygfarbror" skulle skänka 1.500 kronor för utbildning av en flygare. Initiativtagare var J. P. och Gösta Åhlén som omedelbart ställde 50.000 kronor till förfogande på villkor att KSAK av andra intresserade erhöll minst 100.000. Det gick bra och vid årsmötet 1939 kunde meddelas att 114 personer genom institutionen kunde få gratis utbildning till till privatflygcertifikat..
(Ca 30 år senare började ånyo det svenska privata flyget omorganiseras; det finns ju så många olika slag av flyg och flygsport.)
Tillägg: I KSAK-kröniketexten nämns också att som en följd av donationerna inrättades "flygskolor" (av vilka den i Karlskoga väl var en). Hur det gick till att bli flygare på den tiden berättar Torvald Lindén i sin bok "Äventyr i luften". Han flög f ö ofta SE-AEL åt Svensk Flygtjänst, och det finns även bilder i boken av planet, bl a bokens omslagsbild.
Lars S
Re: Flygskola i Karlskoga 1939 ?
Tack Lars S.
Beträffande de 10 st. utbildade 1939 kan ju reportern missuppfattat, eller var tiden sommaren -39 "för osäker" ?
Finns namnuppgifter från -38 o -39 tro?
Några kanske blev flygare i FV.?
Bengt
Beträffande de 10 st. utbildade 1939 kan ju reportern missuppfattat, eller var tiden sommaren -39 "för osäker" ?
Finns namnuppgifter från -38 o -39 tro?
Några kanske blev flygare i FV.?
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygskola i Karlskoga 1939 ? - om SE-AEL:s öden och äventyr
Apropå vad som hände med Moth Major SE-AEL har signaturen "SCN" tipsat mig att han haft anledning nämna det på Sportpilot-forumet, se http://www.sportpilot.se/forum/viewtopic.php?t=1499. Tråden handlar egentligen om nya knep från överheten att krångla till det, men här kan man även läsa om hur man överlevde sådant förr och vad som hände -AEL. Här finns mycket att läsa och fina bilder att se, både från "då det begav sig" och den "nutida" restaureringen. Man läser bl a att planet inte längre finns i Arlandasamlingarna utan har återbördats till sin hembygd dit Luftfartsverket inte nådde förr i tiden utan där man flög enligt s k "Norrlands-BCL". Det var faktiskt giltigt även söder om Dalälven i vissa fall.Lars Sundin skrev: ...Här ser man bl a att hydroplanet var DH.60G Moth Major SE-AEL (som enligt A-registret då ägdes av Svensk Flygtjänst och senare av en A Chromwall, Stockholm.) Observera att utbildningen av de 10 skedde redan sommaren 1938. Vad som skedde under 1939 har nog inte helt hunnit komma med i beskrivningen av verksamheten.
Googlar man på SE-AEL finner man bl a http://www.ksak.se/klubbar/KarlskogaMFK/Historik.htm.
SE-AEL blev ju sedan "svårt ombyggd" med VW-motor och SG-38-vingar. Den finns antagligen fortfarande i Arlanda-samlingarna.Lars S
Lars S