Se "Första Divisionen" på SVT 1 klockan 13.40 i dag tisdag

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Se "Första Divisionen" på SVT 1 klockan 13.40 i dag tisdag

Inlägg av Lars Sundin »

Ser i DN att SVT 1 ger denna film som matiné i dag 12 maj kl 13.40. Här DN:s presentation:

Hasse Ekmans debutfilm som regissör är ett högtflygande, romantiskt drama i flygarvärlden, iscensatt med stort patos, ett starkt engagemang och ett strålande flygfoto signerat Per Flood från Försvarstabens filmdetalj. Filmen, som producerades mitt under brinnande världskrig, kretsar kring en ung fänrik som får tjänst på en flottilj. I rollerna syns, förutom Ekman själv, en rad stjärnor som Lars Hanson, Gunnar Sjöberg, Stig Järrel, Irma Christenson med flera. (1941).

Jo, här fanns patos och mycket annat som jag inte återfann i den flygfilm Hasse Ekman medverkade i på 50-talet men läs gärna dess förlaga, Lars Widdings roman "Gyllene vingar". Den håller än.

Och här är fotografen Per Flood i shooting position vid ett litet senare tillfälle, men så gick det nog till även över Karlsborg sommaren 1941.

Svenska Filminstitutet ger filmfakta här (obs! handlingen avslöjas). Den historiskt intresserade läser förstås de mycket positiva pressreaktionerna på filmen.

Bild

Lars S, ack ja, det var tider det. Sägs det...
thorjh

Re: Se "Första Divisionen" på SVT 1 klockan 13.40 i dag tisdag

Inlägg av thorjh »

HeJ Lasse och tack för infoet .
Jag ska bara ställa in TV-recordern så får jag med den.
Jag minns jag såg den filmen som ung grabb och senare för något år sedan .
Jag märkte att helt i början på filmen , när en hög officer passerade några meniga så hälsade soldaterna och officeren besvarade hälsningen . I denna filmen har officeren en ledsagare av lägre grad .
När jag gjorde lumpen så lärde vi att även den ledsagande , själv av lägre grad också skulle hälsa med officeren . I början av denna fimen ser vi att ledsagaren inte reagerar på hälsningen från de mötande meniga . Är det en miss från producentens sida ?
Jag hade min tjänst i norska flygvapnet som närmast då var en kopia av RAF .
Gällde det samma här i Flygvapnet ? Jag bara undrar .
Thor (muckade 1952)

Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Thor!

Jo, även jag minns denna situation. Hur det nu kommer sig. Men detta med hälsning var ju en viktig sak i det militära.

Även detta vad man hade på huvudet. När radion häromdagen hade ett kort inslag om det historiska Kungsholmsfortet i Blekinge skärgård var det som blixtsnabbt dök upp i minnet den vackra vårdag i skärgården för 46 år sedan då jag som värnpliktig på besök där tappat min mössa (någon hade väl snott den på hatthyllan på marketenteriet) men tänkte att jag på något sätt skulle klara mig tillbaka hem till KA 2 regementet Karlskrona. Men icke, ett vaksamt befäl upptäckte meddetsamma den säkerhetsrisk jag utgjorde och anvisade plats för erhållande av ersättningsmössa. (Och vårvindarna kändes litet kyliga, särskilt när man stod på fördäck på transportbåten, minns jag.)

Jag hittar i min dator en sida jag skannat från de ca 10 sidor som bekriver "hälsning" i min sjömansinstruktion: http://larssundin.ownit.nu/Halsning.jpg (Ur Sjömansinstruktion för flottan, allmän del 1956).

Studerar jag de andra sidorna hittar jag en paragraf som verkar tillämplig på situationen i filmen:

Den som berfinner sig vid sidan av (i sällskap med) i uniform klädd person av högre tjänstegrad, hälsar endast när denne hälsar på personer, som i förhållande till honom har samma eller högre tjänstegrad.

Fänrik Brådes icke-hälsning (för det var väl hans eller var det hans underoficerskompis?) förefaller alltså korrekt. Om jag nu minns scenen rätt.

Numera är det ännu krångligare att skriva beteende-reglementen. Exempelvis finns ju kvinnliga officerare som ju kan vara havande eller bära handväska m m, vilket ju kan ställa till komplikationer Har jag hört berättas om.

Lars s
thorjh

Inlägg av thorjh »

Det du berättar låter logiskt . Du vet när jag lärde om hälsning så var jag ju rekryt . Stor lägre tjänstegrad kunde man ju inte ha . Därför upplevde jag nog alldrig en situation där jag mötte någon med lägre grad än jag . Jag tolkade nog läget så att den andra hälsade med ( fördi man ville ju vara snäll och trevlig mot andra oberoende av grad )
Sådär tänkte nog jag den gång . I övrigt tror jag nog att dom svenska reglerna äro lika med det vi lärde i sin tid .

Thor .
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"