Segelflygplantyp?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Segelflygplantyp?
Årtalet är 1952.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 4109
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Segelflygplantyp?
Hej Sven-Erik,
ärligt sagt, jag vet inte, men ........BGA172 var en Wilkinson Mk-1 som flög första gång i England (inte Wales, Scotland eller N. Irland!) ca 1937/38. Tydligen ett enda ex byggdes. Jag ska forska lite mer.
Vad är detta för typ av segelflygplan?
Årtalet är 1952.
/Sven-Erik
ärligt sagt, jag vet inte, men ........BGA172 var en Wilkinson Mk-1 som flög första gång i England (inte Wales, Scotland eller N. Irland!) ca 1937/38. Tydligen ett enda ex byggdes. Jag ska forska lite mer.
Vad är detta för typ av segelflygplan?
Årtalet är 1952.
/Sven-Erik
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:25, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Segelflygplantyp?
Tack Paul för att Du försöker ta reda på vad det är för typ av segelflygplan.
På negativkuvertet finns noterat Beynes, Frankrike om det kan vara till någon hjälp.
/Sven-Erik
På negativkuvertet finns noterat Beynes, Frankrike om det kan vara till någon hjälp.
/Sven-Erik
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Segelflygplantyp?
Jag är inne på att det är en fransk? konstruktion motsvarande AVIA.
Se http://scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Docum ... _docs.html
Jämför man stjärtpartiet så ser man likheten i konstruktionen.
Detta verkar också vara ett skolflygplan typ side-by-side
Se http://scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Docum ... _docs.html
Jämför man stjärtpartiet så ser man likheten i konstruktionen.
Detta verkar också vara ett skolflygplan typ side-by-side
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Segelflygplantyp?
Precis Kenneth, det spåret är jag inne på också! Stabbe på en hylla litet framför fenan är visserligen inte unikt, men själva fenans form känns igen från 40P. Sven-Eriks påpekande vad det stod på kuvertet gav en bra ledtråd. Innan dess hade jag varit i Sydamerika och snurrat.Kenneth Göransson skrev:Jag är inne på att det är en fransk? konstruktion motsvarande AVIA.
Se http://scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Docum ... _docs.html
Jämför man stjärtpartiet så ser man likheten i konstruktionen.
Detta verkar också vara ett skolflygplan typ side-by-side
Namn i sammanhanget är Massenet, Jarland. Beynes är en segelflygplats tydligen. Tyvärr hittar jag inget "modernare" än Avia 40P som kom ca 1935 vill jag minnas. (Nå, 111P har jag sett nämnas. Men annars verkar det mest handla om enkla glidare liknande SG-38 (Zoegling-baserade sägs det). Planet verkar ordentligt stort. Man skulle vilja kunna tyda emblemet på nosen.
Det brittiska plan Wilkinson Mk-1 som Paul föreslog kan man se på http://www.bggc.co.uk/about/history/Cha ... 201949.pdf och det är som synes något annat (och äldre).
Många har kallat sitt företag Avia förstås.
Lars S
-
- Inlägg: 4109
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Segelflygplantyp?
Hej igen,
jag minns att en Avia 44P har talats om på någon forum. Finns en koppling till denna?
jag minns att en Avia 44P har talats om på någon forum. Finns en koppling till denna?
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:25, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Segelflygplantyp?
Jag hittar inga Avia segelplan som verkar ritade efter ca 1935. Men många typer hade man. Litet fransk flygnostalgi, mest segelflyg, fann jag på http://www.planeur-stflo.net/gal_cartes%20postales; tyvärr är bilderna av litet dålig teknisk kvalitet.
Här en känd person ur flyghistorien.
Lars S
Här en känd person ur flyghistorien.
Lars S
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Segelflygplantyp- Svar
Från Tore Eriksson i Jönköping har jag via e-post fått följande:
Plats: Beynes, Frankrike. Tid: 1952. Typ: Castel C 25 S Biarritz. Tillv: Castel/Ets Fouga. C/n: 9832. 172. Reg: F-CBAP.
Castel C 25 S Biarritz, c/n 172, två-sitsigt skolplan. Registrerades först F-CBAP, senare efter restaureringar F-CRMA och F-CRMU. Prototypen flög f g 1942, 106 tillverkades 1945-1948. Satt ett flera franska rekord 1953-1955. Bl a flögs sträckan Beynes-Mirambeau, 445 km, av två kvinnliga piloter 1955. Flera har restaurerats, bl a c/n 139 F-CRDQ ca 1980 och c/n 192 F-CRQF har nyligen restaurerats och flög 2006. Spv 16 m, längd 7,24 m, glidtal 21,6 vid 70 km/h, tomvikt 441 kg.
Planet är idag populärt bland veteraner, många har hållits vid liv.
Tack Tore!
/Sven-Erik
Plats: Beynes, Frankrike. Tid: 1952. Typ: Castel C 25 S Biarritz. Tillv: Castel/Ets Fouga. C/n: 9832. 172. Reg: F-CBAP.
Castel C 25 S Biarritz, c/n 172, två-sitsigt skolplan. Registrerades först F-CBAP, senare efter restaureringar F-CRMA och F-CRMU. Prototypen flög f g 1942, 106 tillverkades 1945-1948. Satt ett flera franska rekord 1953-1955. Bl a flögs sträckan Beynes-Mirambeau, 445 km, av två kvinnliga piloter 1955. Flera har restaurerats, bl a c/n 139 F-CRDQ ca 1980 och c/n 192 F-CRQF har nyligen restaurerats och flög 2006. Spv 16 m, längd 7,24 m, glidtal 21,6 vid 70 km/h, tomvikt 441 kg.
Planet är idag populärt bland veteraner, många har hållits vid liv.
Tack Tore!
/Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Segelflygplantyp?
Där ser man!
En rejäl kluns skulle jag säga med sin tomvikt på ca 440 kg medan Bergfalke och Slingsby T-21 ("Morsan") vägde ca 270 kg tomma. Den något äldre Kranich II vägde väl också kring 270 kg eller något mer. Den första (?) side-by-side-segelkärran Gövier (Göppingen Gö 4) var ännu lättare. se http://richard.ferriere.free.fr/galphot/go4_0.jpg
Se http://pagesperso-orange.fr/aircollection/c25s.htm
Jag ser att ett exemplar av typen kommit till användning i en fransk film med Louis de Funès men det får någon som känner fransk humor utveckla närmare. Se http://home.nordnet.fr/anastasiya.petit ... aneurs.htm Segelflyg-action blir det ca 5 minuter in på detta videoklipp, http://www.youtube.com/watch?v=NIoChN_Dq64
Lars S
En rejäl kluns skulle jag säga med sin tomvikt på ca 440 kg medan Bergfalke och Slingsby T-21 ("Morsan") vägde ca 270 kg tomma. Den något äldre Kranich II vägde väl också kring 270 kg eller något mer. Den första (?) side-by-side-segelkärran Gövier (Göppingen Gö 4) var ännu lättare. se http://richard.ferriere.free.fr/galphot/go4_0.jpg
Se http://pagesperso-orange.fr/aircollection/c25s.htm
Jag ser att ett exemplar av typen kommit till användning i en fransk film med Louis de Funès men det får någon som känner fransk humor utveckla närmare. Se http://home.nordnet.fr/anastasiya.petit ... aneurs.htm Segelflyg-action blir det ca 5 minuter in på detta videoklipp, http://www.youtube.com/watch?v=NIoChN_Dq64
Lars S
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Segelflygplantyp?
Filmen i fråga är en fransk-brittisk produktion med originaltitel "Don't look now, they're shooting at us/La Grande Vadrouille", på svenska "Den stora kalabaliken". Förutom Louis de Funès syntes även Terry Thomas och flera av dåtidens stora humorstjärnor i rollerna. Hysterisk rolig för övrigt och klart sevärd, helst i originalversion om det går (vissa utgåvor hade engelsk dubbning, andra fick scener bortklippta).
Ett brittisk bombplan som skadats över Tyskland försöker smyga sig hemåt under morgontimmarna, genom en oförklarlig felnavigering råkar man flyga över Paris och skjuts ner av tyskarna. Innan besättningen hoppar kommer de överens att mötas vid turkiska badet och att lösen är melodin "Tea for two". Sen spårar det hela ur....nästan a'la tv-serien "Allo Allo, 'emliga armén" med mer eller mindre frivillga motståndsmän, mer eller mindre begåvade tyskar och ett gäng vilsna engelsmän som toppen på tårtan.
Och flygs gör det minsann. Det börjar med en lång sekvens av uppdraget över Tyskland (delvis bestående av journalklipp), följt av den misslyckade hemflygningen - transportmedlet är en nödtorftigt maskerad B-17. Mot slutet kommer en annan lång flygsekvens med en Criquet (fransk Storch med stjärnmotor) och slutligen ett antal segelflygplan med en nog så svettig startsekvens, hur får man två segelplan i luften utan bogserkärra?!. Hela scenen gjordes dock på riktigt, inget trickande här inte!
Ett brittisk bombplan som skadats över Tyskland försöker smyga sig hemåt under morgontimmarna, genom en oförklarlig felnavigering råkar man flyga över Paris och skjuts ner av tyskarna. Innan besättningen hoppar kommer de överens att mötas vid turkiska badet och att lösen är melodin "Tea for two". Sen spårar det hela ur....nästan a'la tv-serien "Allo Allo, 'emliga armén" med mer eller mindre frivillga motståndsmän, mer eller mindre begåvade tyskar och ett gäng vilsna engelsmän som toppen på tårtan.
Och flygs gör det minsann. Det börjar med en lång sekvens av uppdraget över Tyskland (delvis bestående av journalklipp), följt av den misslyckade hemflygningen - transportmedlet är en nödtorftigt maskerad B-17. Mot slutet kommer en annan lång flygsekvens med en Criquet (fransk Storch med stjärnmotor) och slutligen ett antal segelflygplan med en nog så svettig startsekvens, hur får man två segelplan i luften utan bogserkärra?!. Hela scenen gjordes dock på riktigt, inget trickande här inte!
Per Börjeson
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Segelflygplantyp?
Om vi nu ändå ska spåra ur lite i riktning mot filmen "Den stora kalabaliken". Bourvil är den andra franske komikern värd att nämna. Nån annan särskilt känd komiker i filmen kan jag inte komma på. Han var även med i "Den längsta dagen". Den B-17 som omnämns kom från franska bolaget IGN som flög ett dussintal B-17 för främst kartfotografering jorden runt. Den sista av dessa totalhavererade under inspelningen av "Memphis Belle" 1989. De flesta av deras andra B-17 finns dock kvar spridda över världen. Flygplanet i "Den stora kalabaliken" flyger ännu i Frankrike som "Pink Lady", registrerad F-AZDX. Den flög även i "Memphis Belle" mestadels målad som "Mother & Country". En annan av IGNs B-17 var för övrigt före detta SILAs SE-BAP som nu tills vidare står utställd på USAF museum i Dayton, Ohio. "Den stora kalabaliken" hade Sverigepremiär 26 juni 1966 på Röda Kvarn i Stockholm.
Jag har för övrigt funderat på i vilken flygplantyp interiörscenerna i filmens B-17 är tagna. Det är garanterat inte i en B-17 (jag är helt säker eftersom jag jobbat en del själv med B-17) Det ser engelskt ut och skulle kanske kunna vara en Shackleton eftersom dessa ännu var i tjänst då filmen gjordes. Nån annan som sett filmen som har en annan uppfattning?
Jag har för övrigt funderat på i vilken flygplantyp interiörscenerna i filmens B-17 är tagna. Det är garanterat inte i en B-17 (jag är helt säker eftersom jag jobbat en del själv med B-17) Det ser engelskt ut och skulle kanske kunna vara en Shackleton eftersom dessa ännu var i tjänst då filmen gjordes. Nån annan som sett filmen som har en annan uppfattning?