DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
- Ort: Hässelby/Stockholm
- Kontakt:
DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
I lördags, 9 maj förbereddes DC-3/C-47A (Tp 79) 79002 "Munin" för transport sjövägen från Skokloster till Karlsborg
Se färska bilder på vår hemsida http://www.sffsto.se
Där kan du också läsa om utställning om flygpost på Postmuseum, rundvandring på F 18 17 maj, avslutningsceremoni 23 maj i Hägernäs när F 2 Kamratförening läggs ner efter 65 år samt andra flygrelaterade aktiviteter som äger rum i vår region.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du aktuell information om vad som händer i Stockholmsregionen!
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Se färska bilder på vår hemsida http://www.sffsto.se
Där kan du också läsa om utställning om flygpost på Postmuseum, rundvandring på F 18 17 maj, avslutningsceremoni 23 maj i Hägernäs när F 2 Kamratförening läggs ner efter 65 år samt andra flygrelaterade aktiviteter som äger rum i vår region.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du aktuell information om vad som händer i Stockholmsregionen!
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Trevliga nyheter! Än är undrens tid inte förbi. Och tänk att den gamla sjövägen kommer till heders igen! Via Södertälje ser jag hos Fredric.
Lars S
Lars S
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Ja, det var en fantastisk syn att se dessa "gubbar" att få ner 79002 till bryggan vid Sjövillan,Bernt Olsson skrev:I lördags, 9 maj förbereddes DC-3/C-47A (Tp 79) 79002 "Munin" för transport sjövägen från Skokloster till Karlsborg
Bernt Olsson
SFF Stockholm
det var nära till Kyrkan, men det var ÄNNU närmre till redskapsboden nere vid vattnet !
Peter, (ägaren), meddelade mig i går, att om Ekerö Rederi AB håller tidtabellen, så anländer
pråmen idag efter kl 16.00 samt att lastning av kärran sker i kväll. (Eller kan man säga den NÄST
sista flygningen sker då? ?!)
Hälsningar
Tommy
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:45
- Ort: HÄRNÖSAND
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Idag, 13 Maj, "seglade" 79002 iväg från Skokloster.
Det går bra att följa lastning och avfärd och hela resan vidare till Karlsborg på
Fallskärmsjägarklubbens hemsida: http://www.fallskarmsjagarna.org
79002 användes aldrig av Fallskärmsjägarskolan för fällning av fallskärmsjägare. Det var 79003 "PEGASUS" och 79004 "ÖRNEN" som "tjästgjorde" på FJS 1952 - 1966. (Jag är lite osäker på sista året.)
Planet kommer att inredas precis som 003 och 004, med "långbänkar" utmed sidorna och utdragswire i taket mm.
Målet är att planet skall stå klart i "Gamla Lägret" i Karlsborg vid Fallskärmsjägarnas dag 20 augusti i år.
Hälsningar
Lars F
Det går bra att följa lastning och avfärd och hela resan vidare till Karlsborg på
Fallskärmsjägarklubbens hemsida: http://www.fallskarmsjagarna.org
79002 användes aldrig av Fallskärmsjägarskolan för fällning av fallskärmsjägare. Det var 79003 "PEGASUS" och 79004 "ÖRNEN" som "tjästgjorde" på FJS 1952 - 1966. (Jag är lite osäker på sista året.)
Planet kommer att inredas precis som 003 och 004, med "långbänkar" utmed sidorna och utdragswire i taket mm.
Målet är att planet skall stå klart i "Gamla Lägret" i Karlsborg vid Fallskärmsjägarnas dag 20 augusti i år.
Hälsningar
Lars F
Senast redigerad av Lars Forsberg den 13 maj 2009, 23:56, redigerad totalt 2 gånger.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Tack Lars F för det tipset! Jag såg där att SVT:s ABC-nytt haft ett inslag i en nyhetssändning. Börjar 3:19 in på http://svtplay.se/v/1556449/abc/13_5_18_10, och är ca 30 sekunder långt.
Lars S
Lars S
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
79003 kom vad jag vet i tjänst redan 1950. 79004 kom 1952. Båda var anskaffade direkt för FJS och deras behov och belastade tydligen Arméns budget och inte Flygvapnets. 1966 är nog lite väl tidigt för pension. Jag vet folk som gick FJS runt 1975-76 som fick kliva ur både TP 79 och TP 84 under utbildningens gång. Dessutom tror jag Peter Billings TV-reportage om FJS med fällning från TP 79 gjordes nån gång på 70-talet. Jag har aldrig hört att man inte använde TP 79 för fällning ända fram till typen togs ur tjänst 1983, men det vore intressant om någon kan verifiera det och kanske förklara varför.Lars Forsberg skrev: 79002 användes aldrig av Fallskärmsjägarskolan för fällning av fallskärmsjägare. Det var 79003 "PEGASUS" och 79004 "ÖRNEN" som "tjästgjorde" på FJS 1952 - 1966. (Jag är lite osäker på sista året.)
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:45
- Ort: HÄRNÖSAND
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Hej Christer!
Visst var 1966 i tidigaste laget att avveckla 003 och 004 för fallskärmsjägarnas del.
Jag kollade i jubileumsboken "Arméns Fallskärmsjägarskola Del 1 1952-1991".
Där står att sista fällning av fallskärmsjägare ur 003 och 004 gjordes i december 1983.
Första hoppet i svenska arméns historia ur en DC-3 (C-47) gjordes av fyra stycken blivande FJS-befäl den 21 mars 1951.
Förste hoppare var kaptenen Nils-Ivar Carlborg, grundaren av Arméns Fallskärmsjägarskola, FJS.
FJS, bildades 1952 då det första kompaniet värnpliktiga ryckte in.
Lars F
årg.-63
Visst var 1966 i tidigaste laget att avveckla 003 och 004 för fallskärmsjägarnas del.
Jag kollade i jubileumsboken "Arméns Fallskärmsjägarskola Del 1 1952-1991".
Där står att sista fällning av fallskärmsjägare ur 003 och 004 gjordes i december 1983.
Första hoppet i svenska arméns historia ur en DC-3 (C-47) gjordes av fyra stycken blivande FJS-befäl den 21 mars 1951.
Förste hoppare var kaptenen Nils-Ivar Carlborg, grundaren av Arméns Fallskärmsjägarskola, FJS.
FJS, bildades 1952 då det första kompaniet värnpliktiga ryckte in.
Lars F
årg.-63
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Från Mem, fredag kväll.
http://sbb.blogg.se/2009/may/sjofageln-munin.html
Från Söderköping lördag morgon.
http://sbb.blogg.se/2009/may/trappa-upp.html
Rätta gärna ev. faktafel eller lägg till något.
http://sbb.blogg.se/2009/may/sjofageln-munin.html
Från Söderköping lördag morgon.
http://sbb.blogg.se/2009/may/trappa-upp.html
Rätta gärna ev. faktafel eller lägg till något.
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Det ska väl möjligen då vara att kalla 79001 för "791". Treställig fenkod på FV transportflygplan kom inte föränn strax innan TP 79 togs ur tjänst, dvs närmare trettio år efter att 001 sköts ner. Förmodligen hade varken 001 eller 002 någon fenkod alls på den tiden. En gissning är att 79002 inte blev F 8/72 föränn TP 82 och/eller TP 52 kom i tjänst, eftersom dessa så att säga tog över "hemliga tjänsten". Men det är bara en gissning.Bengt Bergholm skrev: Rätta gärna ev. faktafel eller lägg till något.
Mycket trevliga bilder dock!
- Bengt Bergholm
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Tack för det klarläggandet Christer! Av strikt pedagogiska skäl för mina läsare tror jag ändå det får stå kvar som det gör men det var bra att veta! Det står hursomhelstl 79002 på sidan av Munins bakkropp om någon nu undrar :)
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Jag förstår inte varför inte Flygvapenmuseum tog hand om 792 och gav FJS 797 istället.
Tråkigt att man inte gör rätt när man har chansen.
Göran
Tråkigt att man inte gör rätt när man har chansen.
Göran
A real Engine is round
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: DC-3:an i Skokloster på väg till Karlsborg!
Bengt, du skriver förstås precis som du vill, men jag ser inget "strikt pedagogiskt" i att lära ut en kod som aldrig förekommit! Det är så envisa missuppfattningar som att det skulle ha funnits något som hette exempelvis "TP 79002" börjar. Det vore ungefär som att kalla FVM Tp 47 för "8/471" av strikt pedagogiska skäl då den fanns i tjänst långt efter 79001 men aldrig hade vare sig flottiljsiffra eller treställig fenkod.
Sen förstår jag inte Görans kommentar om varför man inte skiftade flygplanindivid med FVM och gör "rätt när man har chansen"? Deras Tp 79 har heller aldrig använts av FJS.
Hursomhelst hänger jag för kontrastens skull på en bild av 79002 när den stod på Bromma och glänste och sken i solen i september 1973. Vem kunde då ana att den efter ett kvarts sekel utanför ett medeltida slott en dag alldeles grådaskig skulle fraktas på båt genom Göta Kanal! Bilden visar hela flygplanet med god marginal framför! Om du ser den beskuren i nosen och höger vingspets i din dator är det forumets och dess inställningars fel!
Sen förstår jag inte Görans kommentar om varför man inte skiftade flygplanindivid med FVM och gör "rätt när man har chansen"? Deras Tp 79 har heller aldrig använts av FJS.
Hursomhelst hänger jag för kontrastens skull på en bild av 79002 när den stod på Bromma och glänste och sken i solen i september 1973. Vem kunde då ana att den efter ett kvarts sekel utanför ett medeltida slott en dag alldeles grådaskig skulle fraktas på båt genom Göta Kanal! Bilden visar hela flygplanet med god marginal framför! Om du ser den beskuren i nosen och höger vingspets i din dator är det forumets och dess inställningars fel!