When did the numbers replace the letters?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Erik Johansson

When did the numbers replace the letters?

Inlägg av Erik Johansson »

In the good old days when I served Moder Svea the fighter jets, at least, were identified with letters. My Hunter 34069, was known as Blå Adam. Having been away from Sweden for a good many years I now see that numbers are being used instead of letters.

Can someone, please, let me know when this change took place and for what good reason. It wasn’t to please programmers, by any chance?

Wonders Erik who loves names and not numbers.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: When did the numbers replace the letters?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Enekelt uttryckt: Det skedde 1960-64 i samband med införandet av STRIL 60. T ex kom J 35 inte få bokstavskoder och endast enstaka tidiga J 32B (på F 12 har jag för mig).
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fredric Lagerquist skrev:Enekelt uttryckt: Det skedde 1960-64 i samband med införandet av STRIL 60. T ex kom J 35 inte få bokstavskoder och endast enstaka tidiga J 32B (på F 12 har jag för mig).

"1959 fick F1 ""tillåtelse"" använda sifferkoder på sina J32B.
F12 följde hösten 1960.
Därför är det "konstigt" att mycket få exempel finns av bokstavskoder (utom F12/1 )på J32B!

Några J34 från F8 /F18 med siffror finns nog inte, däremot senare på F9 o F10.

Det var en anpassning till STRIL 60 , som var på gång.
Har inte kollat vad som hände med J29F , någon med mer info
Bengt
Erik Johansson

Inlägg av Erik Johansson »

Thanks for all the interesting information.

I can only add that I served at F8 (J34), F16 (J29), F1 (A32), and F18 (J35) between 1956 and 1963. All aircraft we had were identified with letters.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Erik Johansson skrev:Thanks for all the interesting information.

I can only add that I served at F8 (J34), F16 (J29), F1 (A32), and F18 (J35) between 1956 and 1963. All aircraft we had were identified with letters.
Hej, några J35 / F18 med "letters" måste väl vara något "udda" ?
Vad jag vet var dessa numrerade i 2XX serien i början.

Även J32 / F1 med bokstäver är nog sällsynta.
Bengt
Användarens profilbild
RobinW

Inlägg av RobinW »

Men om vi kommer in på Spaningsflyg då. har sett bilder på S/J9 på F11 med både nummer och bokstäver. detsamma gäller bilder som jag sett på S/J 28 S29c Och S32c ochså med bokstäver. har inte sett någon bild på S18 så det förekom troligtvis inte på den likadant på S31 där det inte förekom. men på B3 som ochså fanns på F11 så har jag för mig jag sett både siffror och bokstäver. så vad gällde för spaningen.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"