Hjälp ... vilket flygplan ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Hjälp ... vilket flygplan ?
Här om dagen hade jag et långt och interessant samtal med en gammal flygpionjär som både har jobbat som trafikledare och pilot.
Han berättade blandt annat om en spännande flygning med SE-AWF . Nu är ju det här rätt länge sedan , så idag kan det ju hända att en annan kärra har ärvt denna registrering .
I så fall det planet jag söker kan nog vara en trettio till förtio år gammalt . Kan någon hjälpa mig att hitta vilket flygplan det var ?
Thor
Han berättade blandt annat om en spännande flygning med SE-AWF . Nu är ju det här rätt länge sedan , så idag kan det ju hända att en annan kärra har ärvt denna registrering .
I så fall det planet jag söker kan nog vara en trettio till förtio år gammalt . Kan någon hjälpa mig att hitta vilket flygplan det var ?
Thor
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
Citat från www.sff.n.se/kronologi/1940_1949.PDF
"1949, 6 februari: De båda stockholmsflickorna Berit Myhrén och Ingrid Wickman startar från Bromma för en
2 000 mil lång flygning till Afrika med en Piper Cub, SE-AWF. Starten har blivit uppskjuten flera gånger och
under själva resan går det långsamt fram. Först 15 april är de tillbaka."
Kenneth
"1949, 6 februari: De båda stockholmsflickorna Berit Myhrén och Ingrid Wickman startar från Bromma för en
2 000 mil lång flygning till Afrika med en Piper Cub, SE-AWF. Starten har blivit uppskjuten flera gånger och
under själva resan går det långsamt fram. Först 15 april är de tillbaka."
Kenneth
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
Hej Thor
I Sverige så ärvs inte registreringar utan har en flygmaskin fått en registrering så blir den bokad.
Med vänlig hälsning
Göran
I Sverige så ärvs inte registreringar utan har en flygmaskin fått en registrering så blir den bokad.
Med vänlig hälsning
Göran
A real Engine is round
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
NB NB !Hej Kenneth !
Hjärtligt tack för hjälpen ! Detta hade jag nog inte klarat på egen hand , fast än jag känner till Kronologi-sidan . Jag var ju själv inne på sidan betr. flygdag på Visby 1954 m.m.
Om någon annan kärra ärvt namnet senare vet jag ej . Jag äger den norska registreringsboken skriven av Kay Hagby . Det lär ska finnas en svensk motsvarighet, men den känner jag inte till . Info därom mottagas med tack .
Thor
NB ! Just nu tickade ett meddelande från Göran in . Tack för info't Göran !
Thor igen
Hjärtligt tack för hjälpen ! Detta hade jag nog inte klarat på egen hand , fast än jag känner till Kronologi-sidan . Jag var ju själv inne på sidan betr. flygdag på Visby 1954 m.m.
Om någon annan kärra ärvt namnet senare vet jag ej . Jag äger den norska registreringsboken skriven av Kay Hagby . Det lär ska finnas en svensk motsvarighet, men den känner jag inte till . Info därom mottagas med tack .
Thor
NB ! Just nu tickade ett meddelande från Göran in . Tack för info't Göran !
Thor igen
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
De två flickornas flygning (de två damerna var rätt unga då) med en Cub med ett litet emblem för ett norrköpingskt textilföretag har krönikören i Ett år i luften, Yngve Norrvi, följt mycket noga. Om inte helt dag för dag så finns ändå många episoder omnämnda.
Hur de såg ut året efter det begav kan man se på sid 39 på http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7C7CA ... o305sv.pdf . Då gjorde de också en rejäl resa. Bonus-bakgrund: Fairey Firefly.
När jag nu kikar närmare på resan 1949 inser jag att det är den som åsyftas i bildtexten i Volvo-tidningen. Här är hela noten i SFF Kronologi om flygningen på vårvintern 1949. Afrikaflygarflickornas färd återges i krönikan i ”Ett år i luften” 1950 som även har en bild från ”starten från Norrköping”. (Planet bär norrköpingsrelaterad reklam, för ”Yfa”). 17 februari (efter 8 dagar) har de inte hunnit längre än till Halmstad på grund av dåligt väder. Den 21:a kommer de äntligen ut ur landet men möter strax efter starten från Bulltofta dåligt väder och måste landa i Værløse. (”Vilket namn i sammanhanget!” utropar krönikören). Den 24:e kommer de så till Hamburg för att så den 28:e nödlanda på autobahn mellan Hamburg och Bremen på grund av isbildning i förgasaren. Bild finns av starten därifrån. 14 mars anländer de till Barcelona och den 17:e till Valencia. Den 22:a flyger de från Tanger till Casablanca. Den 28:e landar de på Kanarieöarna, dit de dock valt att ta sig med trafikplan från Cap Juby dit de kommit med sin Cub efter att ha landat i öknen efter att ha kommit vilse. ”Så kom de då till Kanarieöarna även om det satt hårt åt” konstaterar krönikören Yngve Norrvi. Den 15:e april var de så hemma igen. Under samma tid omnämns två andra svenska ”sportflyglångresor” i krönikan.
En av damerna dyker upp senare i Kronologin, då det sägs att Ingrid Wickman-Kjellgren 1960 blir landets första kvinnliga flyglärare. För det måste väl vara hon.
Lars S
Hur de såg ut året efter det begav kan man se på sid 39 på http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7C7CA ... o305sv.pdf . Då gjorde de också en rejäl resa. Bonus-bakgrund: Fairey Firefly.
När jag nu kikar närmare på resan 1949 inser jag att det är den som åsyftas i bildtexten i Volvo-tidningen. Här är hela noten i SFF Kronologi om flygningen på vårvintern 1949. Afrikaflygarflickornas färd återges i krönikan i ”Ett år i luften” 1950 som även har en bild från ”starten från Norrköping”. (Planet bär norrköpingsrelaterad reklam, för ”Yfa”). 17 februari (efter 8 dagar) har de inte hunnit längre än till Halmstad på grund av dåligt väder. Den 21:a kommer de äntligen ut ur landet men möter strax efter starten från Bulltofta dåligt väder och måste landa i Værløse. (”Vilket namn i sammanhanget!” utropar krönikören). Den 24:e kommer de så till Hamburg för att så den 28:e nödlanda på autobahn mellan Hamburg och Bremen på grund av isbildning i förgasaren. Bild finns av starten därifrån. 14 mars anländer de till Barcelona och den 17:e till Valencia. Den 22:a flyger de från Tanger till Casablanca. Den 28:e landar de på Kanarieöarna, dit de dock valt att ta sig med trafikplan från Cap Juby dit de kommit med sin Cub efter att ha landat i öknen efter att ha kommit vilse. ”Så kom de då till Kanarieöarna även om det satt hårt åt” konstaterar krönikören Yngve Norrvi. Den 15:e april var de så hemma igen. Under samma tid omnämns två andra svenska ”sportflyglångresor” i krönikan.
En av damerna dyker upp senare i Kronologin, då det sägs att Ingrid Wickman-Kjellgren 1960 blir landets första kvinnliga flyglärare. För det måste väl vara hon.
Lars S
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
Ja , Lasse allt tyder på det . Hon var gift med herr Kjellgren som i 1953 var mekaniker hos Stockholms Flygklubb på Bromma . Jag gissar att hon började ta B-flygtimmar sådär rundt 1954-55 . Hon tog B-lappen och så flög hon fotojobb för Stockholms Aero sådär fram till 1958-59 . Det vore konstigt om vi i denna period hade två "Kjellgrenskor ".
Fotojobben gick ut på att flyga rundt ute på vischan och plåta bondgårdar o.dyl.
Efter att jag var klar med skolningen , var detta det enda jobbet jag blev erbjuden .
Lönen var 900 kronor/ mån. plus traktamente när man var utestationerat .
Thor
Fotojobben gick ut på att flyga rundt ute på vischan och plåta bondgårdar o.dyl.
Efter att jag var klar med skolningen , var detta det enda jobbet jag blev erbjuden .
Lönen var 900 kronor/ mån. plus traktamente när man var utestationerat .
Thor
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
thorjh skrev 14 maj 2009 15:28:
SFF har som revyer givit ut ett antal häften/böcker med Svenskt Civilflygregister, innehållande varje flygplansindivids historia med foton på de flesta flygplanen. De som hittills utgivits är 1) SE-AAA-AZZ, 2) SE-BAA-BZZ, 3) SE-CAA-CZZ och 4) SE-EAA-EZZ. Dessa finns att köpa genom SFF Medlemsservice
/Sven-Erik
Serien Svenskt CivilflygregisterNB NB !Hej Kenneth !
Hjärtligt tack för hjälpen ! Detta hade jag nog inte klarat på egen hand , fast än jag känner till Kronologi-sidan . Jag var ju själv inne på sidan betr. flygdag på Visby 1954 m.m.
Om någon annan kärra ärvt namnet senare vet jag ej . Jag äger den norska registreringsboken skriven av Kay Hagby . Det lär ska finnas en svensk motsvarighet, men den känner jag inte till . Info därom mottagas med tack .
Thor
SFF har som revyer givit ut ett antal häften/böcker med Svenskt Civilflygregister, innehållande varje flygplansindivids historia med foton på de flesta flygplanen. De som hittills utgivits är 1) SE-AAA-AZZ, 2) SE-BAA-BZZ, 3) SE-CAA-CZZ och 4) SE-EAA-EZZ. Dessa finns att köpa genom SFF Medlemsservice
/Sven-Erik
Re: Hjälp ... vilket flygplan ?
Hej Sven-Erik !
Tack för hjälpen . Jag har nu redan skickat in på mail en beställning på dom två första heften . De plan jag själv flugit ligger nog blandt dom som börjar med A och B .
Thor
Tack för hjälpen . Jag har nu redan skickat in på mail en beställning på dom två första heften . De plan jag själv flugit ligger nog blandt dom som börjar med A och B .
Thor