Eventuella Bas60 alt Bas90 runt stockholm?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Lager
Eventuella Bas60 alt Bas90 runt stockholm?
Hej!
Först och främst vill säga hej till alla medlemmar, jag är helt ny här och ser med spänning fram emot att delta i de spännande diskissioner som finns här.
Jag har under många år primärt ägnat mig åt USA's flygvapen men har på senare tid fått upp ögonen för det svenska flygvapnet.
Det jag främst fastnat för är vägbaser i alla dess former samt bergshangarer, oerhört spännande och fascinerande!
Detta leder fram till min fråga, är det någon som vet om det fanns några Bas60/90 förlagda i närheten av stockholm (eller med ungefär 2 timmar ifrån med bil)?
Jag skulle verkligen vilja åka ut och kika lite på en.
Förövrigt kan jag berätta att jag deltog i SFF stockholms rundvandring på F 18 Tullinge den 19'e maj, det var med stort vemod jag gick omkring och bevittnade militärhistorisk slakt och spariver.
För er som inte varit där alls eller inte varit där på länge rekommenderar jag er att åka dit snarast innan det är försent.
Mvh
Fredrik
Först och främst vill säga hej till alla medlemmar, jag är helt ny här och ser med spänning fram emot att delta i de spännande diskissioner som finns här.
Jag har under många år primärt ägnat mig åt USA's flygvapen men har på senare tid fått upp ögonen för det svenska flygvapnet.
Det jag främst fastnat för är vägbaser i alla dess former samt bergshangarer, oerhört spännande och fascinerande!
Detta leder fram till min fråga, är det någon som vet om det fanns några Bas60/90 förlagda i närheten av stockholm (eller med ungefär 2 timmar ifrån med bil)?
Jag skulle verkligen vilja åka ut och kika lite på en.
Förövrigt kan jag berätta att jag deltog i SFF stockholms rundvandring på F 18 Tullinge den 19'e maj, det var med stort vemod jag gick omkring och bevittnade militärhistorisk slakt och spariver.
För er som inte varit där alls eller inte varit där på länge rekommenderar jag er att åka dit snarast innan det är försent.
Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Niklas Börjesson
Re: Eventuella Bas60 alt Bas90 runt stockholm?
Kujla basen utanför Eskilstuna är Bas90. Sen har vi ju Gimo basen (Lunda) vid Alunda. Björkvik åt Norrköpingshållet. Malmby utanför Strängnäs. Finns säkert fler men dessa är på rak arm. Missa inte heller F8 innan bygget går vidare.
- Göran Hansson
Sen får vi inte glömma gamla F1 bas60 vid Irsta.
Ha det gott
Göran
Ha det gott
Göran
A real Engine is round
Irsta låter ju bekant, men hade väl även ett annat namn?Göran Hansson skrev:Sen får vi inte glömma gamla F1 bas60 vid Irsta.
Göran
med andra ord, var låg den?
Bengt
- Göran Hansson
När man åker gamla vägen mellan Västerås och Enköping förbi Irsta så kommer man rak in i uppställningsplatserna
Vi har några Hangarer på Lat N 59° 35′ 42″ Lon E 16° 45′ 16″
Ha det gott
Göran
Vi har några Hangarer på Lat N 59° 35′ 42″ Lon E 16° 45′ 16″
Ha det gott
Göran
A real Engine is round
- Emil Lindberg
Detta är uppställningsområdet (UOM, plats för flygunderhåll m.m) som tillhörde F 1.Göran Hansson skrev:När man åker gamla vägen mellan Västerås och Enköping förbi Irsta så kommer man rak in i uppställningsplatserna. Vi har några Hangarer på Lat N 59° 35′ 42″ Lon E 16° 45′ 16″. Ha det gott.
Göran
Fredrik, jag kan varmt rekommendera två av de FortV-rapporter om flygbaser som utgavs för två-tre år sedan. Här kommer länkar till dem
”Svenska militära flygbaser”
”Svenska reservvägbaser”
Listorna på sida 18-29 resp. 27 borde vara intressanta för din del. Med hjälp av kolumnen "Län" kan du enkelt se vilka baser som har legat i ditt närområde. Det har dock visat sig att länsangivelsen inte alltid stämmer.
Kolla även våra flygbastrådar här på forumet. Bl.a med mer exakta positioner för reservvägbaserna.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=809
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1011
- Fredrik Lager
Wow, tack!
Massor med bra och informativa inlägg, toppen!
Emil, tack för tipset, FortV-rapporterna är nerladdade, utskrift väntar imorgon och sen är det sträckläsning som gäller!
Niklas, tack för informationen, klockrena utflyktsmål inom en snar framtid.
Göran, vad är det för vägnummer på den gamla vägen mellan Västerås och Enköping?
Får man gå omkring hur man vill på dessa områden eller är de fortfarande militärt skyddsobjekt?
Jag har ingen lust att hamna i trubbel med vare sig polis eller försvarsmakten.
Mvh
Fredrik
Massor med bra och informativa inlägg, toppen!
Emil, tack för tipset, FortV-rapporterna är nerladdade, utskrift väntar imorgon och sen är det sträckläsning som gäller!
Niklas, tack för informationen, klockrena utflyktsmål inom en snar framtid.
Göran, vad är det för vägnummer på den gamla vägen mellan Västerås och Enköping?
Får man gå omkring hur man vill på dessa områden eller är de fortfarande militärt skyddsobjekt?
Jag har ingen lust att hamna i trubbel med vare sig polis eller försvarsmakten.
Mvh
Fredrik
- Göran Hansson
Hej Fredrik
Åk E18 från Enköping mot Västerås åk igenom Hummelsta och efter ett par kilometer ta vänster där det står Irsta
Det är ingen risk att du åker fast, detta har varit nerlagt , säkert 20år
Lycka till
Göran
Åk E18 från Enköping mot Västerås åk igenom Hummelsta och efter ett par kilometer ta vänster där det står Irsta
Det är ingen risk att du åker fast, detta har varit nerlagt , säkert 20år
Lycka till
Göran
A real Engine is round
- Emil Lindberg
För mer exakt läge på "Irsta", kolla här
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... t=50#p6332
UOM är nog lugnt att besöka. Men om BAKOM och/eller området i nordost ligger inom flygplatsområdet bör du nog kontakta flygplatsen innan du traskar in.
På E 18 mellan Enköping och Västerås ligger dessutom en kortbana, Grävlinge (800 x 17 m, ingick i F 1-/Hässlö-basen), och en äkta reservvägbas, Enköping/Tillinge (2000 x 12 m).
Reservvägbas Grävlinge? (Hässlö-1:2) (Hässlö Bana B)
Reservvägbas B 32 Enköping/Tillinge?
För en översikt över en hel del reservvägbaser, vägbaser och kortbanor i ditt närområde kan du nyttja dig av kartan som finns i följande inlägg.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... =150#p7746
Och för mer exakt position på de olika reservvägbaserna, m.m. kan du nyttja dig av följande länk, inlägget som är gjort 02 jan 2009, 18:18
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=809&start=75
Motsvarande karta för andra "vanliga" baser vet jag tyvärr inte var man kan hitta.
Happy hunting!
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... t=50#p6332
UOM är nog lugnt att besöka. Men om BAKOM och/eller området i nordost ligger inom flygplatsområdet bör du nog kontakta flygplatsen innan du traskar in.
På E 18 mellan Enköping och Västerås ligger dessutom en kortbana, Grävlinge (800 x 17 m, ingick i F 1-/Hässlö-basen), och en äkta reservvägbas, Enköping/Tillinge (2000 x 12 m).
Reservvägbas Grävlinge? (Hässlö-1:2) (Hässlö Bana B)
Reservvägbas B 32 Enköping/Tillinge?
För en översikt över en hel del reservvägbaser, vägbaser och kortbanor i ditt närområde kan du nyttja dig av kartan som finns i följande inlägg.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... =150#p7746
Och för mer exakt position på de olika reservvägbaserna, m.m. kan du nyttja dig av följande länk, inlägget som är gjort 02 jan 2009, 18:18
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=809&start=75
Motsvarande karta för andra "vanliga" baser vet jag tyvärr inte var man kan hitta.
Happy hunting!
- Niklas Börjesson
Heby basen får man ju inte glömma heller kom jag på. Passar ju bra ihop med en utflykt till Gimo. Emil kan säkert alla detaljer om detta, jag är mest insnöad på F8.
- Fredrik Lager
Emil: Tack än en gång för dina mycket informativa svar, du verkar sannerligen mycket kunnig inom detta område.
Göran: Tack för vägbeskrivningen!
Niklas: Jag antar att du vet den exakta platsen för bergshangaren på F 8, jag har haft svårt att hitta info om var den ligger.
Skulle du ha lust, om du har tid, att sätta ett märke på en karta på Hitta.se eller Google Earth el dyl?
Finns det något intressant kvar att se på F 8, förutom bergshangaren då eller är allt borttaget?
Skulle även vilja passa på och tipsa om en bok som jag fann mycket intressant, den berättar bland annat mycket sakligt om vägbassystemet i kronobergs län.
Boken heter "Kalla Krigets Kronoberg" ( Kan säkert vara intressant för dig Emil om du inte redan läst den)
http://www.ruinportalen.se/kalla_krigets_kronoberg/
Jag hoppas att man får vara frågvis på detta forum.
Jag är en väldigt frågvis typ
Min mamma har alltid sagt att om man inte frågar får man inget veta!
Mvh
Fredrik Lager
Göran: Tack för vägbeskrivningen!
Niklas: Jag antar att du vet den exakta platsen för bergshangaren på F 8, jag har haft svårt att hitta info om var den ligger.
Skulle du ha lust, om du har tid, att sätta ett märke på en karta på Hitta.se eller Google Earth el dyl?
Finns det något intressant kvar att se på F 8, förutom bergshangaren då eller är allt borttaget?
Skulle även vilja passa på och tipsa om en bok som jag fann mycket intressant, den berättar bland annat mycket sakligt om vägbassystemet i kronobergs län.
Boken heter "Kalla Krigets Kronoberg" ( Kan säkert vara intressant för dig Emil om du inte redan läst den)
http://www.ruinportalen.se/kalla_krigets_kronoberg/
Jag hoppas att man får vara frågvis på detta forum.
Jag är en väldigt frågvis typ
Min mamma har alltid sagt att om man inte frågar får man inget veta!
Mvh
Fredrik Lager
Länk till hitta.seFredrik Lager skrev: Niklas: Jag antar att du vet den exakta platsen för bergshangaren på F 8, jag har haft svårt att hitta info om var den ligger.
Visst finns det lite kaserner, hangarer och annat kvar. Man kan få sig en hygglig uppfattning om vad som finns kvar genom hitta.se, google och eniro, även om bilderna i vissa fall är ett par år gamla.
- Fredrik Lager
Men herregud, jag känner mig som en idiot!
Jag har fram tills nu aldrig använt mig av Hitta.se för kartor.
Bilderna är skarpa och bergshangarerna syns hur tydligt som helst, både på F 8 och F 18 (även om det inte ser ut så i verkligenheten just nu på tullinge)
Jag har använt mig av Google Earth och Acme.mapper.com och där är samtliga bergshangarer bortretucherade! Ja, där ser man!
Dessa ska jag nog inte använda igen.
Får man gå in och traska omkring obehindrat på flygfältet (F 8)?
Mvh
Fredrik Lager
Jag har fram tills nu aldrig använt mig av Hitta.se för kartor.
Bilderna är skarpa och bergshangarerna syns hur tydligt som helst, både på F 8 och F 18 (även om det inte ser ut så i verkligenheten just nu på tullinge)
Jag har använt mig av Google Earth och Acme.mapper.com och där är samtliga bergshangarer bortretucherade! Ja, där ser man!
Får man gå in och traska omkring obehindrat på flygfältet (F 8)?
Mvh
Fredrik Lager
-
Det är nog fritt fram på fältets öppettider (enl flygklubbens hemsida: "Grinden till fältet är vanligtvis öppen vardagar 0800 - 2000, lördag och söndag 0800 - 1800."). Om du tänkte fota så är det fotoförbud på vissa ställen (försvaret har viss verksamhet kvar), men det är skyltat på de områdena. Tyvärr så gäller det även flygledartornet som jag hade tänkt fota sist jag var där.
/Roger
/Roger
- Emil Lindberg
Nja, skippa dem inte helt. Ibland kan man ha nytta av både och! Som du kan se i en del inlägg i flygbastrådarna syns en del grejor inte på Hitta.se, men på Eniro.se. Och vice versa. En del retuscheringar på främst Eniro.se är så dåligt utförda att de istället för att "kamouflera" drar ögonen till sig! Jag har bl.a hittat en del fälthangarer tack vare detta.Fredrik Lager skrev:Jag har använt mig av Google Earth och Acme.mapper.com och där är samtliga bergshangarer bortretucherade! Ja, där ser man!
- Fredrik Lager
Nu verkar det peka åt Eskilstuna och Kujlabasen som första utflyktsmål.
Enligt Hitta.se och Eniro.se's kartbilder (fast man vet ju inte hur gamla dom är) finns det törebodabågar kvar.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowS ... d=23911507
Verkar även finns en del spännande att titta på i närliggande skogar (är det någon som har tips tas dom tacksamt emot).
Finns det någon som känner till hur pass fritt man kan röra sig i området kring flygplatsen, jag vill inte bryta några lagar.
Utsiktsprylen på Eniro.se var riktigt rolig och jag tittade in bergshangarerna på F 8, F 16 och F 18, tittade även på F 21.
Sen kommer jag nog inte att skippa Google Earth eller Mapper, dessa behövs i mitt andra stora intresse, Amerikanska flygvapnet.
Mvh
Fredrik
Enligt Hitta.se och Eniro.se's kartbilder (fast man vet ju inte hur gamla dom är) finns det törebodabågar kvar.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowS ... d=23911507
Verkar även finns en del spännande att titta på i närliggande skogar (är det någon som har tips tas dom tacksamt emot).
Finns det någon som känner till hur pass fritt man kan röra sig i området kring flygplatsen, jag vill inte bryta några lagar.
Utsiktsprylen på Eniro.se var riktigt rolig och jag tittade in bergshangarerna på F 8, F 16 och F 18, tittade även på F 21.
Sen kommer jag nog inte att skippa Google Earth eller Mapper, dessa behövs i mitt andra stora intresse, Amerikanska flygvapnet.
Mvh
Fredrik
- Lars Sundin
I april för 5 år sedan tog jag mig för att med min bil närma mig Kjula-fältet på en väg söderifrån (efter att i decennier ofta ha passerat på stora vägen öst-väst på norra sidan) och noterade då att vägen plötsligt fick karaktären av flygfält så att säga. Men så korsade en nyanlagd järnväg det hela. Jag såg sedan att det i det ganska flacka landskapet fanns "mystiska" vägar samt diverse körförbudskyltar, som fick mig att inse att här fanns inte bara själva "Kjula-fältet" som jag en gång övervägde att landa på vid en segelflygning Vängsö-Eskilstuna/Ekeby men termiken kom tillbaka när jag var nere på 400 meters höjd, utan även annat.Fredrik Lager skrev: Verkar även finns en del spännande att titta på i närliggande skogar (är det någon som har tips tas dom tacksamt emot).
jag nog inte att skippa Google Earth eller Mapper, dessa behövs i mitt andra stora intresse, Amerikanska flygvapnet.
Mvh
Fredrik
Jag strövade/åkte kring litet med bilen men förbudsskyltar får en ju alltid att bli litet olustig. Är de på allvar eller bara kvarglömda? Plåtade en kul glasfiber-hangar (värn heter det kanske på militärspråk) som såg ut som en jättestor skalbagge men jag har tappat bort bilden. Det jag har kvar i min dator verkar bara vara denna bild. http://larssundin.ownit.nu/Kjula_korsan ... il2004.jpg.
Naturligtvis finns andra forum-läsare som vet mycket mer om dessa anläggningar, men det är ju kul att kunna dra ett litet strå till stacken.
En utgångspunkt för strövande här.
Lars S
- Niklas Börjesson
Vet att Emil lagt upp MIL-AIP över Kjula tidigare, den är ett bra hjälpmedel vid besök på basen. Ang F8 finns som sagt väldigt mycket kvar utom i terrängen runt hangar berget där man nligen återställt allt. Observera att marken runt "nya berget" fortfarande ägs av staten medan resten är kommunens. Området används av fmlog dagligen och aktivt. Finns ännu mer att se omgivningen, som gamla luftvärns ställningar m.m. Hojta till om du vill veta mer. mvh /N
- Fredrik Lager
Hej Niklas!Niklas Börjesson skrev:Vet att Emil lagt upp MIL-AIP över Kjula tidigare, den är ett bra hjälpmedel vid besök på basen. Ang F8 finns som sagt väldigt mycket kvar utom i terrängen runt hangar berget där man nligen återställt allt. Observera att marken runt "nya berget" fortfarande ägs av staten medan resten är kommunens. Området används av fmlog dagligen och aktivt. Finns ännu mer att se omgivningen, som gamla luftvärns ställningar m.m. Hojta till om du vill veta mer. mvh /N
Tack för din hjälp, F 8 och Kjula är de två första flygfälten/flottiljer jag kommer att besöka, och planerar göra så inom kort.
Jag är tacksam för all information du har, och är villig att dela med dig av.
F 8 blir nog redan till nästa helg så din info om "nya berget" var mycket bra att veta, med sunt förnuft och respekt för förbudsskyltar kan man nog få se en hel del av militärhistoriskt intresse ändå.
Får man fotografera ingångarna till bergshangarerna?
Vart kan jag finna MIL-AIP över Kjula? (tycker jag känner igen ordet från någon rapport Emil rekommenderade)
Som sagt. all information du känner kan vara till min nytta vid mitt besök på F 8 tar jag gladeligen emot med stor tacksamhet.
Mvh
Fredrik Lager
- Emil Lindberg
Om du blir medlem på Fortforum.se finns massor av upplysningar, en del kartor och en mängd bilder (dessa kan man dock ej se som "nybörjare") från ett stort antal av Sveriges f.d. flygbaser.
Kan varmt rekommenderas! Det var en "skattkista" som öpnnades när jag blev medlem där, och änni bättre blev det när jag efter ett tag (tror man måste göra 10 inlägg) uppgraderades och därmed kunde se alla 1000-tals bilder som finns på forumet.
Någon MIL-AIP-karta har jag inte publicerat här på SFF, men jag har nog omnämnt dem/det några gånger.
Kan varmt rekommenderas! Det var en "skattkista" som öpnnades när jag blev medlem där, och änni bättre blev det när jag efter ett tag (tror man måste göra 10 inlägg) uppgraderades och därmed kunde se alla 1000-tals bilder som finns på forumet.
Någon MIL-AIP-karta har jag inte publicerat här på SFF, men jag har nog omnämnt dem/det några gånger.
-
Tyvärr är det fotoförbud mot berghangarerna, infarterna är inhängnade och det är skyltat.Fredrik Lager skrev: F 8 blir nog redan till nästa helg så din info om "nya berget" var mycket bra att veta, med sunt förnuft och respekt för förbudsskyltar kan man nog få se en hel del av militärhistoriskt intresse ändå.
Får man fotografera ingångarna till bergshangarerna?
/Roger
- Niklas Börjesson
Ang fotoförbudet på F8 så är det fel skyltat på vissa ställen vid östra infarten, där står det endast tillträdelse förbud på vissa skyltar och fotoförbud på andra. Således gäller fotoförbud så du inte missar det. Som Emil säger kommer nog AIP från FF. När du besöker F8 så spana in tredje div hangar och expiditionsbyggnaden som inom kort kommer att rivas.
- Fredrik Lager
Man får tacka för informationen om F 8, det känns mycket bra att fått veta om fotoförbudet, vore mycket tråkigt att hamna i klammer med rättvisan.
3:e div hangar och expeditionsbyggnaden är nu lagda till listan över saker som måste tittas på =)
Förutom bergshangarerna och de två ovanstående, finns det något på F 8 som ni tycker att jag absolut inte får missa?
Skyddsvärn, hangarer, förråd, barracker, minnessten, regementsbyggnader, ja allt är av intresse, men det är ju alltid kul att få veta vad som anses vara godbitarna.
Mvh
Fredrik Lager
3:e div hangar och expeditionsbyggnaden är nu lagda till listan över saker som måste tittas på =)
Förutom bergshangarerna och de två ovanstående, finns det något på F 8 som ni tycker att jag absolut inte får missa?
Skyddsvärn, hangarer, förråd, barracker, minnessten, regementsbyggnader, ja allt är av intresse, men det är ju alltid kul att få veta vad som anses vara godbitarna.
Mvh
Fredrik Lager