Hej.
Läser just boken:
Kritiska År, formativa moment för den svenska flygplansindustrin 1944-1951
av Kristoffer Strandqvist.
När flygplansprojekt 24 nedlades årsskiftet 1943/44 fick Saab en lista på 3 projekt och 8 konstruktionsuppdrag, ska vi säga som kompensation.
Ett projekt var ett skolflygplan II.
Flygförvaltningen tänkte sig en version av :
Fpl 21 med läraren placerad i nosen
Nu har jag inte läst hela boken än, så jag vet inte hur långt projektet kom.
Någon med vetskap om detta ?
ska vi kalla henne SK 21 ?
eventuella ritningar/skisser?
Bengt
SK 21 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: SK 21 ?
Man kan väl säga att boken mycket bygger på fd. hemliga handlingar, bla. på skriftväxlingar Saab—FF (Flygförvaltningen)
Boken är på ca. 440 sidor och som sagt har jag bara läst 1/3 del.
Men :
Fpl 21 med läraren placerad i nosen
Hur realistiskt är det?
och
Någon med vetskap om detta ?
ska vi kalla henne SK 21 ?
eventuella ritningar/skisser?
bengt
Boken är på ca. 440 sidor och som sagt har jag bara läst 1/3 del.
Men :
Fpl 21 med läraren placerad i nosen
Hur realistiskt är det?
och
Någon med vetskap om detta ?
ska vi kalla henne SK 21 ?
eventuella ritningar/skisser?
bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SK 21 ?
Tja, andra konstruktörer kunde ju klämma in en gubbe till framför den vanliga förarplatsen.
Se http://mig3.sovietwarplanes.com/lendlea ... erp-39.htm
(För alla som undrat hur pioten fick plats ovanför "propelleraxeln" i Airacobran så visar bl a http://usfighter.not accepted/engines3.htm att motoraxeln var belägen lägre än propelleraxeln. I planets nos satt så en (ganska tung) växel . En (också tung) stor kanons eldrör gick så genom propelleraxeln (och inte genom motortransmissionsaxeln). Spridningen av tunga saker i Airacobrans längdaxel var nog det som gjorde att det kunde komma in i en otrevlig spin. "Inertia-coupled spin/roll" som det kan kallas.)
Sedan fanns det ju andra idéer om att utveckla Saab 21, denna intelligenta skapelse, vilket beskrivs i SFF Flyghistorisk Revy om typen. Ragnar Härdmark var inkopplad och googlar man med hjälp härav finner man http://www.secretprojects.co.uk/forum/i ... 8.msg57951.
Lars S
Se http://mig3.sovietwarplanes.com/lendlea ... erp-39.htm
(För alla som undrat hur pioten fick plats ovanför "propelleraxeln" i Airacobran så visar bl a http://usfighter.not accepted/engines3.htm att motoraxeln var belägen lägre än propelleraxeln. I planets nos satt så en (ganska tung) växel . En (också tung) stor kanons eldrör gick så genom propelleraxeln (och inte genom motortransmissionsaxeln). Spridningen av tunga saker i Airacobrans längdaxel var nog det som gjorde att det kunde komma in i en otrevlig spin. "Inertia-coupled spin/roll" som det kan kallas.)
Sedan fanns det ju andra idéer om att utveckla Saab 21, denna intelligenta skapelse, vilket beskrivs i SFF Flyghistorisk Revy om typen. Ragnar Härdmark var inkopplad och googlar man med hjälp härav finner man http://www.secretprojects.co.uk/forum/i ... 8.msg57951.
Lars S
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: SK 21 ?
Det fanns ju också ett projekt att utveckla Sk 14 med radmotor har jag för mig... men så blev det väl Sk 16 istället... Minns inte vilka år det var, sitter en bit från referenslitteraturen just nu.
Re: SK 21 ?
Jag blev "något" förvånad då jag såg uppgiften.
Har inte för mig "hört" det förr.
Antar kommande rea- plan övertog projekteringen.
Men finns inga fler uppgifter av något som skulle ha kunnat bli "" SK 21"" ?
Bengt
Har inte för mig "hört" det förr.
Antar kommande rea- plan övertog projekteringen.
Men finns inga fler uppgifter av något som skulle ha kunnat bli "" SK 21"" ?
Bengt