För er som missade SR P3 dokumentär om JAS-projektet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
För er som missade SR P3 dokumentär om JAS-projektet
För er som missade SR P3 dokumentär om JAS-projektet, eller vill höra den igen.
Dokumentären finns att ladda ner här
http://www.sr.se/Podradio/xml/p3_dokumentar.xml
Direktlänk(?), filformat MP3
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 080015.mp3
SFF borde ladda hem dokumentären och spara i arkivet, så att denna finns tillgängligt inom SFF i framtiden (efter att det har tagits bort från P3:s hemsida).
Nästa program, som sänds 30/3 kl18.03-20.00, kommer att handla om det svenska kärnvapenprogrammet. Där borde väl flugburna kärnvapen även omnämnas.
Dokumentären finns att ladda ner här
http://www.sr.se/Podradio/xml/p3_dokumentar.xml
Direktlänk(?), filformat MP3
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 080015.mp3
SFF borde ladda hem dokumentären och spara i arkivet, så att denna finns tillgängligt inom SFF i framtiden (efter att det har tagits bort från P3:s hemsida).
Nästa program, som sänds 30/3 kl18.03-20.00, kommer att handla om det svenska kärnvapenprogrammet. Där borde väl flugburna kärnvapen även omnämnas.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Gripen-dokumentären
Jo intressant, även om jag inte är van vid denna stil. Var musiken till att för att man skulle få tid att smälta det hela? Hela två timmar.
Men jag höll ut. Själv tyckte jag Tommy Ivarsson var bra, han valde sina ord väl - eller klipptes fördelaktigt. Men har man varit projektledare för detta gigantiska och framgångsrika projekt så kan man ju förstås konsten att välja sina ord och sin "taktik". Avslutningsorden; hur han sitter där tillsammans med barnbarnen och berättar och pekar med käppen mot gripenplanet i skyn var passande. Lätt rörande.
Lars S
Men jag höll ut. Själv tyckte jag Tommy Ivarsson var bra, han valde sina ord väl - eller klipptes fördelaktigt. Men har man varit projektledare för detta gigantiska och framgångsrika projekt så kan man ju förstås konsten att välja sina ord och sin "taktik". Avslutningsorden; hur han sitter där tillsammans med barnbarnen och berättar och pekar med käppen mot gripenplanet i skyn var passande. Lätt rörande.
Lars S
Mycket intressant!
Tycker det var en klart intressant "dokumentär", men som vanligt är det kul att se hur de
fördelar tiden mellan intervjuerna beroende på vinkling.
10 minuter till den negativa sidan - 1 minut till den positiva.
Jag är absolut för att JAS-projektet, och alla andra väldigt dyra projekt för övrigt, granskas
kritiskt, och att alla får komma till tals, men varför är det alltid NEJ-sidorna som får 90%
av utrymmet i media? Finns det verkligen så lite positivt att säga om ett av våra största
industriprojekt i modern tid?
Jag säger som Sauk: Jag är skeptisk....
fördelar tiden mellan intervjuerna beroende på vinkling.
10 minuter till den negativa sidan - 1 minut till den positiva.
Jag är absolut för att JAS-projektet, och alla andra väldigt dyra projekt för övrigt, granskas
kritiskt, och att alla får komma till tals, men varför är det alltid NEJ-sidorna som får 90%
av utrymmet i media? Finns det verkligen så lite positivt att säga om ett av våra största
industriprojekt i modern tid?
Jag säger som Sauk: Jag är skeptisk....
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
JAS-projektet
Jag är väl partisk. Men jag tyckte också att det var en intressant dokumentär. Av olika anledningar.
Jag reagerade på den kvinnliga politiker som var motståndare till JAS-projketet. Som uttalade sig om att hon tänkte nåt i stil med "Ja, nu är det väl äntligen slut med JAS-projketet" (ej exakt citat) efter det andra haveriet. Att avbryta utvecklingen och införandet i det skedet skulle nog ha blivit väldigt dyrt för Sverige. Inte nog med att en hel del pengar redan hade spenderats på utveckling, förberedelser för införande på förband, m.m, dessutom skulle man troligtvis tvingas gångtidsförlänga Viggen tills en ersättare hade levererats och godkänts för tjänst.
Om man ser till antalet utländska kunder (Tjeckien, Ungern, Sydafrika, Thailand) som Gripen hittils har/ska exporteras är detta mer framgångsrikt än både Viggen (0 kunder), Draken (3 kunder), Lansen (0 kunder) och Tunnan (1 kund). Det borde glädja även Gripen-motståndare.
Och att höra vad som pågick bakom kulisserna var intressant. Att herren vid FMV (var det väl) hade avrått SAAB/FMV från att utföra flygvisningar med Gripen några månader innan haveriet i Stockholm.
Men ibland blir man lite rädd när man får reda på vad som försiggår bakom kulisserna. Ta t.ex SHK:s rapport om Vidsel-haveriet. Att en hel självklara saker ej hade provats eller beaktats vid införande av ny version av raketstol i JAS 39C/D. Samt att rapporter om avfyringshandtag som hade rubbats ur läge redan under utprovning av JAS 39A/B ej togs på riktigt allvar eller att utredningarna som gjordes ej penetrerade tillräckligt djupt. Samt att åtgärder för att motverka att avfyringshandtag rubbades ur läge försenades, "försvann i hanteringen" eller ej hade avsedd effekt, men trots detta inte rättades till.
Jag har själv ett antal gånger hängt över sargen för att "mellan pilotens ben" med ficklampa och spegel kontrollera läget på raketsolens avfyringsmekanism då det kunnat misstänkas att detta hade rubbats ur läge. Så stod det att vi skulle göra och därför gjorde vi det, i tron om att detta problem skulle tas om hand och åtgärdas. Nu läser man i haverirapporten att detta tillvägagångssätt var direkt livsfarligt för pilot och tekniker - huj!
Så här efteråt känner jag mig lättad över att "spontan-utskjutningen" skedde i tämligen glesbefolkade Vidsel, och inte under någon av alla de uppvisningar som har gjorts med JAS 39C/D vid olika flygdagar (inom och utom Sverige), försvarsmaktdagar eller flyguppvisngar vid "högdjurs-besök" - då hade det kunnat gå riktigt illa!
Jag reagerade på den kvinnliga politiker som var motståndare till JAS-projketet. Som uttalade sig om att hon tänkte nåt i stil med "Ja, nu är det väl äntligen slut med JAS-projketet" (ej exakt citat) efter det andra haveriet. Att avbryta utvecklingen och införandet i det skedet skulle nog ha blivit väldigt dyrt för Sverige. Inte nog med att en hel del pengar redan hade spenderats på utveckling, förberedelser för införande på förband, m.m, dessutom skulle man troligtvis tvingas gångtidsförlänga Viggen tills en ersättare hade levererats och godkänts för tjänst.
Om man ser till antalet utländska kunder (Tjeckien, Ungern, Sydafrika, Thailand) som Gripen hittils har/ska exporteras är detta mer framgångsrikt än både Viggen (0 kunder), Draken (3 kunder), Lansen (0 kunder) och Tunnan (1 kund). Det borde glädja även Gripen-motståndare.
Och att höra vad som pågick bakom kulisserna var intressant. Att herren vid FMV (var det väl) hade avrått SAAB/FMV från att utföra flygvisningar med Gripen några månader innan haveriet i Stockholm.
Men ibland blir man lite rädd när man får reda på vad som försiggår bakom kulisserna. Ta t.ex SHK:s rapport om Vidsel-haveriet. Att en hel självklara saker ej hade provats eller beaktats vid införande av ny version av raketstol i JAS 39C/D. Samt att rapporter om avfyringshandtag som hade rubbats ur läge redan under utprovning av JAS 39A/B ej togs på riktigt allvar eller att utredningarna som gjordes ej penetrerade tillräckligt djupt. Samt att åtgärder för att motverka att avfyringshandtag rubbades ur läge försenades, "försvann i hanteringen" eller ej hade avsedd effekt, men trots detta inte rättades till.
Jag har själv ett antal gånger hängt över sargen för att "mellan pilotens ben" med ficklampa och spegel kontrollera läget på raketsolens avfyringsmekanism då det kunnat misstänkas att detta hade rubbats ur läge. Så stod det att vi skulle göra och därför gjorde vi det, i tron om att detta problem skulle tas om hand och åtgärdas. Nu läser man i haverirapporten att detta tillvägagångssätt var direkt livsfarligt för pilot och tekniker - huj!
Så här efteråt känner jag mig lättad över att "spontan-utskjutningen" skedde i tämligen glesbefolkade Vidsel, och inte under någon av alla de uppvisningar som har gjorts med JAS 39C/D vid olika flygdagar (inom och utom Sverige), försvarsmaktdagar eller flyguppvisngar vid "högdjurs-besök" - då hade det kunnat gå riktigt illa!
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
JAS-dokumentären
Ursäkta Emil, men för dej och de läsare som ev inte gör sig besväret att lyssna genom mp3-filen vill jag påpeka att "den kvinnliga politikern" som fick så stor plats inte var liksom vem som helst utan Maj Britt Theorin - på sin tid mycket framträdande socialdemokratisk riksdagsledamot i sisådär ett kvarts sekel och svensk röst i EU-parlamentet ända in i nuvarande årtusende.
Att hon ogillade JAS var knappast någon överraskning - hon ville nedrusta i de flesta länder och särskilt Sverige. (Det var också Theorin som i gamle finansministern Gunnar Strängs anda med lag ville förbjuda paraboler - Sträng tyckte ju på sin tid att Sverige inte behövde ha TV-program, i varje fall inte varje dag... Tur att inte Internet har behövt politiskt godkännande.)
I motsats till Lars tyckte jag Tommy I:s avslutningsbild av sin nuvarande tillvaro mest av allt påminde om en viss trött stins. Men det var väldigt intressant att höra Stig Holmström berätta med engagemang. Programslutet överraskade mej med en skapligt korrekt summering av JAS jämförd med utländska "konkurrenters" prestanda, pris och tidhållning. Jag satt faktiskt och väntade att Maj Wechselmann skulle dyka upp för att sammanfatta...
Och nu mina vänner kan vi väl dessutom lägga till handlingarna det där som diskuterades i vårt gamla forum om att det var TV:s ljudtekniker som fejkade ihop de fula orden vid första haveriet. Här namngav ju reporter Scherman nästan Saabaren ifråga.
Seve
Att hon ogillade JAS var knappast någon överraskning - hon ville nedrusta i de flesta länder och särskilt Sverige. (Det var också Theorin som i gamle finansministern Gunnar Strängs anda med lag ville förbjuda paraboler - Sträng tyckte ju på sin tid att Sverige inte behövde ha TV-program, i varje fall inte varje dag... Tur att inte Internet har behövt politiskt godkännande.)
I motsats till Lars tyckte jag Tommy I:s avslutningsbild av sin nuvarande tillvaro mest av allt påminde om en viss trött stins. Men det var väldigt intressant att höra Stig Holmström berätta med engagemang. Programslutet överraskade mej med en skapligt korrekt summering av JAS jämförd med utländska "konkurrenters" prestanda, pris och tidhållning. Jag satt faktiskt och väntade att Maj Wechselmann skulle dyka upp för att sammanfatta...
Och nu mina vänner kan vi väl dessutom lägga till handlingarna det där som diskuterades i vårt gamla forum om att det var TV:s ljudtekniker som fejkade ihop de fula orden vid första haveriet. Här namngav ju reporter Scherman nästan Saabaren ifråga.
Seve
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
Vår månlandning
Som Emil säger så finns det ju både tur och otur i Gripenprojektet. Mycket tur i oturen. Så jag har inget problem med kritiska röster när de är fakta-ärliga.
Jag håller tex inte alls med om att Gripen varit en gökunge. Tex så skulle vi inte haft fler värnpliktiga om vi hade inga eller färre Gripar. Och den värsta kostnadsökningen berodde på Sveriges ekonomi med vansinne-inflation och fallande krona. Med reducerad flygplansflotta och lägre driftskostnader har det inte drabbat förbandsbudgeten heller.
Dessutom stannar ju de flesta av kronorna kvar i landet. Har papper på detta och det handlar om ca 1/3 kostnad av Gripenprojektet för staten. (Illustrerat: En miljard skänkt till Afrika är 1 miljard ur kassan. Läggs en miljard på Gripen återkommer ca 600 miljoner till statskassan.) Och så export då.
Visst hade det inte varit hela världen om vi köpt utländskt flyg istället, det har vi haft förut, men det blir alltid dyrare och överlag sämre för oss då man köper en produkt anpassad för USA (förmodligen). Flygplanstillverkningen inklusive Gripen är vår "månlandning".. ibland måste man våga för att vinna ! Även om man drabbas av motgångar under projektets gång. Anser jag.
Jag håller tex inte alls med om att Gripen varit en gökunge. Tex så skulle vi inte haft fler värnpliktiga om vi hade inga eller färre Gripar. Och den värsta kostnadsökningen berodde på Sveriges ekonomi med vansinne-inflation och fallande krona. Med reducerad flygplansflotta och lägre driftskostnader har det inte drabbat förbandsbudgeten heller.
Dessutom stannar ju de flesta av kronorna kvar i landet. Har papper på detta och det handlar om ca 1/3 kostnad av Gripenprojektet för staten. (Illustrerat: En miljard skänkt till Afrika är 1 miljard ur kassan. Läggs en miljard på Gripen återkommer ca 600 miljoner till statskassan.) Och så export då.
Visst hade det inte varit hela världen om vi köpt utländskt flyg istället, det har vi haft förut, men det blir alltid dyrare och överlag sämre för oss då man köper en produkt anpassad för USA (förmodligen). Flygplanstillverkningen inklusive Gripen är vår "månlandning".. ibland måste man våga för att vinna ! Även om man drabbas av motgångar under projektets gång. Anser jag.
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Nej, hon var förvisso inte vem som helst. Men med så mycket dumma idéer (avrusta Sverige och förbjuda parabolantenner) så är det väl lika gott att vi glömmer henne. Somliga har inte gjort sig förtjänta av att bli ihågkomna."den kvinnliga politikern" som fick så stor plats inte var liksom vem som helst utan Maj Britt Theorin - på sin tid mycket framträdande socialdemokratisk riksdagsledamot i sisådär ett kvarts sekel och svensk röst i EU-parlamentet ända in i nuvarande årtusende.
Att hon ogillade JAS var knappast någon överraskning - hon ville nedrusta i de flesta länder och särskilt Sverige. (Det var också Theorin som i gamle finansministern Gunnar Strängs anda med lag ville förbjuda paraboler - "
Kenneth
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Lästips - hur framtiden för Saab såg ut för 30 år sedan
Av de personer som framträdde i P3-dokumentären anser jag att Tommy Ivarsson var den centrale - han kan om man så vill ses som en av oss "vanliga människor" som blir ålagda att se till att saker blir gjorda och inte bara "tycker", även om det senare är en nog så hedervärd och svår uppgift för journalister och politiker. En del av dem har talets gåva eller är karismatiska, andra inte. No names. Livet är orättvist.
Det kan vara intressant att läsa motiveringen till Tommy Ivarssons Thulinmedalj 2001 i Flygtekniska Föreningens tidskrift "Bevingat", nr 1 år 2001. Se http://www.flygtekniskaforeningen.org/s ... 45?cNode=0 eller direkt http://www.flygtekniskaforeningen.org/files/1789; öppna/spara med Adobe Reader). Ett citat därur:
Som många är medvetna om innebar 70-talet ett svårt decennium för svensk flygteknik. Arbetet med Viggensystemet var visserligen i full gång, men projekteringen av nästa flygplan gick trögt. Många krafter, inte minst från politiskt håll, ville hindra att ett nytt flygplan skulle tas fram och ville lägga ner flygindustrin. Flygvapnet och ÖB ville ha ett kombinerat lätt attack- och skolflygplan, B3LA. Men 1978 avbröt folkpartiregeringen projekteringen av detta flygplanprojekt. Därefter beordrade den politiska sidan studier av ännu mindre flygplansprojekt, projekt som knappast kunde anses som riktiga krigsflygplan. Tommy Ivarsson hade en framträdande roll inom Saab med B3LA och de flesta andra utkasten. 1979 såg det mörkt ut för svensk flygindustri. Men tack vare en ny regering tog man nu på nytt upp ett projektförslag från mitten av 70-talet; ett förslag om ett nytt, riktigt, jakt-attackflygplan, det flygplan som skulle bli flygplan 39 Gripen. Tommy Ivarsson fick nu ansvaret för att leda detta viktiga nya projekt.
Lars S, litet besserwisser förvisso
Det kan vara intressant att läsa motiveringen till Tommy Ivarssons Thulinmedalj 2001 i Flygtekniska Föreningens tidskrift "Bevingat", nr 1 år 2001. Se http://www.flygtekniskaforeningen.org/s ... 45?cNode=0 eller direkt http://www.flygtekniskaforeningen.org/files/1789; öppna/spara med Adobe Reader). Ett citat därur:
Som många är medvetna om innebar 70-talet ett svårt decennium för svensk flygteknik. Arbetet med Viggensystemet var visserligen i full gång, men projekteringen av nästa flygplan gick trögt. Många krafter, inte minst från politiskt håll, ville hindra att ett nytt flygplan skulle tas fram och ville lägga ner flygindustrin. Flygvapnet och ÖB ville ha ett kombinerat lätt attack- och skolflygplan, B3LA. Men 1978 avbröt folkpartiregeringen projekteringen av detta flygplanprojekt. Därefter beordrade den politiska sidan studier av ännu mindre flygplansprojekt, projekt som knappast kunde anses som riktiga krigsflygplan. Tommy Ivarsson hade en framträdande roll inom Saab med B3LA och de flesta andra utkasten. 1979 såg det mörkt ut för svensk flygindustri. Men tack vare en ny regering tog man nu på nytt upp ett projektförslag från mitten av 70-talet; ett förslag om ett nytt, riktigt, jakt-attackflygplan, det flygplan som skulle bli flygplan 39 Gripen. Tommy Ivarsson fick nu ansvaret för att leda detta viktiga nya projekt.
Lars S, litet besserwisser förvisso
- Håkan Dackegård
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 15:49
- Ort: Linköping
Jag var med från början i projektet, som tekniker på litet hydraulik, och som flygintresserad tycker jag det är roligt att JAS39 verkar ha blivit ett riktigt bra flygplan
"Styrningen" har kanske inte alltid varit så bra, men det har jobbats på tekniskt hela tiden och saker har ramlat på rätt plats, t ex vingen, en 1:e konstruktör på skrov flyttade tidigt upp den till där den sitter idag och det blev ju verkligt bra
Tur och otur, den riktige (system) styrkillen hade ju otur vid !:a kraschen, systemet var inte riktigt färdigt och en snabb superpilot hade fått hoppa in - flög perfekt i 45 min och hamnar helt plötsligt i turbulens vid landningen och det blir PIO ( som för F22 senare)
Nu kommer SuperJAS och det ska bli spännande, F16 ligger allt litet sämre till nu och övriga konkurrenter är tvåmotoriga och allt dyrare för var dag - de är ju inte färdigutvecklade än - långt efter JAS39
F35 har jag ett öga på - de har fått ihop 36 flygningar på 15,5 mån och problemen har bara börjat!
Reportern kunde väl ha jämfört litet med omvärlden han med, för det verkar ju ligga nåt i vad Gripen International säger: Vi är bäst
Med SuperJAS, så tror jag projektet definitivt kommer att bli mer långlivat än vissa politiker
"Styrningen" har kanske inte alltid varit så bra, men det har jobbats på tekniskt hela tiden och saker har ramlat på rätt plats, t ex vingen, en 1:e konstruktör på skrov flyttade tidigt upp den till där den sitter idag och det blev ju verkligt bra
Tur och otur, den riktige (system) styrkillen hade ju otur vid !:a kraschen, systemet var inte riktigt färdigt och en snabb superpilot hade fått hoppa in - flög perfekt i 45 min och hamnar helt plötsligt i turbulens vid landningen och det blir PIO ( som för F22 senare)
Nu kommer SuperJAS och det ska bli spännande, F16 ligger allt litet sämre till nu och övriga konkurrenter är tvåmotoriga och allt dyrare för var dag - de är ju inte färdigutvecklade än - långt efter JAS39
F35 har jag ett öga på - de har fått ihop 36 flygningar på 15,5 mån och problemen har bara börjat!
Reportern kunde väl ha jämfört litet med omvärlden han med, för det verkar ju ligga nåt i vad Gripen International säger: Vi är bäst
Med SuperJAS, så tror jag projektet definitivt kommer att bli mer långlivat än vissa politiker
Håkan Dackegård