MATS Connie

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arnold
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 mar 2008, 11:50
Ort: Skärholmen
Kontakt:

MATS Connie

Inlägg av Arnold »

Hej!
MATS Constellation var på Bromma i september 1998. Jag var ombord och undre bilden visar Captain Frank Lang som studerar flygkartorna inför senare avfärd till England.
Meningen var att fråga här på forumet vad som hänt med denna Connie sedan dess. Men jag googlade innan och fann nedanstående historia. Denna Connie hade flugits till Korea 2005, målats om och placerats i "Static Display" på Jeju Island som ligger nära Gimhae, flygplatsen i Pusan. Jättetråkigt tycker jag. Läs själva.
Arnold
http://www.conniesurvivors.com/1-mats_connie_korea.htm

Bild

Bild
Arnold
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: MATS Connie

Inlägg av Lars Sundin »

Jo jag minns denna flygdag 1998 och lyckades även hitta bilder i mitt fotoalbum därifrån, även av detta plan. Men av dålig kvalitet.

Jag minns Constellation mot stockholmshimmeln sedd från Sköntorpsvägens vändplan i Årsta kring 1950 där vi spelade brännboll (några centimeter under bildkanten här; från Björn Brenemarks sajt enl. nedan). Hittar ingen bild på webben från dessa ljuva (?) dagar men i Sanz Brommabok finns en Connie på en bild på sid 134 - finns säkert mer om typen i boken. Så min minnesbild kan nog stämma.

Så har jag ju i Kronologi-sammanhang jagat efter "detaljer" kring Air Frances fel-landning på Barkarby med en Constellation. "Air Chance" som bolaget ibland kallades - skämtare finns gusschelov alltid.

Här fler bilder från 1998 - resultat av googling: http://brenemarkaviation.dinstudio.se/gallery1_12.html

Lars S, liksom Björn Brenemark en gammal televerkare som egentligen var mer intresserad av annat
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: MATS Connie

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Rolf Larsson hörde av sig med ett par bilder på N949TW avsedda för SFF forum :D

Bild

Första bilden på N494TW tog Rolf på Ryan field i Arizona 13 november 1987, maskinen var då fortfarande i Conifair Aviation målning.

Bild

Andra bilden är tagen när N494TW landar på bana 12 på Bromma 4 september 1998.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"